Tuesday 4 February 2014

Cambodia : A great time to visit

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,


Sebelum membeli tiket penerbangan untuk melancong ke satu-satu destinasi pernah tak korang kenalpasti keadaan cuaca dan musim yang sesuai untuk ke sana. Bagi JM ini adalah salah satu perkara yang perlu di ambil kira supaya percutian nanti lebih selesa dan enjoy.

Map of Cambodia
Bagi percutian ke Siem Reap pada bulan Januari yang lalu, ia merupakan waktu dan masa yang sesuai untuk melawat tempat-tempat menarik di Siem Reap. JM pernah terbaca beberapa blog yang menceritakan pengalaman mereka melawat Angkor Wat dalam keadaan cuaca yang sangat PANAS dan berpeluh, ada juga yang kata perlu berpayung kerana HUJAN.

TAPI alhamdulillah semasa JM melawat Angkor Wat tempoh hari, cuaca sangat menyebelahi kami kerana cuaca sangat nyaman dan sejuk. Semasa menunggu sunrise mulut berasap ketika bercakap dan dalan perjalanan dari hotel ke Angkor Wat seawal jam 5.30 pagi, kami kegigilan kesejukan seperti memasukkan tangan ke dalam ais batu. Untuk mengetahui pengalaman JM melawat Angkor Wat sila tunggu entri yang akan datang.

Oleh itu JM ingin berkongsi sedikit info hasil dari bacaan di internet sebagai panduan kepada mereka yang ingin ke Siem Reap dan Phnom Penh, Cambodia.

Cuaca di Siem Reap

All information i'm receive from http://www.angkor-visit.com/siem_reap_weather.html

Temperature and precipitation averages for Siem Reap
When to go to visit Angkor Wat and other temples of Angkor

Temperatures always are high in Cambodia. Nevertheless, we can distinct three periods of four months :

The best time to go is from November to February : Temperatures are pleasant and rains are few and far between.

Merupakan tempoh masa yang sesuai untuk membuat lawatan dan menikmati scenary di Kemboja kerana JM mengalami sendiri keadaan cuaca di sana yang sejuk dan kering. JM ke Siem Reap pada penghujung bulan Januari, cuaca siang hari agak dingin walaupun matahari memancar dan sepanjang hari di sana tidak berpeluh. Cuaca pada waktu pagi terutama pada jam 5.00 pagi - 09.00 pagi sangat sejuk ibarat memasukkan jari tangan ke dalam ais batu.

* Ini adalah masa yang paling sesuai untuk ke Siem Reap...cuaca sejuk, nyaman dan langit cerah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The less pleasant time to go is from March to June : Temperatures rise and short downpours happen about three times a week. Nevertheless, these conditions have some advantages, tourists are less numerous around temples and hotel prices are more affordable

Bagi bulan ini pula suhu semakin meingkat dari bulan Mac sehingga April dan apabila memasuki bulan Mei akan memasuki musim hujan walaupun hujan hanya sedikit-sedikit dan tidak lebat serta berlarutan. Keadaan air sungai akan sedikit kering dan menyebabkan perahu dan feri tidak dapat beroperasi terutama di Tasik Ton Le sap. Suhu semakin meningkat dari 30 - 40 darjah celcius terutama pada bulan April, udara yang panas dan kering dan matahari terik. Jalan raya akan berdebu dan di nasihatkan sekiranya mereka yang travel pada bulan-bulan ini supaya sediakan payung dan mask.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

From July to October, it is a pleasant time to go : Average temperatures and more frequent downpours are waiting for you. But, sudden showers generally do not last more than one hour in a day and are welcomed when temperatures are high. And brightness is pretty and perfect to take a photo when stones in temples are wet. In fact, the only inconvenience of visiting temples in these conditions is muddy pathways around Temples.

Pada bulan september sehingga awal Oktober hujan akan turun secara teratur dan lebat secara berpanjangan dan boleh menyebabkan banjir tetapi terdapat juga kawasan-kawasan yang tidak mengalami hujan. Suhu pada siang hari sekitar 30 darjah celcius dan menurn secara perlahan-lahan.

Pada musim hujan, permukaan air sungai Mekong dan Tasik Tonle Sap akan meningkatkan naik menyebabkan banjir di beberapa kawasan yang rendah.


Cuaca di Phnom Penh

All information from tripadvisor as a guide for all my readers.

Average monthly temperature
Best time to visit Phnom Penh
In Phnom Penh, there are three basic seasons: the cool season from roughly November to January, the hot season from roughly February through May and the rainy season from roughly June through October.

The rainy, monsoon season consists of varying amounts of rainfall. Most rain falls as showers; somtimes, it is difficult to appreciate all the sights in and around the city as the rain is intense and many streets are flooded and muddy.  Thankfully the showers pass quickly; but you might be unlucky and have a few days of continuous rain; but that is more likly to happen in May and September.

The summer season especially between February and March is when the weather tends to get scorching hot with unbearable levels of humidity. If visiting at this time, it is necessary to keep well in the shade as much as possible, wear sun-screen and caps, and constantly carry a bottle of water. The heat can be very unforgiving especially for those unaccustomed to this kind of climate. Note that most hotels and restaurants are well-cooled, either with air conditioning or with fans. However, not all public or private transportation is so accommodating.

The best time to visit is in the winter, between December and January. During this time, the temperature is cooler but it is still hot and tropical.30-32oC is quite common; but its less humid so more confortable; especialy in the evenings.

Ini adalah dari ramalan cuaca semata-mata dan ada kemungkinan keadaan cuaca akan sentiasa berubah kerana semua adalah ketentuan dari yang maha ESA. Apa yang pasti JM mengalami cuaca yang sejuk semasa melancong ke sana pada bulan Januari. Kepada kawan-kawan di luar sana, sekiranya korang pernah alami cuaca berbeza pada bulan-bulan lain boleh berkongsi di ruangan komen yer.

Bagaimana kawan-kawan, JM harap selepas baca entri ni dapat lah sedikit gambaran dan  idea dalam membuat perancangan cuti ye.

Bye..jumpa lagi

72 comments:

  1. masa saya pergi dulu bulan September, banjir baru surut...tu yang cuak gile naik tuk-tuk takut masuk lubang!sebab air ada lagi atas jalan, taknampak bawah tu lubang ke or just lopak air...hahaha kelakar ingat balik...biasanya untuk ASEAN saya tak check pun best time visit ni, bergantung pada harga tiket je selalunya.....tapi kalo countries 4 musim baru rajin nak check....hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. eheehhe..DJ...sejuk tak cuaca time tu...mmg cuak tu ..kalau lopak tu dalam mau terangkat tayar tuk tuk tu senget sebelah ahahahah...seram pulak kan..tambah2 keadaan jln nk ke tasik tonle sap tu tak cantik...berbatu2..kalau hujan lagi lah kan..

      Batul tu...kalau country yg ada 4 musim tu wajib check karang pegi musim panas mahu sunburn kulit heeee

      Delete
  2. Saya lah yang berpanas basah ketiak di Kemboja itu..hahaha

    Setuju dgn DJ, tak penah plak nak check cuaca tempatan, selalu check ticket flight je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahah...Jea pegi bulan brapa..itu yg tak best travel time panas2..cair make up I tau..ahahahah..lipstik pun tak pakai..nk pakai make up konon heee

      Itu lah..JM kalau travel around malaysia tak ada lah nk check cuaca bagai..tapi kalau k obersea mesti nk check gak..mcm dh terbiasa hikss

      Delete
    2. Ketiak saya pon basah baca komen nih... he he he

      Delete
  3. yeah..best time..plan nak g nov 2014 nanti...JM sila siapkan entry trip ni dgn pantas...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaks..nak ke sana jugak eh..lambat laie tu..sempat JM habiskan entri tu..so nanti Sai just follow kat sini je tau..JM nk bagi info detail..senang nk follow nanti hikss

      Delete
  4. biasanya kalau nak travel, memang kite akan gugel dulu pasal cuaca. biasanya berkait rapat dengan baju apa yg kite kena bawak dan mekap cemana kita kene bawak. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GB..setuju sgt..sbb nk bawak baju..kalau tempat panas takkan nk bawak baju tebal2 kan..tapi bab make up tu JM tak risau coz pakai sunblock dan bedak je...yg lain2 tak pakai...sbb tu tak berapa nak manis..Jari je yg manis heee

      Delete
  5. wahhh

    mcm laporan cuaca lak. JM jadi gadis cuaca !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Meng...komen mu membuatkan ku senyum sorang2 depan pc ni heee..pegi Vietnam..dh jadi penjual air kepala..ehh air kelapa...pegi Cambodia jadi gadis cuaca...ahahah...kalau nk tahu time nk check in balik msia..staff AA cakap kemboja ngan JM..tercengang sekejap pastu baru dia ckp english..ahahah...muka I pun nampak cam org kemboja ker...like Italian nampak cam Nepalian heeee

      Delete
  6. JM elok jadi Tourist GUIDE dengan bayaran yant mahal
    sebab Info sangat baguih. TA harus cari JM taw

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaaha..Dilla...boleh je kalau nk jadi touris guide tuk Dilla tu....info ni sebagai panduan semua..JM kan suka berkongsi..
      Idak pun JM bukak TA sendiri heee...leh dpt duit lebih

      Delete
  7. hehehe.... sekian laporan dari duta jabatan kaji cuaca cambodia gituu!
    anyway bagus jugak info ni JM sbb my next destination is cambodia around april. hehehe... direct klue terus.
    cepat ler buat entry ni ye. nerbes iols taw! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaaa...nakal korang tau...ok2..akak terima sebagai duta jab kaji cuaca tanpa bayaran heheeheh
      On April..wahh...around the corner dh tu...so kalau camtu jgn missed setiap entri akak JM tau hikss

      Delete
  8. detail dan lengkap...thanks jm share the info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs..kalau ada peluang nanti...pegi bulan Januari tau..cuaca mmg best..seronok nk jln2..klau Mrs tak ada teman..JM boleh temankan..ada misi meripit nih heee

      Delete
  9. Heee sy gi kemboja 1st time pun Januari jgk.
    Mmg cuaca molek sgt la utk tour / visit.

    2nd time gi November... cuaca pun ok jgk cuma ada 1-2x ujan tp rintik2 jah.. nak redah boleh je heheh.

    3rd time pun beli November jgk (konon2 nak hanimun kat pulau sinhanouk).. tp dah peknen pulok huuu.

    Beli november sbb nya kelate coti keputeraan sultan 2hari.. dats y la kekekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..Dekdaa..cuaca best kan..kalau JM ada peluang nk pegi lagi..nk pegi bulan Jan gak (ada misi repeat tu heee)

      Wah..byk kali Dekdaa ke sana..ada gak baca entry Kemboja dari Dekdaa tu...hire Tuk tuk dari Salim kan

      Kiranya..November pun ok gak lah kan..patutlah...leh dpt cuti free 2 hari :-)

      Delete
  10. Hi JM,

    So the best time to visit is around December and January lah ya..? Informative info JM...Good2...TQ.. Mmg ada verangan jugak nak ke sana tu tp tiket AA setakat ni tak de plak yg mur2....;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Farikica,

      Ha'a..sbb JM pegi Januari lepas..wahh..dingin je..nasib baik time sampai airpot tu pakai baju agak tebal..tdo mlm tak perlu pasang aircond..sejuk...nanti kalau ada tiket murah beli on Jan tau..kalau beli thn ni kiranya Jan next year lah tu heee

      Delete
  11. Betul lah JM, macam gadis kaji cuaca. Haha

    Saya dulu pergi Phnom Penh bulan 5. Panas nya ya Allah.. sampai signburn siap. Haha

    Tak sabar nak tunggu kisah JM ke sana :)

    -Khai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Khai...sokong nampak..cubit kang heee...ha'a sbb tu JM cari time sejuk nk elak sunburn leww..dh le kulit ni gelap bila sunburn plak...dh x nampak rupa..hanya tinggal Jari yang Manis je

      Delete
  12. Ini bukan setakat info travel jer.. dah masuk info weather bagai.. memang menarik sungguh .. tak yah nak refer dua tiga tempat.. refer semua kat sini jer :D

    Terbaik la Kak JM :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. TTBoy..itulah kelebihan yang akak ada..yang lain kosong kosong heeee

      Delete
  13. suka baca blog JM.. bnyk info yg padat dan berguna... dan senang tuk faham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heida Hana...lama tak singgah sini dan dal lama tak update blog kan..tertunggu JM nk baca enrti baru :-)

      Oh..ye ke..timak asih..JM guna basa mudah2 je sbb belum boleh di kategorikan sbg penulis heee

      Delete
  14. Macam tengah baca laporan kaji cuaca pulak rasanya..tapi bagus byk info..hehe

    ReplyDelete
  15. salam. belum pernah pergi sini...sis mesti pernah kan?? mesti best kat sini ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam cik Itah..ha'a..pengalaman akak ke Sirem Reap dan Phnom Penh...better Siem Reap lagi..mmg best :-)

      Delete
  16. Ok noted! Kaji cuaca before travel.

    ReplyDelete
  17. tips melancong yang terbaik. keadaan cuaca mmang penting untuk dikaji terlebih dahulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu aRz..kalau travel time hujan...apa pon x boleh hihihhi

      Delete
    2. Jay Emm pengkaji cuaca... ha ha ha

      Delete
  18. Jaadi waktu yang terbaik melawat cambodia adalah nov-february la yer sis JM

    ReplyDelete
  19. Replies
    1. ZF : ofcoz..utk rujukan diri sendiri jugak :-)

      Delete
  20. Kalau nak pergi from November to December tu, best jugak.
    Langit cerah dan awan biru. Time cuti sekolah jugak tu (Nov - Dec)

    ReplyDelete
  21. " The best time to visit is in the winter " ... bunyi dah macam negara empat musin lak kan :)

    ReplyDelete
  22. details JM mengoogle ... sampai ambil tahu cuaca bagai. thumbs up JM :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang nanti Zie Has..jgn pergi salah musim

      Delete
    2. Jay Emm memang suka bg info google... he he he...

      Delete
    3. heheeh..tu sbb kena perli dalam blog

      Delete
  23. Heh, sangat informative. Terbaik lah Sis JM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekja..dulu mmg rajin semua nak share..skrg dah malas...huhuh

      Delete
  24. baca jah mampu taw sikit2 pasal cambodia ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekin..cam baca wikipedia tak :-)

      Delete
    2. SS pon tak semua tempat mampu pergi... Cuma mampu baca blog org je la...

      Delete
    3. ecececeh..in sha Allah...ada rezeki turn kita plak..lambat or cepat jek

      Delete
  25. search "waktu sesuai untuk ke siem reap".. terus jumpe blog JM.. hihiii


    thanks for the info JM..

    tak nak pergi Siem Reap time panas.. nnt malas jalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Nina..bukan je panas..berhabuk lagi...jenis panas kering lak tu...

      Delete
    2. Malas jalan dok umah... ha ha ha...

      Delete
    3. dok umah lah best..leh mkn tido jek ;p

      Delete
  26. Hari nak beli tix... Hari tu baru nak cek cuaca laa Jay Emm... Keh Keh Keh....

    ReplyDelete
  27. Bulan januari sejuk tapi tix mahal... ampeh je...

    ReplyDelete
  28. Replies
    1. psssstttt!! SS! JM ada publish entri baru tadi ;p

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG