Thursday 5 June 2014

Spring at Japan : Day 7 - Tulips Festival at Huis Ten Bosh

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua uhukkk,


"Cerita duka di Tulips Festival, Huis Ten Bosh"

*AMARAN!!! Entri ni agak panjang..kalau malas nak baca scroll down jeww..no prob...heee

Terlebih dahulu JM nak ucapkan ribuan terima kasih di atas sokongan pembaca sekalian yang tidak jemu-jemu untuk singah dan baca blog Jari Manis : Travel List yang mana tiada story berkaitan gossip, ilmu agama, motivasi, isu-isu semasa, kehidupan selepas mati atau apa-apa sahaja. Hanya sekadar bekongsi cerita pengalaman bercuti di negara orang dan pada masa yang sama semua tempat yang JM pergi ada antara rakan pembaca yang telah jejak kaki ke sana. Semoga perkongsian pengalaman ini boleh menjadi rujukan kepada mereka yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia 'travelling'.

Jika belum cukup info di sini boleh klik pada senarai blog yang terdapat di panel sebelah kanan blog..sebahagian besar daripada nya adalah blog travel dan banyak info boleh di 'gali' kat sana.
Allright...moh kita sambung!!!

Kalau baca tajuk macam gah je kan..tetapi hakikatnya ada cerita sedih di sebaliknya. So kalau nak tahu teruskan scroll sampai ke bawah.

Kepada Abang Meng ....kalau baca entri..Abang Meng Raja Copy Paste...JM pulak Queen of Copy Paste..boleh gitewww..ehehehe

Credit to japantoday.com
Credit to visitksyushu.org
Cer tengok 2 picture di atas yang JM ambil dari website tu, ada tak ala-ala seperti Tulip di Holland Armsterdam seperti dalam blog Zila tu kan. Ada Windmill, Canal dan beautiful garden. 

Tempat yang cantik ini terletak di Huis Ten Bosh, Kyushu Area.

Huis Ten Bosch (ハウステンボス, Hausu Ten Bosu) is a theme park in Nagasaki Prefecture which recreates a Dutch town. It is named after one of the residences of the Dutch Royal Family. The spacious resort is suffused with a European atmosphere with its picturesque canals, iconic windmills, beautiful gardens and architecture.

- Direction to Huis Ten Bosh boleh refer SINI        
- More info about HTB can refer HERE

Acces by Train from Shin-Osaka :Approximately 4 hours 10 minutes

JR Shin-Osaka Station→(Shinkansen approx. 2 hr. 30 min.)→JR Hakata Station→(J.R. Limited Express “Huis Ten Bosch” approx. 1 hr. 40 min.)→Huis Ten Bosch

Plan asal pada hari ke -7 kami akan ke Hiroshima TETAPI......Jika nak tahu bagaimana kami boleh tukar plan last minute untuk lihat Tulips Festival yang hanya di adakan pada SRPING season sahaja, kemudian kami hanya mampu bergambar di LUAR PAGAR dan hasilnya tidak seperti gambar di atas..jom...baca sampai habis...entri kali ni memang sedih..sob..sob..sob menangis di tepi tingkap..mintaakkkkk tisuuuuuuuu!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pada hari ke -7 (10 April 2014) kami check out dari Hotel 21, Kyoto selepas 3 hari 2 malam di sana. Seawal pagi mula bergerak dari hotel ke Kusatsu Station dengan beg yang gedabak besar masing-masing, waktu ni hanya Allah sahaja yang tahu punya lah seksa nak bawak beg tu naik turun tren. Bertabah je lah siapa suruh beriya sangat bawak baju berpasang-pasangkan..RASAKAN!!!.

Dari Kusatsu Station kami ke Kyoto Station then dari sana naik Shinkansen turun di Shin-Osaka Station....Belum sampai lagi then naik pulak tren subway dan stop di Nishinakajima - Minamigata Station. Ha ko..panjang betul nama station ni sampai tersasul nak sebut.

Dari Shin -Osaka hanya satu station sahaja untuk ke Nishinakajima - Minamigata station
Selama 5 hari 4 malam kami akan menginap di Claiton Hotel, Shin-Osaka. Sahaja di Nishinakajima - Minamigata Station terus bukak itirenary untuk cari lokasi hotel. memang blur time tu tak tahu nak tuju arah mana kiri or kanan. Then tanya pada staff di stesen, mereka sangat-sangat membantu.

Lokasi : The Hotel Claiton Shin-Osaka is just a 3-minute walk from Nishinakajima Minamikata subway station

Double room rate : RM202 per night (include TAX and VAT)

Facilities : Free WIFI at Lobby and room

Kredit to owner : Location of Hotel Claiton Shin-Osaka
Kepada mereka yang travel secara budget better stay di Hostel atau Ryokan, JM tak suggest korang stay di hotel kerana harga agak mahal. Ini lah nasib kami kerana buat hotel booking last minute, banyak hostel dan Ryokan habis di terutama pada peak season early April until Mei.

Tetapi kepada mereka yang berhasrat untuk stay di hotel ni, meh JM kongsi cara nak ke sana :

1. Sampai sahaja di Nishinakajima Minamikata subway station, hanya ada satu exit sahaja. So keluar ikut exit tersebut
2. Akan nampak Family Mart shop di seberang jalan, just cross the road ke arah Family Mart tadi.
3. Berdiri menghadap Family Mart, mabil arah ke kiri dan jalan terus ke hadapan sehingga lintas landasan keretapi.
4. Kemudian dari stesen keretapi tadi, belok ke kanan dan jalan terus ke hadapan.
5. Claiton hotel terletak bersebelahan landasan keretapi tadi.

Laluan ke Claiton Hotel
Claiton Hotel
Hotel Lobby
Double room
Bathroom
Selesai check in dan fresh up sekejap dalam jam 11.30 pagi kami keluar ke Shin Osaka Staion. Jika ikut plan awal kami akan ke Hiroshima kerana hari ini adalah last day penggunaan JR Pass. So bila lagi nak lenjan pass tu. Ingat lagi tak kes kawan JM yang hilang JR Pass tu, so kami try tanya harga tiket untuk ke Hiroshima, korang tahu berapa harganya...20,000 yen one way (RM656)..korang mampu nak naik tanpa JR Pass. Beli JR Pass untuk seminggu penggunaan baru RM920++ lebih kurang. Dengar harga tu je terus rasa nak pitam.

Nampak tak ..kawan JM keluar dari kaunter Shinkansen denga perasaan hiba
So selepas decide dan mendapat kata putus, kawan JM si NH akan berpisah dengan kami untuk hari ini, beliau akan ke Kobe dan kami akan ke Hiroshima. Nasib baik beliau kategori kaki travel jugak memang tiada masalah kalau nak jenjalan sorang-sorang tanpa teman. Kalau lah di takdirkan JM yang hilang JR Pass tu..agaknya bagaimanalah reaksi JM kan...mahu sedih until tak makan seminggu hiksss.

Bye-bye NH..jumpa malam nanti iyeaa...sambil buat fyling kiss..opsss..jangan percaya...itu semua DRAMA hokeyyyy!!!

Jom mula kan perjalanan ke Hiroshina dengan menaiki Shinkansen di Plafform No 20. Almost a week di Jepun...dah pandai selok belok transportation kat sana..dah tak cara nak tanya staff kat sini..nampak tak..riak kan..ahaha...jangan JM..tak baik sikap macam tu...kepada anak-anak di luar sana jangan ikut sikap auntie JM ni eh..

Depan kaunter Shinkansen Shin-Osaka Station ada kedai jula Sushi, so SY beli buat bekalan dalam tren
Kami akan naik tren jenis Sakura Super Express 555 kelajuan 300 km/jam. Gerak jam 11.59 pagi - non reserved seat
Rasa sunyi pulak bila NH tak dapat join kita orang...ehhh..ko ni kenapa JM..tiba-tiba emosi pulak...ahaakss..itu semua poyo...tak menda lah..drama je lebih tu..

Masuk je dalam tren kami duduk sebaris yang mana satu baris ada 3 seat seperti dalam flight Air Asia tu cuma seat dalam tren lebih luas dan lebih selesa kalau nak lunjur kaki semua. Jangan tak tahu..ada orang jual makanan dan minuman dalam tren ni..kalau nak..order je..kalau tak nak duduk diam-diam atau buat-buat tido je. Alahh...seperti stewardes dalam flight tu tolak troli. Oleh kerana kami ni cheapskate so kami jual mahal...ahaha...ada orang kesah!!!

Hai...adik manis...Caakkk!!!...jual apa tu :-)
Kami makan ni je..JM bawak bekal Onigiri beli dari Family Mart
Kami tengok route nak ke Hiroshima lebih kurang lagi 4 station mulai dari Shin-Kobe (45minit), stesen kedua - Okayama Station dan lebih kurang jam 1.00 akan sampai di Fukuyama Station. Entah macam mana tiba-tiba datang idea gila di kepada JM ni...so berlaku lah perbualan seperti ini :

JM : Ehh...apa kata kita pegi Huis Ten Bosh nak?
Mrs A : Huis Ten Bosh?..ada apa di sana?
JM : hari tu kawan baru balik dari sana..gambar dia bergambar dengan bunga Tulips...cantik-cantik sangat...di taman di kawasan yang luas...pastu pulak Tulips Festival tu Spring Season je
Mrs A : Ermm...jauh tak nak ke sana?
JM : Tak pasti lah pulak...sambil tengok jam di tangan..sekarang jam 12.30 tengahari...sempat kot..kita naik tren laju kan...
Mrs A : jap aku tanya SY....SY ikut je...mana-mana pun boleh
JM : So mcm mana..nak pegi ke tak nak..
Mrs A : Kalau boleh tengok bugna tulip pun best jugak...apa kata kia pegi Huis Ten Bosh dulu..balik nanti kita singgah tengok sunset di Hiroshima..ok macam tu?
JM & SH : ok gak idea tu...

Apabila dah dapat kata sepakat, kami pun decide untuk ke Huis Ten Bosh tu. Tapi tak tahu nak stop kat station mana satu sebab memang tak ada plan nak ke sana. Kebetulan setiap gerabak akan ada seorang staff like conductor akan check tiket so kami tanya kat staff tu dia cakap stop di Shin-Tosu.

Sepanjang perjalanan tu memang view ke arah kawasan luar bandar, ada kawasan perkilangan, perkampungan, sawah padi, gunung ganang dan pokok-pokok bunga sakura yang tengah mengembang.

Route kami pada hari ini Shin-Osaka (11.59 pagi) - after 45 minit sampai di Okayama Station - jam 1.00 petang sampai di Fukuyama Station - jam 1.22 petang sampai di Hiroshima - Shin Yamaguchi jam 1.58 petang - Kokura Staion jam 2.15 petang - Hakata Staion jam 2.30 petang dan akhirnya Shin Tosu jam 2.45 petang.

Shin Tosu Station
Naik tren di Platform No 2 arah ke Sasebo
Kiranya almost 3 jam kami dalam tren untuk sampai di Shin -Tosu station. Rupanya dari sini perlu naik pulak tren ke untuk ke Huis Ten Bosh lebih kurang 1 jam 15 min (last station) yang mana tren ni berhenti di setiap station (7 station). Nasib baik tak lama tunggu tren dalam 2 minit tren dah sampaii. Semasa dalam tren semua dah gelisah..ehh..jam berapa nak sampai ni..almost jam 4.00 lebih baru sampai. Sempat ke nak tengok bunga tulip tu...sah-dah kita tak sempat nak tengok sunset di Hiroshima nanti. Alamak!!..JM rasa bersalah pulak apabila keluarkan idea nak ke sini..tapi apa boleh buat..takkan nak turun tren dan patah balik...teruskan je lah...

Apabila tren stop je terus lihat ke luar dah sampai ke belum...kebetulan tak ramai penumpang dan dalam gerabak yang kami masuk tu hanya kami bertiga je. Conductor  tren akan check tikect dan dia terus tanya Huis Ten Bosh?..cam tahu-tahu je kami nak ke sana..ye lah..tengok muka dah tahu tourist bukan terrorist.

Masing-masing mendiamkan diri dan dalam keresahan. Local tren melalui kawasan perkampungan, sawah padi, gunung ganang…ya Ampun ke mana lah kami nak pegi ni..lepas satu station..satu station tapi tempat nak di tuju belum sampai…”rama-rama dah mula berterbangan dalam peyut nih”.

Layan view je sepanjang jalan
Jauh lagi ni..berapa station lagi baru nak sampai
Aha..baru rasa lega sikit...dah nak sampai
Akhirnya kami sampai dalam jam lebih kurang 4.30 petang. Kemudian di sajikan dengan view seperti ini wahhhhhh...

Hoyeee...dah sampai
Dari station dah boleh nampak bangnan ni..jom.let's go
Tapi sebelum tu..check dulu last tren ke Hakata...jam 5.48 petang?
Melepasi sahaja gate di stesen cepat-cepat jalan ke arah kaunter ticket. Waktu tu tak ramai orang..so lengang je. View memang cantik seperti suasana di Armsterdam puak..So..JM memang dah excited nih..

Cross jambatan ni dari tren station untuk ke kaunter tiket
Closed up sikit
Welcome Gate
Jom beli tiket
Sampai di kaunter, ticket masuk 3,600 yen...Mrs A dan SY berpandangan..nak masuk ke tanya dorang...tiket masuk mahal...sejam je kita kat sini..jam 5.48 petang dah nak naik tren balik....Toinnnkkk...rasa seperti satu batu besar jatuh atas kepala JM...alaaaaa..korang tak nak masuk ke..abis tu takkan JM nak masuk sorang-sorang...tak best lah..jauh perjalanan kita..takkan tak nak masuk...pegi lah masuk..kami tunggu kat luar....huhuhuhuh....SEDIH!!!...Rupanya dorang ingatkan like FARM camtu..free sightseeing...rasa bersalah nyer..JM pun tak tahu pasal info harga tiket ni semua..kalau tahu mesti datang seawal pagi...so macam mana?...kalau korang tak masuk....JM pun tak masuk lahhh

Jadi kesimpulan nya semua tak masuk...hanya mampu curi-curi ambil gambar dari luar pagar je seperi orang bersalah..huhuhu..sedih..sedih..sedih..itulah nko JM siapa suruh nko tak rancang betul-betul...sekarang siapa yang rugi..

Jom layan beberapa keping gambar tak semengah nih....ini bukan cempedak di luar pagar TETAPI Tulip di luar pagar...NANGES ..tengok dari jauh dengan perasaan hiba...sob..sob..sob

Oh..Tulip....aku hanya mampu lihat dari jauh sahaja
Sama tak dengan pic pertama di awal entri
View ala-ala berada di Holland...
Closed up sikit
Jauh JM datang cari Tulip...sekuntum ni je yang dapat huhuhu
Ni je yang kami dapat...maklum lah...bunga di luar pagar
Kalau masuk mesti lagi cantik
Boleh berangan je lah nak ke London
Jom balik
View from another side
Di ringkaskan cerita, selepas puas klik-klik view kat luar tu tengok jam almost jam 5.30 petang terus bergegas ke station. Tunggu punya tunggu sampai je jam 5.48 petang train tak sampai lagi..wahh..masing dah cuak...kalau lihat di timetable dah betul waktunya..pegi tanya di kaunter ...pastu staff kaunter tu cakap hari ni tren tidak beroperasi untk bertolak balik ke Shin Tosu, perlu naik tren arah ke Sasebo dan stop di Haiki Station kemudian dari sana perlu tukar tren ke Shin Tosu. Tren nak ke sana jam 6.15 petang. Aduh!!!!..memang malang betul nasib hari ni..pastu kita orang tanya estimated time leh sampai ke Shin Osaka coz risau kami datang tadi pun almost 5 hours. Kalau terlepas tren nanti mana nak tido..at leat kami perlu sampai sebelum jam 12 malam di Shin Osaka..Arghh..memang cuak betul time ni..Allah sahaja yang tahu..Nasib baik staff tadi cetak waktu dan route perjalanan dengan detail.

View sekitar jam 6.00 petang
Tren yang kami naik
Haiki Station
Sampai sahaja di Haiki Station tersalah platform pulak...waktu kelaur dari station dah nampak orang berlari-lari arah ke kanan..kami pulak pegi arah ke kiri..pastu tengok lain macam tanya sorang pak cik yang sedang betugas kat situ..dia tunjuk arah ke kanan...kami pun berlari pulak ke kanan....huhuhhu....tengok bontot tren je dari jauh...KAMI terlepas tren...no wonder lah tadi semua berlari macam tak cukup tanah...

Jadi tinggal kami bertiga je di paltform tu..waktu tu usah cakap lah..SEJUK...gila-gila...masing-masing menggigil rasa seperti nak peluk orang je tu eeeeee...nak bercakap pun tak boleh...grrr..grrrr....almost 15 minit jugak tunggu baru next ren sampai....haaa..LEGA!!!!

Ringkas cerita kami sampai dengan selamat di hotel lebih kurang jam 12.00 malam...ini lah pengalaman yang tidak dapat di lupakan...bila balik story pada NH...dia ketawa terbahak-bahak...nasib baik lah dia tak ikut...

Ehhh...ada tak sesiapa yang perasan...kenapa macam tak ada gambar JM Eh..kalau tak semua entri dia nak tempek muka yang tak cantik tu...sampai muntah orang nak tengok...ahahaahaha

Nah!!!..nak tunjuk bukti yang kami dah sampai sini
Sekian
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semalam balik rumah, check peti surat..ada lagi ole-ole dari blogger kesayangan Emy Takeshi dan Mazuriah..terima kasih kepada kalian berdua....muah...muah...muahh..hasilnya peti sejuk yang kecil molek tu dah tak ada ruang untuk letak..perlu cari ynag lebih besar lah nampak nya..idak pun nak white board..pastu gantung di dinding.

FM Jogja dan Bandung dari Emy manakala FM Bali dari Mazu
Fridge penuh dengan FM dari koleksi sendiri dan dari rakan-rakan blogger
End of Day 7

Huhuhuh...masih bersedih kerena perlu cancel trip ke Bangkok pada bulan ni dek kerana kerana keadaan politik di sana...baru beragan nak buat solo traveller....JM pasrah maybe ada hikmah di sebaliknya.

Jumpa Lagi..Assalamualaikum!

172 comments:

  1. Haaaa ada drama gak ye. Ingatkan korang masuk dalam taman tu. Ok jeles halfway jelah macam tu, kejam x. Tapi memang rugi pun if korang masuk gak...dekat rm100+ tu for entrance je. Xpe pengalaman katanye. Aah nampak macam sebijik kat Zaanse Schans area tu. Insha Allah ada rezeki boleh datang lagi ye JM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bie : Drama tak ada skrip tau ini kes...waduhh...tak perlu nak jelez sgt2 ehh..ada pulak tu jelezz halfway ahahaah..ko mmg kijam Bie hiksss Memang niat di hati nak pegi lagi..tapi perlu kumpul duit dulu lah..makin susut skrg nih..

      Delete
  2. aiyakkk..rugi nye jm dah la dtg jauh2, skali tengok dari luar pagar jer .... seb baik nampak gak tulip walaupun dari jauh kan ... rumah2 tepi canal tu comey2 sangat... sebijik mcm kat holland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azra : huhuhuhuh....mmg tonggeng tertonggeng lah time tu...penat naik tren berjam2 tak hilang lagi pastu dorang pulak tak nak masuk....boleh je kalau nk masuk sensorang tapi tu lah..nanti dorang bosan plak kat luar..itu lah Azra..bila travel ramai2 ni byk hati perlu di jaga...Nasib baik ada umah kiut tu...terubat sikit hati ni..belum dpt jejak holland..ambil feel kat sini pun jadi lah heee

      Delete
  3. sembah ratu cut and paste

    amponggg tuanku.

    aku miss part budak tu ilang JR pass.. ilang betul ke? ingat hari tu jumpa balik semula..!

    Kesian jalan jauh jauh x leh masuk. Bukan tak leh masuk tapi sebab nak jaga hati kawan kan? hmmm lepas ni travel sorangje la JM... buleh buat apa yang kita nak sesuka hati. anyway dari luar pun OK jugak tu view dia.

    eh terpanjang lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Mengggggggggggggg....ahahahahahahaha....udah le sikit2 sakit dah perot edennnn ahahaahha

      Ha'a....jatuh dah lesap terus pastu dah pusing cari balik dah tak jupe..jupe..

      Abg Meng ni memahami betul...syg sama kamu...hayoookk..matilah kalau ada org dengar..Ha'a..niat di hati nak jaga hati kawan jugak..Baru nk start TRAVEL SOLO ke BANGKOK..punah harapan...

      JM suka kalau komen panjang2 nih...seperti kita sedang bermadah berhelah pula kat sini...NANAtron..mana ko hiks..

      Delete
    2. patik datang menghadap tonku!


      baru nak timbul ... lama bertapa dalam utan.
      hah aku ni hati kering dan selamber je...kalau dorang tak masuk, aku je yang masuk...uols tunggu di luar ! hahaha...sori im like det.. :D

      Delete
    3. Nana : ahahahaah...ilmu apa ko tuntut lama sgt menghilang...ilmu kebal ke

      Delete
  4. alahai rugi nya JM xdapat masuk kan.. comel nya bunga-bunga kat sana ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieya!!!..jgn di tambah luka yang sedang berdarah..ahahaha...bukan x boleh masuk TAPI dorang tu tak nak masuk..JM jadi malas nk masuk sensorang..huhuh..padan muka lepas lu baru rasa ralat sgt..CANTIK sgt bunga2 kat dlm tu..segar bugar..aiii...nyesal pulak huhu

      Delete
  5. alahai JM, sayangnya tak dapat masuk padahal dah sampai kat pintu masuk dah.

    xpe JM, itu maknanya JM kena repeat Japang skali lagi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM!!!...huhuhuh...kalau nk tahu JM tengok je dari celah2 pagar tu..sambil mulut cakap..wooww..cantiknya..manakala kengkawan yg lain..dah gerak ke depan..gi bergambar kat luar...hati berat nk masuk..tapi dek kerana..huhuh

      Ahaksss..in shaa allah...mmg ada keinginan nk ke sana lagi nih

      Delete
  6. JM...sayangnyaa...kenapa uols tak masuk? Alaaa pejam mata jer bayar ticket tu....rugi tak masuk. Kalau sayalah...memang saya akan masuk jugak...walaupun sowang2. Kawan2 kenalah tunggu di luar. Sebab nampak cantik sgt tenmpat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Dear Leeezz!! Itu yg JM ralat sgt dengan dorang...lepas naik tren berjam2..sampai je di kaunter tiket tgk rega terus ckp..tak perlu lah masuk..kalau masuk pun 1 jam je kita kat dalam..x sempat nk cover semua..ayoyoyo..JM pun berat hati nak masuk sebenarnya tp risau ada yg kecik hati..tp dorang ckp x kisah masuk je..Hai kan..kenapalah JM ni lembab sgt..masuk je lah tidak ni...pedulikan mereka..aduss..hantuk kepala ke dinding berkali..mmg cantik Leezz..JM hanya mampu teropong dari jauh je

      Delete
  7. Kak JM lamanya Cik Nun tunggu update n3..untung orang jepun tak yah susah2 p holland,,jepun pun ada suasana tu kan..bagus juga kak JM tak p bangkok..bahaya dengar khabar...sabar k =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Nun...puehh tau akak cari masa nak siap dan upload entry ni...akak tahu Cik Nun mesti tertunggu2 punya entri ni..nak gi Jepun kan heee...Ha'a..cantik tempat ni..sejuk je..argghhh..menyesal pulak tak masuk

      Pastu kes Bangkok ni dh beriaya nk travel solo konon..tapi syg Ying Luck pulak ada masalah huhhu

      Delete
  8. hahahahah....gelak den part kami adalah tourist bkn terrorist...

    eh....sebijik mcm kat amsterdam la JM....adoiii syg tak masuk...

    Jm nak start tavel solo ker? ai is belum berani wpun nama blog konon2 solo traveller tp idok la pernah travel solo....gi sogo pernah solo...hiks

    nnti plan gi NZ tau...ai dah reserved seat dlm kereta utk JM...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. LIza... motif reserved seat utk JM jek?? I?????

      Delete
    2. Liza!!..jgn di tambah kelukaan di hati huhuhuh...luka belum sembuh lagi nih..gitewww ahahaha
      Ok lah tu kalau gi sogo je solo...ni baru masuk sogo dh mati kutu..tak reti nk jln sensorang...konon nk try solo sbb bila ada partner ni ade je yg tak kena..maybe tak jumpa yg serasi atau dorang tk serasi ngan JM huhhu

      NZ???...mmg ada hati nk ke sana..aii..mcm org mengantuk di sorongkan bantal.yahooo ye beda beduuu...Alamak...tak leh ckp kat sini nanti Syieda dgr..ahahah...matilah!!!! my dear sweet Syieda..mana boleh i tggalkan u...nanti SAKA u cari i fulak...lariiiiiiiik

      Delete
  9. saya yang baca pun boleh terasa kegelisahannya apatah lagi kak JM dan kawan-kawan.nasib baik ramai-ramai ye, kalau sorang-sorang mau nangis.
    btw : jom gi bangkok pas dah reda nanti :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal : sbb tu perlu ada kawan yg baik..boleh tumpang bahu utk menangis..bila bahu dia dh basah kita tinggal je..boleh? ehehehe...Aper?...nk gi BKK kalau dah reda...OK!!!!....anytime...hamoi...kalau bab travel laju je kan

      Delete
  10. waah cepatnya dah dapat FM saya. have fun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Mazu..ha'a...kita kan kira berjiran je...dalam masa satu hari dh sampai..bila nk sengol sengolan nih

      Delete
    2. sengol sengolan? hahaha..anytime je JM. kita pun bukannya jauh.

      Delete
  11. cantiknya tulip...
    awat la JM tak masuk, kalau saya la mesti teringat sampai sekarang... nanti kena gi balik la tu, baru boleh masuk semula... bila jdi macam ni mesti kita berbelah bagi kan...antara rasa bersalah dengan nak jaga hati kengkawan... haishhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheq sue : Semasa JM tulis entri ni pun terasa geram je dalam hati..kenapalah aku tak masuk ke dalam hari tu..mesti boleh beramas mesra dgn bunga2 tulip yg tersusun cantik tu...mcm2 color ada..tapi apa boleh buat...benda yg dh lepas jgn di kenang huhuh..

      Delete
  12. Aduhai, sedihnya dengar cerita JM. Rugi betul dah sampai tapi tak masuk. Cantik lagi tu tengok dari luar.

    Baru tau ada tempat ni dari JM. Thanks JM for the info:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. LD : kan...sian JM kan..berjam-jam naik tren sampai kebas montot2 tapi bila dh sampai tk nak masuk...rugi ke tidak..ofcoz lah rugi..apa lah JM ni hiksss...klaua nk ke sini pastikan pegi bln April je..bln lain x der

      Delete
  13. hihihihiihihih. kali ni entry JM comel sket. hehehehhe. Takpla takdak rejeki masuk tgk tulips. Ni kira confirmlah next year melawat kampung doraemon lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naz : kat mana yg comei nyer entri ni cer citer..cer citer
      Ahahahah....plan autumn katanya...kalau pegi Huis Ten Bosh autumn season...kering kontang lah jawabnya...nk pegi spring next year dh plan nk gi jumpa Lee Min Ho..opssss

      Delete
    2. heyyyyyyyyyyyyyyyyy. nak jumpa Lee Min Ho??!!! nak ikut juga la mcm ni. Untung untung dpt jumpa Jo In Sung sekali hehehe

      Delete
    3. Omomomo Jo in sung katanya yoo jae suk x nk? Dia x sombong :-)

      Delete
    4. heheheheh nak. semuaaaa nak!! JM semalam naz tgk Tokyo Drift. terus teringat JM tauuu

      Delete
    5. Naz!!...TAMAK tau....ahahahaah...Hamooiii....begitu hebat sekali penangan JM nampaknya...ahaksss

      Delete
    6. hahahaha hebat okayyyy. cpat update blog. bersawang dah ni. huhuhu

      Delete
    7. Dear Naz!!...cer tengok..cer tengok..cer tengok..sawang udah di sapu dong heeee

      Delete
  14. ehhh JM pun ade plan nak ke bangkok eh bulan ni..
    same lah kite.. hewhewhew...
    tapi last minute cancelled due to the bergolak things kat sana..
    lepas raya la alamatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ietams pun nk ke BKK gak ke..ha'a..better cancel sbb nyawa lebih berharga kan

      Delete
  15. kak JM!!! cantiknya pic kat Huis Ten Bosh.

    ps: saya tak g Jepun la kak..expenses mahal.xckup duit lagi nak ke sana.huhu.in sha Allah, plan nak p South Korea. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fiz : Lagi cantik kalau dpt masuk dan lihat Festival Tulips tu...ni kira biasa biasa je..belum kebabomm lagi

      ps: South Korea pun best dan cantik seperti di Jepun...sbb tu akak pun nk repeat this year :-)

      Delete
  16. Jm!!
    Sadisnya! Tu sebab Syieda tak suka travel w/out iti. Sebab nanti Syieda rasa tak best dan masa terbuang cenggitu aje. Kalau ada kawan sesat sama tak pe.. boleh nengok dia laga gigi sebab sejuk. kalau sorang2.. hmmpphhh.. ngadap dinding je la. hiks

    Tak jadi g BKK ke? aduh sedehnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syieda : sejak peristiwa tu JM perlu lebih berhati2..better pprepare betul2 agak ngak buang masa begitu aja..ehh..kenapa lidah tetiba sleng indon nih..mesti SAKA Syieda udah mari ahahahah

      Tak pegi..tatooot mati sblum sempat kahwin...ish nko JM tak habis kahwin kahwin kahwin...x de menda lain ke...opsss

      Delete
  17. wahh.. nanges tak dpt masuk tgk tulip... bile la dapat gi jepang.. hurm...
    p/s : tq ye follow blog kite yg tak seberapenye.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lily Purple : Nasib baik lah JM pernah lihat tulip berkembang mekar di Everland Korea..tapi itu citer lama...huhuhu..still tak puas hati kerana hati tu x masuk tgk...Uwwaaa...sedih nih
      Alaaa...tak kisah lah blog havoc ke tak..janji JM tetap nk baca heeee

      Delete
  18. cantiknye..bestnye tgk bunga...pemandangan yg sgat cantik.. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siti Rohaina : itu semua gambar di LUAR PAGAR je...kalau lah JM masuk ke dalam dan lihat sendiri FESTIVAL Tulips tu..waaahhh....melopong mulut lagi cantik :-) lalat masuk pun tak sedar

      Delete
  19. ermmm tak dapat tengok ye,, tak pelah janji dapat pergi tempat yang menarik di sana.. tengok bangunan dan bunga2 yang ada cukup rasa ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik! itulah...berlegar-legar je kat pintu luar tu selama sejam...dalam hati tu frust sgt sbb kengkawan tak nak masuk..JM pun malas pulak nk masuk sensorang...boleh je sebenarnya..tp dek kerana lebih penting kan kawan...rasanya mcm nk pegi lagi lah sbb x puas hati..chee wahh..ckp mcm lah bapak tauke balak hahahah

      Delete
    2. hahahha dah pergi kesana pun dah bertuah tau

      Delete
    3. Acik:..kan!!! sambil ketuk kepala berkali2...JM patut bersyukur kerana ada rezeki leh jejak ke sana...yeh yeh..JM antara org bertuah bak kata Acik...terima kasih Ya Allah

      Delete
  20. hadoi JM bersabor je laaa dah smpai dpn pintu tapi takdan masuk....huhuhu ni la masalahnya bila kita travel, selalu langgar itinerary, info tak de....tp pd sy that's the beauty of travel...main redah...dah redah2 tu, harus la masuk je kan sbb dah smpai....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hayookk DJ!!..buat i rasa bersalah fulak...teruk kan...walhal dh ada depan mata...tolak rezeki betul..dtg jauh2...uuwwaaaaaaaaaaaaaaa...bila pikir balik bodoh tol ko JM..nape tak masuk..biar je la dorang kat luar..dh le Huis Ten Bosh tu terletak kat hujung nun jauh ke aras west of Japan..dekat bahagian ekor peta Jepun tu..iisshh.ketuk kepala berkali2...

      Delete
    2. tu la JM...kalo sy masuk je...diorg yg taknak masukkan...sbb dah dpn mata ni.....hehehe tp dah kata friendship forever...hehehe

      Delete
    3. Ahahaha friendship forever katanya baru tegur sikit dh sentap camno tu ha, meh kita friendship everlasting lah Dj heee

      Delete
    4. hahahaha biasa laaa manusia biasa....sensentap tu perkara normal...hehehe sok2 baik la tu JM....ambil masa sikit...hehehe insyaAllah moga friendship dari alam maya ini berkekalan hendakNya...tak mau ada sentap2 or gaduh2....hehehehe

      Delete
  21. masa kitrg sampai sana, dah abs dah musim tulip nya huuhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako pun pegi gak ke Huis Ten Bosh..wahh..ni yg tak sabar nk tahu versi Ako pulak..Ha'a..Festival Tulips tu on Spring Season je...early april until mei kalau tak salah

      Delete
  22. Ada kampung Hollan di Jepun. Memang serasa di Hollan beneran. Kincir Angin dan bunga tulip nya terasa di Hollan banget Mbak JM. (padahal saya belum pernah ke Hollan). Wah sayang banget ke Bangkok dicancel ya. semoga Thailand semakin damai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mas Gunadi...semoga sihat hendaknya ya...itulah..JM tidak perlu ke Holland utk lihat Tulips yg cantik2 ni tapi sayang benar kerana JM tak masuk ke dalam dong...skodeng dari luar aja...

      Yeah...kena cancel dek kerana situasi skrg...sepatunya terbang next week aja..semua persiapan udah siap..tapi dek karana syg nyawa..mahu kahwin dulu baru mau mati boleh giteww...ahahah

      Delete
  23. Relax la JM..ntah2 nx year boleh tengok tulip kat Holland…hehehe. Dalam dunia travel ni tak semua indah :)
    Apa2pun..tempat tulip ni memang cantik sangat walaupun dari bahagian luar..seolah-olah gabungan Keukenhof dan Zaanse Schans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeay..sib baik Zila cakap cenggitu...datang balik semangat yang hilang..ha'a..kan itu adalah antara dugaan semasa travel ...betul jugak..ada manis dan ada masam...baru sesedap rasa heeee..Holland next year?...ayokkk!!..mana nk korek duit ni

      Delete
  24. Cantik sungguh bunga2 di sana....terutama bunga tulip...teringin nak petik dan hadiah kat JM..sekuntum bunga mawar merah...hihihi...pitam orang mendengarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamoooi...Abe MKL...bukan main lagi ye...bunga mawar merah bagai...ahahahh...tak try masuk rancangan Veteran masih berbisa ke?..ke belum Veteran lagi..opssss..jaga2 mulut ko tu JM heeee...Abe MKL...JM x nk bunga mawar...nak bunga Tulip jugak tak kiraaa...hari tu x dpt

      Delete
  25. Mmg mcm kat amsterdamlah bunga2 tuh..hihihi.... sian JM x dpt masok.. x pe lah JM... x do rejeki... dpt sampai p5in dh kira ok dh tu..hihihi.... JM, we all dh book aprtment kat kyoto..hehe. .so kira x jadikla kami dok osaka.. beralih arah ke kyoto nmpknya.. td bca blog bibi psl hiroshima... hmmmm... mcm dh tertarik...kikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAry : huhuhu...masih x puas hati sebenarnya sbb tak masok...naik tren 5 jam...tapi sampai kat pintu masuk berbelah bagi pulok..adoyaiii...
      Ahaa...cantiklah tu stay di Kyoto..byk attraction place kat sana..Hiroshima tu wajib pegi..mmg tak rugi jgn jadi mcm JM..

      Delete
  26. Ada alasan untuk mengulang lagi ke Nippon ni.. kan JM..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lang Mie..kalau boleh tak mengulang musim yg sama huhuh

      Delete
  27. memang sedih betul klo sampai je pastu dah takde masa nak jalan2.
    tapi takpa la. janji dah sampai. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. My Pororo!!!...huhuhuh...padan dengan muka tu kan..sape suruh tak rancang betul2...huwwaaaaa...bodoh pun satu hal jugak..dah ada depan mata...walhal ada masa 1 jam lagi sebenarnya...tapi ntah kenapa x nak masuk..hi..JM..JM..

      Nak travel Solo like Pororo dan Super Meng lah

      Delete
    2. tak best la travel solo. hahaha

      Delete
    3. Pororo! ehehe...best pulak nickname tu..TAK BEST?...apo laie jang..hajak lah JM teman ahahaah...matilah..mana nk letak muka nih

      Delete
  28. assalamualaikum
    singgah pagi
    lama rasanya sy x blog walking
    hari ini ada peluang so singgah jap =)
    keep in touch

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam aieN...itulah..biasalah kan..blog ni hanya sampingan je...utamakan kerja dulu..ada masa free nanti singgah leww..no wonder lah lama x update blog yek..Thanks aieN :-)

      Delete
  29. salam. wahhh..cantiknya bunga tu semua <3 !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Itah : bunga tulip mmg cantik ...Cik Itah pun cantik jugak

      Delete
  30. assalam JM…huhu!!!sorry lama tak singgah sini. ros dah tenggelam dalam lamunan ke jepun gak ni. huwaaaaa!!!!jelesnye tgk tulips tu. xpe2 xde rezeki kami, tumpang rezeki JM pun jadila. btw tqvm ros dah dpt 'ole' dr JM tu. nanti reply email bg alamat kat ros plak ekk. kita nak blk msia middle jun ni, nak pos something juga kat JM. org memberi kita membalas. ecehhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Ros : In sha Allah ada rezeki lebih nanti turn ros pulak ke sana :-)
      Aha'aa..dah terima yek..Alhamdulillah...ole2 biasa je....sebagai tanda mengeratkan hubungan silaturrahim

      Delete
  31. aduh...dah pnjang drama nye....debor betol kalo tertinggal train ni :)

    kt pon kalo mahal tak masuk...tapi kes JM ni mcm rugi plak tak masuk kan
    hehehhe

    wahhh cun2 plak FM JM....byk yg luar negara punya.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emy : tak selalu ada drama ni...mmg cuak betul..Arghh..mmg nyesal x masuk until now..ketuk kepala berkali2
      Ahak....antara FM yg cantik2 tu ada dari Emy Takeshi tu....terima kasih XOXO

      Delete
  32. wah mj bestnya..bayak fm..
    sampai nak ltak kat peti ais x muat..
    kna beli white boards la nampaknya ya..he,,
    ok la ada bnya tulip skmtum kat luar
    janji dtg jauh2 ada jga he..he, :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. melawat jm..
      sambil mnabung :)

      Delete
    2. Assalam Sobri ...hamoi 2 kali melawat kata nya ..terima kasih..ada masa FREE nanti MJ lawat Sob pulak ek..suka sgt dgn MJ tu...nasib baik bukan KJ...ni JM lah...heeee
      Hhuhuh...jgn di sebut lagi pasal tulips tu..FRUST i tau...bila kita nk ber tulip sesama nih...opssss heeee

      Delete
    3. ha..ha.. setiap kali masuk x berupadte jm.. eh trip g thailand cancel ya.. sabar la ..lg pun skrg kadaan kat sna x elok..ha..ha.. mcm mana x frust jmpa satu je..itu pun kat luar.. tiket nak msuk mahal sangat kot,, tapi klau kat dlm mesti byak kan bnga2 tulip..dlu pnah baca kat bkit larut pun diorg tnam bnga tulip.. tapi x tau masih ada ke tak skrg he..he.. ar ah suka compus jm..mj..kj.. ha..ha..janji maksudnya smua sama he..he.. :)

      Delete
  33. salam JM yang comey
    fuhhh panjang bebenor tapi syok membacanye
    nanti pohcik nak jalan² boleh jadi rujukan nih..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam PohCik sukaxplo...JM yg comey?...hahaha PITAM....muntah dara kalau ada org dgr ni
      Pada mulanya malas nk taip tapi bila dah start taip susah nk stop
      Aha....boleh je...jgn lupaa bawak Adam tu...kalau nak JM teman pun boleh...ahahah

      Delete
  34. Takpe jm..ada la bahan nak buat havoc dlm blog..pastu bertambah2 la nuffnang jm..pastu boleh la repeat nippon lagi..pastu plan pulak ke holland..hahaha

    Memang penuh ragam bila travel dgn kawan2 ni tapi takde la norh sampai nak travel solo...belum sampai seru..hihuhihu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norh : havoc?...havoc warna tahu lah...ohh..mcm tu ek...tak tahu lah pulak :-)
      Bab travel solo tu cam best pulak bila susah nk dpt partner travel ni...ada yg sporting morting tapi ada kekangan kewangan pulak...huhu

      Delete
  35. Mn ada pegi JM... kitrg plan nk pegi yg kt area toyama sana tp dh abs musimnya... frust jgk laa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako : ohh..ingatkan terjah HTB jugak..tapi yang pasti JM enjoy sgt baca trip matahari terbit versi AKo..bila mau sambung

      Delete
  36. tak pernah tahu pulak kat japan nie ada tempat macam kat holland..
    ruginya JM datang jauh-jauh tapi tak masuk...
    okay dah ada alasan untuk repeat Japang lagi :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs :
      1. Ha'a JM pun pada mulanya tak tahu tapi selepas member pegi ..so nk jugak try terjah
      2. Dh sampai berbelah bagi pulak nak masuk ke tak nak..hanya 1 hour sblm last tren..hayokkk nyesal pulak rasa
      3. Nk repeat TAPI another season..kalau season yg sama cam dh tak best..JOM teman JM nak?

      Delete
  37. Huis Ten Bosch tu macam kat Zaanse Schans... Kalu JM nak pegi Amsterdam... Try tgk tiket Emirates time promo... SS pernah dapat return ticket 4k+ berdua... Untuk Bangkok plak... SS pernah experience bulan Jan lepas... Terperangkap dlm ribuan manusia yang tengah buat demo jalanan... Memang mengerikan! Tapi kalu rasa nak ke Ayutthaya rasanya ok... Sebab demo cuma kat Bangkok aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS : bagus jugak cadangan tu..kalau return ticket 4k++ memang murah tu...nanti JM try rickey emirates..Ayutthaya?...alamak! ok jugak kan...hari ni dh 9 jun..JM nk ke Bangkok 14 jun...cam tak sempat lak nk buat preparation ke Ayutthaya tu...hotel pun tak booking lagi huhuh

      Delete
  38. Tak apa tak masuk, sekurang-kurangnya dah sampai. Dapat juga tengok sebahagian daripadanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prof NA : Dah balik Msia ke prof...hai.x sabar nk baca cuti2 Jepun versi prof pulak mesti lebih interesting. Nak tahu pengalaman prof di Nara Park tu....ada jumpa rusa byk tak?

      Ha'a..dah sampai TAPI FRUST tak masuk...tgk dari luar pun dah cantik sgt mesti di dalam lagi cantik kan huhuh

      Delete
    2. Dah balik. Nanti saya ceritakan pengalaman saya di Nara Park :) InsyaAllah,

      Wah banyaknya fridge magnet....saya punya peti sejuk pun penuh he he he
      Gambar tempat yang JM pergi tu cantik-cantiklah.

      Delete
    3. Prof NA : ok..ok...tak sabar rasanya nak baca Versi prof pulak..rasa cepat betul masa berlalu kan...rasa seperti prof baru je pergi..JM ni rasanya masuk bulan Ramadhan baru habis entri Jepun ni...

      Delete
  39. Amboi JM bergambar sakan dgn sidia tu.., bukan main lagi... Baca sekali lagi ... Blogwalking...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abe MKL : Terima kasih kerana sudi singgah berkali-kali di blog picisan nih :-)

      Delete
  40. Cantek le bunga2 itu.
    Walaupun saya dok minat bunga & mmg tak peduli langsung bunga2 kat umah tu.. tp bila tengok gambar.. RASA MCM COMEYYY je.
    Mmg sy salute kat org yg jaga bunga2 tu jadi cantek ;;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekda : JM pun tak minat sgt munger tapi suka tgk je....sejuk je mata memandang bila tgk bunga2 yg cantik kan..teringin sgt org bagi sejambak bunga..ROMANTIK nya...ahahaha...verangan lah sampai ke tuo ko JM heee

      Delete
  41. bila tengok FM tu beru teringat ada FM yang kite belum agih-agihkan kat orang lagi!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. GB : adakah JM antara insan yg akan dapat FM yg belum di agih-agihkan tu heeee...(tak malu lah tu kan)

      Delete
  42. JM
    nak tanya camner boleh ingat semua data/fakta diatas yek. ada catit dalam buku nota ke..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah catit bang..ehhh PohCik..kalau x mana nak ingat semua...kalau JM jenis suka mkn kari kepala ikan...x sampai seminggu dh lupa..ni yg nk makan kismis minda ni.. :-)

      Delete
  43. gambar gambar Huis Ten Bosch nie kalau post secara random time wordless wednesday mesti ramaikan gambar itu diambil kat Holland atau pun europe..tak tau plak kat Japan pun ada tempat-tempat macam nie rupanya..Sayangnya JM tak dapat masuk..mungkin ada hikmahnya kot (nak suruh datang lagi lettew)..hehehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azlan Strider : Ha'a kan..kalau dh ada kincir angin, canal dan tulips tu mmg sinonim dgn Holland...tak perlu ke sana sebenarnya kalau nk rasa seperti di sana..tapi SYG...benda di depan mata tapi JM tolak huhuh...x boleh salah kan org lain..tapi salah kan diri sendiri...huhhu...ahahaha...bab nk pegi lagi dh betul tapi kan..x nk lah repeat same season lagi..tulips festival ni time spring season je..tapi manalah tahu kan..maybe rezeki JM utk ke Holand kot..verangan lagik atau mana tahu JM travel ngan Azlan tuk ke sana...uhukkk

      Delete
    2. untunglah nak bjalan bdua azlan dgn jm :)
      nakikut :P

      Delete
    3. betul gak tu, takkan nak repeat tempat yang sama dengan season yang sama..nak travel sekali insyallah boleh jer.. boleh jer...bro sobri nak ikut???marilah..hehehe

      Delete
    4. tak mau la ku..bro..x mau kacau hampa bdua p dating he..he.. :P
      tapi kalau ko dgn jm nak sponse aku bleh saja :P

      Delete
    5. uhuk uhuk uhuk Jm rasa cam ada org sebut2 pulak :-) alalala sobyie tu malu2 plak klau nk dating tu x perlu berdua je bertiga berempat pun boleh dating tu kan temujanji x gitew Lan Strider. Matilah d cop mengada ngada nanti heeekUhu

      Delete
    6. hahaha..betul jugak cakap JM tu...apa kata kalau Sobri nak ikut ktorang dating, sobri kena bawak teman sorang..hehehe..baru laa best sikit..hehehe..tak gitu JM??hehehehe

      Delete
    7. eheheeh...SETUJU..kalau Sobyie nak join perlu ada syaratnya...apa syarat nya?..itu ha..bak kata Lan Strider..Ada bran?

      Delete
  44. sedihhhnya..in sha allah, ad rezeki next time for JM:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eija..memang sedaih betul hari ni...tapi ada citer lagi sedih esoknya...nak tahu..perlu baca next entry

      Delete
  45. Sorrylah, bunda tak baca habis pun... tapi suka tengok bunga tulip dan kincir angin tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak per BUNDA...singgah sini pun dh membuatkan JM senyum lebar heeee

      Delete
  46. teringat dilla kat keretapi laju tu JM...
    nice & shuntek gambar as usual

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dila!...gambar tu masih belum boleh challenge Dila nyer gambar..meletop2 bia tgk :-)
      JM yg baru balik ni pun rasa mcm nak naik lagi keretapi laju tu..ishh..kalau boleh migrate ke sana kan?

      Delete
  47. saya pun nak ke Huis Ten Bosch.Rugi la JM tak masuk sebab dalam tu ramai yang cakap cantik.Tapi takpe next trip boleh pergi lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik cerita! Betul tu tempat tu mmg cantik klau nk berbaloi perlu spend 1 hari kat sana mmg puas hati suasana seperti di holland. Uwwwwwaaaaaa huhuhuhu sedihhhhh

      Delete
  48. Kesiannya JM...akak boleh bayangkan betapa frustnya masa tu...Akak pun pernah gak alami yang pengalaman jenis macam tu, memang sedey gilerr...
    Takpe...nanti gi holland tengok tulips ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ita, kesilapan yg Jm cari sendiri then x boleh salahkan org lain huhuh mmg frust sgt kak
      Itulah skrg mmg tekun menabung nih, hikss Jm ni klau bab berjln cepat je kan hadoii lah :-)

      Delete
  49. ooo nak buat camnerkan.. negara olrang... kat negara sendiripun kadang tersalah perancangankan...
    takper suruh JM datang lagitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Cho Zila : itulah akibatnya tak rancang betul2..rasa tak berbaloi lak pegi sana...naik tren almost 5 hours..tapi yg dpt tak puas hati huhuh..ahaks...datang lagi?..perlu menabung dulu lah akak

      Delete
  50. Rugi JM dtg jauh2 tak masuk..
    Tapi nak buat camner kan...kena jaga hati org..
    Sampai hati sendiri pun kadang tak terjaga..
    Uhuk..uhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. niL : rasa cam nk ketuk je kepala sendiri..kenapalah tak masuk kan..dah ada depan mata...biar je lah dorang tak masuk...masuk je sensorang pun..itu lah hati ni lembut sgt..kesian pulak nanti kata pentingkan diri..tp dorang x kisah pun
      huhuhu..bila teringat kembali mmg sedih

      psstt..bila mau sambung story China yg best tu :-)

      Delete
  51. JM tinggalkan alamat di cempaka biru @ di emel : cempaka_1002@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nieda : BAIK!..nanti JM email ye..alamak..JM pun belum ngepos lagi nih...asyik tertangguh nk g beli setem huhuh

      Delete
    2. Kak Nieda : BAIK!...nanti JM email ek...terima kasih akak

      Delete
  52. Takpe ti JM pegi yang dekat Keukenhof punya (betul dak ni eja? hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jea : ahakss...terubat sikit kesedihan di hati..belasah je apa pun asal ada munyik betul lah tu :-)

      Delete
  53. alahai.. mesti kecewa sangat kan :( tak pelah hopefully ada rezeki boleh revisit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aima K : huhuhhu...bila di ingat kembali mmg sedih sgt...Revisit?...jap nk tgk duit :-)

      Delete
  54. Maksudnya dah mula ada suara memanggil-maggil JM pergi Holland tuh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fayreen : heee...JM sedang gigih menabung nihhhh

      Delete
  55. salam JM..
    cantiknya bangunan2 yg tesergam indah tu..
    tp lagi cantik bunga2 tu..aduyai..rasa mcm nk buat kuak lentang kat pokok2 bunga tu.. ehhe..
    byknya FM!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Cma : nak kuak lentan?...jgn buat sorang2..hajak JM sekali :-)
      FM tu hasil dari travel dan juga pemberian dari kawang-kawang..kalau cma nak...email JM address..

      Delete
  56. Beraninye nak pegi as solo traveller.
    Best tengok sis melancong sana-sini.
    Akan jadikan blog sis panduan lepas ni.
    Thanx for sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : kekadang terpikir gak nak travel solo..dh try beli tiket ke Bangkok tuk travel solo terpaksa burn coz keadaan politik di sana yg tak stabil...sbb pernah travel ngan partner..so nk try solo pulak :-)

      Akak ni mmg suka travel sbb tu kalau singgah sini semua citer pasal TRAVEL je..so sudi2 lah jadikan panduan dan pedoman
      psstt : terima kasih sudi singgah :-)

      Delete
  57. Jemput singgah blog saya yang xseberapa..
    http://drshikinzainal.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Nazeck..seberna nya kan..akak sentiasa nampak nickname ni di blog rakan-rakan yg lain tapi malu nk tegur dan nak terjah..alang2 dah jemput..akak sudi jewww heeee...terus TERJAH tadi :-) Dh add kat bookmark hiksss

      Delete
  58. berapa lama JM kat sana.. akak baca entry terbalik. masa tu tengah musib bunga ye..cantiknyanya view. rasa nak golek2 kat situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Yon..JM pegi 11 hari 10 malam...pegi Spring Season..jadinya bunga sana sini...melompat2 JM tengok..kalau umah dekat..nak cabut tanam kat umah pokok2 tu..Tak per kak Yon baca terbalik no hal..jangan pakai baju terbalik ye heeee

      Delete
  59. wow...banyaknya.. penuh peti ais tue...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a Zarul..nampaknya akak perlu tukar peti sejuk semata2 nak letak FM

      Delete
  60. Jgn sedih2 kak JM, meh dtg yg dekat amsterdam betol2..tiket msuk die xmahal sgt...kteboleh jd tourist guide... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha..nampaknya kalau akak nk ke Arsterdam leh cari Aisya..cuma risau..Aisya dh balik malaysia akak still menabung hikss

      Delete
  61. Alamak.. kesiannya haha.. Tengah fikir masa tu.. kalau letak Yun Sing dekat situ mesti tak balik. Dah semua schedule train tu macam confusing sikit. Dekat tempat sendiri pun macam tourist dok pegang phone ikut GPS hahaha boleh sesat lagi =,=

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yun Sing : sis JM ni pelik sikit..kalau di negara orang jalan seperti di negara sendiri..tapi di negara sendiri pulak akak leh sesat...nak ke Sapura Mine Resort..dah guna Waze boleh tersesat ke Mines Resort City Mall...aduhai nampak x hihih

      Delete
  62. Kak JM! Berdebar-debar saya baca entry akak ni nak tau sempat sampai ke Huis Ten Bosch (HTB), sempat balik Osaka ke tak. Sekali sampai HTB, xtermasuk la plak! Tak pe akak, ada hikmah tu ;) Saya pon teringin nk ke HTB ni, khabarnya winter dia ada buat illumination and 3D mapping. Tengok kat website dia cantik sangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. miss kay : itulah last minit nye plan..pastu dpt lak travel partner camtu so terpaksa lah beralah huhuh..sedih sebenar datang dari jauh pastu xnk masuk...nak masuk sorang mesti x best..x pe in sha Allah akan repeat gak nanti. WAhh..berita baik ni..nampak perlu terjah kalau time winter

      Delete
  63. haha pengalaman terbaek ni...seharian kerja trun naik tren.repeat la ap lg;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sai : masih ingat until now..ralat tul huhuh

      Delete
  64. Saya ingat saya dah khatam baca entri Jepang sis,..rupa-rupanya ada yang tercicir.
    Hmmm, saya kena round sekali lagi nampak gayanya ni. Nanti datang lagi, sis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farrah : byk siri entri Jepang nih..boleh muntah kalau baca time belum mkn hihih

      Delete
    2. Saya datang lagi! Sis yg travel, saya pulak yang berdebar-debar! Hari ni intai2 tulip dari luar pagar je,..jadilah :)

      Delete
    3. Hihihi takdelah muntah. Setakat ni ok lagi!

      Delete
  65. kiut miut la sushi tu ... kalau beli ni rasa sayang nak makan :)

    ReplyDelete
  66. bersih sungguh jepun ... lorong-lorong pun bersih, hotel apetah lagi la kan :)

    ReplyDelete
  67. cantik sangat sangat ... memang macam kat Holland :)

    ReplyDelete
  68. bunga-bunga semua cantik, segar aje, siap kincir angin bagai ... sebijik macam kat eropah :)

    ReplyDelete
  69. siap tunjuk bukti dah sampai yer ... JM si pink taveller :)

    ReplyDelete
  70. kat atas tu tulis entri duka ... tapi bila baca rasa syok aje :)

    ReplyDelete
  71. sekian saja bommm untuk kali ni ... next time nak boomm entri japan lagi, syok la, canti sangat jepun ni :)

    ReplyDelete
  72. Datang melengkapkan siri jelajah jepun saya yang tak lengkap2.
    Baru-baru ni tengok si Jihan masuk tempat ni (citer Jejak Jepun Jihan). Teringat kat sis.

    ReplyDelete
  73. Sipi2 kat luar aje.. jangan sedih2.. travel ramai2 sangat pun susah jugak rupanya.. Ada pro n con lah.. Xpe JM, klu nak puaskan hati sendiri saja macam tak adil kan utk yg lain.. Dapat jugak ambik gambar bunga dari luar pagar..

    ReplyDelete
  74. wah cantiknya bunge.... huhuhu akak memang suka tenguk bunga berkembang banyak2. Pemandangan indah dengan kebun buah-buahan. Kalau datang dari jauh dah depan mata tapi tak berdepan dengannya huhuhu memang le frust tonggeng=tonggeng. . Memang terkonangkonang teringatingat le gamaknya.

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG