Wednesday 5 February 2014

Cambodia : Tuk-tuk at Siem Reap & Phnom Penh

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua reader,



"Pengangkutan di Cambodia"

Dalam entri yang lepas seorang blogger yang kelakar dan agak terkenal siapa tak kenal dengan beliau Supermeng Malaya dan salah seorang blogger yang baru nak menempah nama Farel tapi dah semakin glamour sekarang hikss....telah beri komen berkenaan JM sesuai menjadi gadis dan duta kaji cuaca...ahahaha..so susulan dari komen tersebut...ini lah aksi JM semasa membaca nya.

Tersimpul malu JM sambil nyorokkan kepala

Jangan pula selepas dia baca entri ni di katanya JM duta pengangkutan awam di Cambodia heeeee.

Ok..moh kita berbalik kepada tujuan sebenar entri ni. Percutian JM ke Siem Reap dan Phnom Penh, Cambodia telah di rancang dengan teliti bermula dari :

1. Check keadaan cuaca
2. Cari tiket penerbangan AA dengan harga yang murah dan agak berbaloi
3. Booking hotel melalui booking.com dan pilih lokasi hotel yang menarik (nanti JM review)
4. Kenalpasti tempat-tempat menarik yang boleh di kunjungi
5. Sediakan itirenary dan budget
6. Kenalpasti dan booking transport/tuk-tuk

Bila sebut sahaja tuk-tuk, ramai yang tidak boleh bayangkan kerana ada yang tidak pernah lihat rupa bentuk tuk-tuk tu kan..kepada mereka yang rajin boleh google dan akan terpapar gambar nya.

Tuk-tuk merupakan pengangkutan utama di Hatyai Thailand, Siem Reap dan Phnom Penh Cambodia. Jadi jika melancong ke sana, tuk-tuk menjadi pilihan kerana harga lebih murah dan mudah untuk bergerak ke destinasi - destinasi menarik di kedua-dua negara tersebut.

Ini adalah tuk-tuk di Hatyai Thailand
Ini pula adalah tuk-tuk di Siem Reap dan Phnom Penh, Cambodia
Kepada mereka yang ingin ke Hatyai Thailand, boleh berhubung dengan Mr Sucheep, contact no : (+085) 0816430 (Thailand) atau +6685 081 6430 (Malaysia) kerana JM pernah menggunakan perkhidmatan beliau dan highly recommend kerana harga dan servis yang di berikan amat berpatutan.

Ada tak yang berfikiran seperti JM, sebelum membuat perjalanan ke satu-satu destinasi akan senarai kan beberapa perkara penting yang perlu di selesaikan dahulu supaya semasa melancong nanti semua berjalan lancar. Contohnya seperti :

1. Mencari tempat penginapan
2. Mencari pengangkutan/transport - how to reach every destination
3. Total cost atau budget yang di perlukan 

Sebelum melancong ke Siem Reap dan Phnom Penh baru-baru ini, JM telah mendapat info daripada rakan blogger DJ (http://wanderlustdj.blogspot.com/) berkenaan penangkutan tuk-tuk di Cambodia dan pada masa yang sama JM dapat juga info dari blogger Emy Takeshi (http://aldyst.blogspot.com/) berkenaan perkhidmatan tuk-tuk yang di sediakan.

Terdapat juga perkhidmatan tuk-tuk yang di sediakan oleh syarikat tetapi harga agak mahal dan boleh rujuk di website http://www.angkortuktuktravel.com/

DJ telah memperkenalkan perkhidmatan tuk-tuk dari saudara Zakariya San (Zack). Boleh baca di Pengangkutan di Cambodia  untuk lebih mengenali Zack.

Contact no : (+855) 012302018 / 0962020307
Email : zakariyasan@gmail.com

Emy Takeshi pula telah kongsi dalam blog beliau mengenai perkhidmatan tuk-tuk dari Salim

Contact no : (+855) 98 571 840 - whatsapp is the better way!
Email : angkorlim@gmail.com atau threebrothers41@gmail.com

Business Card Salim
Kedua-dua mereka adalah orang Islam Champa, jadi tiada masalah dari segi mencari tempat makanan HALAL dan boleh hantar ke Masjid untuk SOLAT.

Pertama sekali JM telah berhubung melalui email dengan saudara Zack untuk mendapatkan full itirenary dan suggestion cost dan beliau memaklumkan anggaran kos untuk 3 hari adalah USD30 per person. So jika kami berdua perlu bayar USD60

Ini adalah contoh email and conservation between us - USD 30 per pax/person and USD60 for 3 days

Pada masa yang sama juga JM telah menghantar message kepada saudara Salim untuk mendapatkan anggaran kos yang boleh di tawarkan selama 3 hari kami di sana. Beliau terus menelefon JM untuk mendapatkan kepastian dan kemudian kami berhubung melalui email untuk negociate harga. Beliau bersetuju dengan bayaran USD50 all in for two person it's mean USD25 per person untuk pergi semua tempat menarik di Siem Reap selama 3 hari. Jadi kami bersetuju untuk hire beliau.

Ini pula adalah email dari Salim - USD50 for three days and USD25 for each person
Servis tuk tuk murah di Siem Reap

Nota penting : Kepada traveller yang seang mencari servis tuktuk di Siem Reap, boleh hire Salim dengan bayaran 15USD sehari, sebuah tuktuk boleh muat 4 orang..so 15USD divide by 4 orang, seorang bayar USD3.75 je sehari..MURAH  ke MAHAL...mestilah murah....

Selama 3 hari kami di Siem Reap, JM amat berbesar hati dapat berkenalan dengan beliau dan sangat highly recomended kepada sesiapa sahaja yang ingin kan perkhidmatan tuk-tuk daripada beliau.

Kepada Dekdaa, sekiranya beliau baca entry ni, dia juga pernah berurusan dengan si Salim ni. Terima kasih kepada Emy Takeshi kerana kongsi info mengenai perkhidmatan tuk-tuk ni.

Sedikit info mengenai Salim :
1. Seorang suami kepada 3 orang anak perempuan yang berumur 2 - 6 tahun
2. Sangat fasih berbahasa melayu kerana beliau pernah bekerja di Malaysia selama 3 tahun
3. Orang Islam Champa
4. Sangat baik hati, soft spoken dan sopan santun..ada unsur humor sedikit
5. Sporting dan sangat enjoy apabila bersama beliau
6. Mempunyai 5 orang adik beradik dan abang beliau Nasir juga menyediakan perkhidmaan tuk-tuk
7. Jika perlukan perkhidmatan tuk-tuk boleh email kepada beliau dalam bahasa melayu atau inggeris dan better in english
8. Sentiasa berkaca mata kerana belia ada masalah dengan mata katanya
9. Memang sangat enjoy apabila hire beliau..kalau nak tahu apa yang best sangat tu..jangan lepaskan peluang untuk baca entri JM nanti.

Mesti korang nak tahu siapa kah gerangan Salim ni...ok..moh JM kongsi foto beliau di sini.

Salim bersama tuk-tuk beliau - muat untuk 4 orang penumpang
Manakala bagi mereka yang akan ke Phnom Penh juga tidak perlu gundah gulana kerana JM telah berkenalan dengan dua orang driver tuk-tuk di sana mereka adalah Ratta Na (non Muslim) dan Nasim (Muslim). So boleh pilih either one, harga boleh di runding dan mereka boleh di hubungi melalui :

1. Nasim (Muslim)
Contact no : (+855) 077 703 797
Ini adalah wajah-wajah Nasim dan tuk-tuk beliau
2. Ratta Na (non Muslim)
Email : Rattana_tuktuk@yahoo.com
Facebook : Ratta Na

Ratta Na dan tuk tuk beliau
Semoga entri ini dapat membantu kalian yang berhajat melancong ke Cambodia.

Wasalam

144 comments:

  1. Ohhh amik dengan Salim. Kami ke sana pun amik perkhidmatan adik beradik nie jugak. Tapi dengan Nasir. Sempat ke rumah mereka berdua sbb isteri Nasir insist untuk kami singgah ke rumah mereka. Nak jumpa sangat katanya. Kami masih baik sampai hari ni. Kadang2 call or whatsapp aje. Ramai member2 yg dah guna perkhidmatan adik beradik. Semua berpuas hati. Derang nie tak berkira sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...Zara ambik servis dorang jugak ek..baik kan mereka..mg tak berkira..puas hati lah..sbb tu JM rekomen dorang kepada rakan2 kita..Wah!!..dah dpt kenalan kat sana..so kalau turn ke sana tak perlu risau lah ek..

      Ha'a betul..mmg puas hati..kalau JM nk pegi lagi mmg cari dorang je

      Delete
    2. Seronok nyer tengok Kak JM selalu travel.. hope one day boleh jadi mcm traveller hebat mcm Kak JM :D
      Insyallah ada rezeki ank guna jugak lah perkhidmatan mereka ni :D

      Delete
    3. TTBoy...masih x sehebat Afif laah

      Delete
  2. bagus info JM ni. kot2 nak g jugak blh refer semula n3 ni ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Rose..kalau nk ke sana nanti boleh hire si Salim tu..highly recommended :-)

      Delete
  3. Hamboih, dah boleh bukak syarikat Travel & tours ni. :)

    ReplyDelete
  4. Yessss....entry yg ditungu2 utk dapatkan transport disiem reap & phnom penh, amat memudahkan....nanti cite sikit perjalanan dari siem reap ke phnom penh ehhhh.....insyallah akan ke siem reap-phnom penh-ho chi minh mac ini bersama keluarga...tqvm JM, u the best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok dad > oh ye seperti org mengantuk di sorongkan bantal lah ni eh...heee...ala..kalau nk pegi bulan Mac maybe tak sempat JM nk citer coz byk siri lagi yg belum publish ni..kalau nk segera boleh email pada JM..nanti JM reply ehh..

      Delete
  5. First time baca biodata Salim tu ingat JM nak promote dia buat calon. Kalau ni bukan travel blog memang dah salah anggap dah, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahah..Lay D..ye ke..ahaks...kalau nk tahu nasib baik dia dah kawin tau..kalau tak..JM pun terpikat ngan org yg mcm ni..ahha..bukan rupa paras yg di pandang tetapi budi bahasa..kantoi...sebenarnya nk bg tahu BEST sgt dpt hire driver tuk tuk mcm dia ni...nanti JM kongsi layanan dia ngan kitaorang...layan kami seperti permaisuri you ouls..mana nk dpt kalau kat KL nih heeee

      Delete
  6. oh tgk tuktuk tu, teringat cambodia!rindu....hehehe kenangan masa mula2 travel...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti ada pengalaman manis naik tuk-tuk kan...heeee..tak nk repeat ke

      Delete
  7. Wah JM dengan info yang bagus ini, jadi teringin pulak nak ke sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lang Mie..tak kenal maka tak cinta katanya..bila dah sampai sana..JM rasa nk repeat tau coz pada masa yg sama memberi keinsafan kepada diri dan bersyukur sgt di lahirkan di bumi msia

      Org2 kat sana pun baik2..sib baik tak jatuh hati hehehehe

      Delete
  8. Rate yang di Phnom Penh berapa JM?

    Masa saya ke sana dulu, driver tuk tuk kami bagitau dia stadi lagi kat kolej, tapi bawa tuktuk untuk cari duit lebih dengan nak improve English, Kagum dengan kededikasian diorang ;)

    -Khai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa...ingat nak kongsi dalam entry..tapi tak pe..dah tanya JM jawab hikss..JM dpat USD16 untuk ke Killing Field, Russian Market dan SD21

      Mmg betul coz JM ada borak ngan budak berumur 12 tahun..masih study..kerja di kedai mkn..kumpul duit tuk study..cita2 nak jadi tour guide..mmg gigijh mereka mencari rezeki tuk sara hidup..JM insaf huhuh

      Delete
  9. Nak kena bookmark benda ni semua...thanks for sharing JM. Memang dah boleh buka travel agensi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bie, lepas bookmark tu jgn lupa refer bila nk ke sana nanti ek heee..

      PLM, sokong yek..moh jadi rakan kongsi JM nk tak?

      Delete
  10. JM,
    ksue pon pi dulu ni amik ngan salim thru dekdaa,,, rindu pulak tgk gambaq dia, masa ksue pi thn 2012 salim charge usd 30 for 4d3n, mmg salim ni senangkan hati kita kan, moga bertmnbah rezeki diorang adik beradik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sue, betul dulu dia sporting dan baik hati...USD30 for 3D4N..murah tu..maybe tahun 2012 then sekarang maybe harga dah naik...tak pasti lah kalau next year harga akan berubah apa yg pasti dorang mmg best :-)

      Delete
  11. Replies
    1. MKL : Kucing je ke...tak tergoda ke kalau tgk JM..ahahaah

      Delete
  12. chambodia..tak pernah sampai
    good info nih JM
    salim...(nape akak leh teringat harun salim bachik plak?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Anash : Belum sampai ek..tak pe lepas ke Kuala Gandah tu..cer cari tiket ke sana lak..best akak ..Kingdom of Cambodia tau..nanti leh DOT kat Angkor Wat tu
      Nanti kalau akak nk ke sana refer je sini
      Ahahaha..HSB?..boleh lah

      Delete
    2. Banyak info disini bagi kaki travel..

      Delete
  13. Iklan untuk diri sendiri dekat seminit tu hahahaa.. tak dapat bayangkan Kak JM act mcm kucing tu hahahahaa.. :D
    Tuk tuk tu kuat ker Kak JM?? yang tampal belakang motor tu.. tapi Kak JM ok selamat boleh la naik bile ke sana nanti hahahaa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. TTboy : ahaha..tak CUTE ke kalau akak act cam tu...(perasan kan)

      Kuatlah..org berat 80kg pun naik selamba je..tak de msalah cuma kelajuan nya mcm naik basikal lah

      Delete
    2. Oh mcm naik basikal ker? hahhaa.. okla tu just enjoy the environment kan..
      Thanks FM Kak JM :D

      Delete
  14. bagus sangat info nie...sangat-sangat membantu
    jm dah boleh buka travel agency camni :)
    jm nanti kita kesana yer......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaks...nak bukak travel agen perlu modal..tapi kalau kengkawan nk minta jadi tour guide boleh jeeee
      Kalau Mrs nak ke sana ngan JM..boleh je..jom kia cari tiket..tapi utk thn depan lah ek

      Delete
  15. best bc entry sis JM :)
    sarat info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Nufa,
      Entry akak JM mmg begitu..kalau tak ada info cam tak best je..sbb mmg nk kongsi dan mudahkan semua org yg nk ke sana..kalau Cik Nufa nk ke sana nanti refer je sini ek

      Delete
  16. Lama tak jenguk JM.. Blog JM mmg penuh info.. sampaikan sha klo sedara2 nak g jenjalan sha soh tgk blog JM ekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha mana pigi...bukan je lama tak jenguk blog JM tapi dah lama Sha tak update blog..tertunggu JM tau :-)
      Oh ye ke..opss..ter glamour lah JM yek..eheeh...boleh je..apa yg baik tu boleh la polow heee

      Delete
  17. Salam JM :)

    suka baca blog awk. buat panduan utk travel bagpacker :)
    dah add JM kat blog sy..

    Jemput singgah 'umah' k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali Ezan,
      Terima kasih..JM pun dah singgah blog Ezan tu dan dah polow pun :-) Menarik jugak story nyer

      Delete
  18. uhuk uhuk uhuk.... tersedak kiter... rupanye ade org sebut name kiter ye.. hehehe...thank you la kak JM. free promotion gituu..
    actually entry ni sangat membantu. very the details.. i likeee.. senang nak rancang trip iols nanti ke cambodia jugak bulan april ni. part driver tuk tuk yang kat phnom phen tu macam same je mukenyer.. hehehe
    thanks kak JM. Lap you! hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaks...sib baik tersedak je..kalau tercekik..mati lah kak JM tauuuu!!!
      Mesti lah you ouls..akak JM tahu u ouls nk ke sana sbb tu bagi info the detail nihh..supaya u oul senang nanti heee
      Ha'a kan lebih kurang je muka dorang tapi yg pasti org yg berlainan
      Lap me?...lap u toooo hahaahah

      Delete
  19. saya pun sokong jugak lah, hehe...jm, ramai dah yang bagi sokongan ni, memang kena buka lah gamaknyer, hehe....info yang sangat-sangat-sangat bagus, tak kedekut jm nak share semua info. untunglah sape yang dapat jm, baik sungguh orangnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Orga...JM dah mula buat aksi kucing seperti di atas hiksss

      Delete
  20. Sebenor2nya, bukan Salim yang reply emel JM tu tapi ABE NASIR yang reply.
    Sebabnya Salim tak pandai membaca pun he he he.
    Sebab tu la kalau JM sms, dia akan call terus :P
    Sms tu pun nasir yang bacakan utk salim hihihi.

    Mata salim tu blind sebelah sebab masa dia bawa tuk tuk, tiba2 masuk benda dalam matanya.
    Tenyeh2 tak keluar, berdarah jgk & luka sampai kena operate.
    Dia tunjuk haritu tapi tak sanggup nak tengok.. abam je yg tengok huhuhu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha....Dekdaa lebih mengenali beliau..husband dekdaa kwn lama salim kan...ha'a betul tu...mula2 tak tahu yg abg dia yg reply..bila ke sana baru dia khabor :-)

      apa yg pasti servis yg dorang bagi mmg terbaek..dan kalau ke sana lagi JM akan cari mereka :-)

      Delete
  21. woa JM...macam baca iklan travel travel pulak...lalu teringin pulak nak ke sana...seronoknya bila tengok banyak restoren islam nii...meriah...boleh ler JJCM ..ha..ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for sharing lots if info JM!

      Delete
    2. Salam Nekcik..dah lama JM nampak nama Nekcik di blog-blog kawan JM ni..tapi JM je yang malu nk menyapa Nekcik tu...heee...teruja lak bila Nekcik baca blog JM ni..terima kasih yee

      Ha'a..mmg byk..setiap kedai mempunyai rasa yg berbeza so boleh lah Nekcik JJCM :-)

      Delete
  22. salim best kan JM...kt pon puas hati sangat dgn salim...tak dapat sediakan air sejuk pon dia sibuk minta maaf....hehe

    blog JM kt suka mmg details sangat sangat....tq sbb sharing info :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM pun suka si Salim tu..baik dan caring heheeh...nak tahu citer caring dia nanti Emy jgn lupa baca entry perjalanan JM ke sana tau..mmg highly rekomen lah dia nyer servis tu

      JM suka kongsi info nanti senang org lain nk refer :-)

      Delete
  23. Mmg bagos btl... compact n precise! sesuai sgt dngn title duta yg JM dpt tu..ha..ha... oklsh harga 3 hari tu..JM, mmg kena byr dlm USD ker? Brp org blh naik tuk2 tu? Tngk rupa, mcm 4 org... ke 6 pon blh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....duta lah sgt kan...ha'a bayar dalam USD..so kiranya 3 hari 2 mlm USD50 so each person byr USD25 (JM berdua je). Tuk tuk lebih selesa amx 4 org je..kalau 6 org ..mahu terbalik tuk tuk tu..idokpun dah gerak mcm semut..kami yg naik berdua ni pun speed dlm 50-60km/j :-)

      Delete
  24. Hi JM!

    Yang Nasim tu, xde email ye? Kalau tak, wasap boleh ke :) Thanks in advance!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..tak ada email lah Siti..tak pastilah dia tahu guna whatapp ke tak..belum sempat habis borak ada rog minta diha hantar ke airport. Cer try msg dulu

      Delete
  25. Mcam tak konfiden pulak tuktuk dia kalau nak reramai kan..kalau kat thailand ok lah, nampak gagah lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CV!!!..lama tak singgah sini kan heee..alaaa..tak perlu risau...gagah jugak tuk tuk ni cuma dia akan gerak slow je...

      Delete
  26. JM, thanks tau bagi contact number ni. Aiza kat phnom penh skrg guna perkhidmatan nasim. Dia mmg cool sangat. Hahaha ;) dia sibuk tanya Aiza mana dpt no phone dia, aiza ckp ada orang Malaysia recommend dalam internet. Memang kembang lah si nasim tu kan, dia ckp terima kasih banyak2 sebab promote. Heee ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiza, Aha...dapat jumpa si Nasim tu ek..heeee...JM jumpa dan borak ngan dia kat kedai mkn...pastu minta no phome...tujuan nk masuk dlm blog sbg panduan rakan reader semua..ok lah mcm tu harap berbaloi lah eh servis yg dia bg tu :-) Sama2

      Delete
    2. Thanks JM banyak promot kami dlm blogger JM alhamdulah kami sgt sgt bersukur karana JM cukup baik orang nya tolong orang islam Champa di Cambodia yg hidupan suhsah dn miskin mcm kami dn juga Salim, kami doa kapada Allah mudah kan reziky untuk JM dn kuatan iman lagi Amin Amin kami harap harap boleh jumpa JM satu hari nanti, yg akhir nya so sorry pada JM sbb tak dpt bawa JM masa itu thank you.
      Assalamualaikum dn salam sajahtara pada Malaysia kelau anda nak tau tantang Cambodia apa yg manarik boleh ikut ini www.itourangkor.com
      Sila booking
      zakariyasan@gmail.com

      Thank you

      Delete
    3. Salam nk tanya..
      Biasa kalau kat combodia, kalau tour yang sikit2 ni mmg pakai tuk-tuk je ke?
      Klu kereta ada ke? atau pun agak mahal?

      Delete
    4. Wkomsalam Hazrul..utk group 4 or below boleh sewa tuk tuk..kalau trip lebih ramai..Van juga di sediakan..boleh berhubung dengan Salim seperti contact yg di beri

      Delete
  27. i/Allah bulan 10 2014 kita orang akan ke SR dan PP , banyak info yang berguna dari entry ni . boleh singgah blog saya nnt

    mamatselekeh.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi jadikan blog JM sbg panduan ye Mamat Selekeh..pehal pelik benor nikname kamu ni hihih

      dah terjah blog uollls tapi x berupdate frust tau

      Delete
    2. haha banyak nak update tapi biasa la mood malas tu ada .. kang ada mood rajin tu berpuloh plak entry haha

      Delete
    3. ahahah..mamat selekeh..klau camtu sis JM perlu kejar naik moto lah kalu byk sgt entri nya

      Delete
  28. Teringin naik tuk-tuk tapi orang cakap quite dangerous. Betul ke? Tapi nak sangat naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu risau Nur As, tuk-tuk ni dorang bawak slow je lebih slow dari motosikal cuma nya be carefull with your belonging or HP

      Delete
  29. jm btol ke fb si ratta na tu?macam tak wujud je?email pon failed..hihi ke dah tukar akaun si rattana ni;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sai : ohh..ye ke..rasanya FB tu masih active di FB JM ni..x pasti lah kalau lately dia dh tukar..urmm..kalau mcm tu Sai cari Nasim je lah..dia muslim person...contact number kat atas tu.

      Delete
  30. Wah, JM promote tuktuk yer. Teringin nak merasa naik tuktuk ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal : ramai yang ingin ke Kemboja or Siem Reap tapi susah nk cari tuk-tuk yg boleh di percayai jadi apa salah nya kalau sis JM kongsi di sini sebagai rujukan semua kan :-)

      Ce try naik tuk tuk di Hatyai..Perlis dan Hatyai dah x jauh kan :-)

      Delete
    2. Insha Allah ada peluang boleh try

      Delete
  31. Kak, baru saya tau yg ada tuk-tuk tarik pakai motor. Selama ni ingat macam yg gambar pertama tu je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farrah : sama lah kita...tapi best tau naik tuk tuk cam ni...aircond free :-)

      Delete
  32. hai sis JM baru singgah sini nak baca pasal cambodia. ala malu-malu kucing pula hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aRz : nasib baik malu2 kucing...klau malu2 tikus...ehehe

      Delete
    2. dengan SS je Jay Emm tak tahu malu... ha ha ha

      Delete
  33. perghhh ini kali pertama tengok tuk tuk ini. ingat sama macam di thailand

    ReplyDelete
    Replies
    1. ArZ : Thailand dan Kemboja kan berjiran..x boleh sama nanti bergaduh :-)

      Delete
  34. Bagusla ada no servis tuktuk cambodia yang disediakan boleh manfaat jika ke sana. Terima kasih sis JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. aRz : kalau tanya sis JM lagi...piat2 telinga tu eheheh

      Delete
  35. bagus tempat ni..ada gak org islam ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZF : org islam Champa so mmg mudah nk cari makanan HALAL..cuma nya kalau nk cari org Islam utk buat suami sis JM x syorkan lah :-)

      Delete
  36. saya taw tuk tuk kat Hatyai ja...
    baru taw ada gak tut tut moto...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ZF : sib baik akak ke sana..leh kongsi gambar tuk tuk ni kan :-)

      Delete
  37. senanglah mcm tu . dah la muslim , blh juga bertutur dlm bhs melayu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cetusan Minda : rasa seperti berada di msia sbb beliau fasih berbahasa Melayu..maybe dulu pernah keje di Selangor

      Delete
  38. Assalamualaikum...& salam kenal....salam GST.
    Selalu baca blog JM & dptkan info tp ini pertama kali respon.
    Dah 2x ke Phnom Penh-HCM...dan kali ini merancang nak ke S.Reap...& thanks coz bagi info tut-tut & hotel yg hampir dengan restoran makanan halal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam dan salam kenal Nasa Saba...soory baru nk reply komen ni
      Terima kasih sudi baca blog JM ni..
      Aha....dah pergi lum SR ni? ke dalam lama trip nye..JM je baru perasan ada komen ni...sorry!!!

      Delete
    2. Sbb frust JM lambat respon..cancelled ke SR....tapi ke P.Penh naik van ke Choa Doc di sempadan...bermalam di hotel terapung...naik bas yang kerusi separuh baring 6 jam ke HCM...balik dari HCM ke P.Penh naik bot 8 jam..
      Mac ke Korea pulak...info blog JM jadi pilihan.Thanks.

      Delete
    3. Alaaaaa cian nya..nanti ada peluang egi SR tau..legi best dari PP...Mac 2016 ke Korea? best tu...ohh boleh je...ambil lah info jika membantu eh Nasa Saba

      Delete
  39. Tak pernah lagi merasa naik tuk tuk ni..bergambar tepi dia aje adalah.
    Tu pun dah abih bangga kembang kempis hidung tunjuk gambar kat orang kampung :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fidah Shah...rasanya sama seperti naik moto je cuma bezanya boleh naik lebih dari sorang

      Delete
  40. bagsu2, siap dengan no. kontact.. smoga bermanfaat buat mereka yg nak travel ke sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pha Is....bagsu tu apa? x pernah dgr hihih...ye ye..ramai traveller yg refer sini...in shaa Allah kita kita permudahkan urusan org lain Allah akan permudahkan urusan kita :-)

      Delete
  41. wah best nya , nmpk tenang je tmpt tu

    ReplyDelete
  42. Berbeza rupanya Tuk Tuk di Thailand dan Phnom Penh ni ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...berbeza..Noriza...di SR ni guna Motosikal

      Delete
  43. Replies
    1. Ekin...sbg panduan kepada yg nk travel ke SR

      Delete
    2. dah boleh jadi menteri penerangan... ha ha ha

      Delete
    3. ahakss...boleh jadi kaunter pertanyaan jgk

      Delete
  44. Macam selalu nampak dalam drama senetron tu kan?... atau lain sikit...

    ReplyDelete
  45. Dah pusing keliling kat entri ni banyak kali...di manakah gambar selfie JM bersama tuk tuk? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kih kih kih...jgn carik ye Fidah Shah..JM x suka berselfie sbb nanti muka sebesar kuali heee

      Delete
  46. Gud Info JM .. nanti leh mummy planning gi jenjalan ngan hero2..nampak sangat menarik.. :D

    ReplyDelete
  47. JM kalau g honeymoon kat sini OK x, best x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Na...JANGAN!!!! x sesuai...nak honeymoon sila ke Korea eh...baru lah rasa romantik sikit

      Delete
  48. time klik tajuk hairan gak apesal tajuk tuk tuk ... baru tahu nama transport tu tuk tuk, comel je sebutannya :)

    ReplyDelete
  49. menarik la kan pakej tour naik tuk tuk, tak ada kat tempat lain ... harga pun not bad untuk 3 hari

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sesapa nak ke SR boleh cari si Salim ni

      Delete
  50. rasa teringin pula nak ke kemboja ... setiap kali travel blogwalking kat blog JM asyik rasa teringin nak pergi ajer, tapi teringin je la :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha...kalau JM lak..bila 'travel' d blog Zie Has tu rasa nak makan je....semua nampak sedap!

      Delete
  51. Tuk tuk, mekja dtg ngetuk entri ni buk. Hihi

    Laju tak diaorag pandu tuk tuk JM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandu tuk tuk tak pe... jangan pandu jay emm... ha ha ha

      Delete
    2. Mekja..ke mana lama menyepi..tuk tuk tu slow..kalau ramai naik lagi lah slow

      Delete
  52. Macam kelakar lak rupa tuk tuk cambodia tu... Adehhh...

    ReplyDelete
  53. Sucheep dah arwah agaknya... Sampai ke sudah tak dpt contact... Nasib baik ada mr boon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe...Mr Boon terbaik compare to Mr Sucheep tu

      Delete
  54. nombor satu... penginapan ehh Jay Emm? he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye aaaa...dulu baru nak belajar ;p skrg dah pandai buat itirenary dulu ;p

      Delete
  55. Wahh.. Zack? Dah macam laki Azura... he he he

    ReplyDelete
  56. Email si zack tu boleh jadi rujukan SS utk itie nanti... Ehhh... Bukan ke jay emm nak buat kan? ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaa...deal ngan si Zack tu ke..ahakss..kalau JM yg buat kang SS kena revise balik

      Delete
  57. makkk aihhh... lengkap dengan biodata salim... he he he

    ReplyDelete
  58. perkongsian tuk-tuk muslim phnom penh yang membawa kami sekeluarga sepanjang percutian 4 hari di sana baru-baru ini.

    En Suppry +855-975491495 / +855-81831010 boleh wassup@ call dia, boleh bercakap melayu dengan fasih.

    ReplyDelete
  59. sekadar perkonsian...last yr pegi SR kmi guna khidmat sofyan (muslim) sepanjang 4 har.n cas yg ditawarkan agak murah iaitu 13usd seseha... fb sofyan ( Yandriver Tuktuk)... dia x pandai cakap bm tp faham....bole ckap bi dgn dia....

    ReplyDelete
  60. sekadar perkonsian...last yr pegi SR kmi guna khidmat sofyan (muslim) sepanjang 4 har.n cas yg ditawarkan agak murah iaitu 13usd seseha... fb sofyan ( Yandriver Tuktuk)... dia x pandai cakap bm tp faham....bole ckap bi dgn dia....

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG