Friday 11 October 2013

Journey to Gold Coast, QLD : Last Day

Assalamualaikum dan selamat sejahtera to all my dear reader,


You oulsssssssss...hari ni hari ke -5 dan hari terakhir kami di Gold Coast, Queensland...nak tahu ke mana JM last day ni..yeayy..kami nak pergi shopping...shopping lah sangat kan...

Nak habiskan cepat-cepat entry Gold Coast ni....lelama sangat bosan jugak..

TAPI sebelum tu JM cuma ingin menyuarakan perasaan sedih kepada rakan pembaca semua dan juga kecewa dengan pak POSMEN kerana JM telah mengepos sebanyak 60 keping pucuk surat yang mengandungi ole-ole dari Australia kepada semua rakan pembaca setia dan hanya sebahagian sahaja yang memaklumkan mereka telah menerima bungkusan tersebut.

Apa yang menjadi kemusykilan adalah kandungan berbeza dari segi FM dan Koala sahaja..ke mana pergi nya sebahagian yang lain..huhuhu..sedih bila dengar ada rakan-rakan yang belum terima tu. Maybe tiada rezeki korang lah yer....Kepada mereka harap-harap jangan merajuk ngan JM tau...

Yang dah terima : Kak Cho Zila, MS Smile, Janggel. Wak gelas, Eiada, DJ, Halina, Kharuddin Lim, Yong ASP, Cik Viva, Irfa, TT Boy, Linda Yusof, Hulubalang, Kaki Berangan, Azura, Heidi Hana, Emy TK, Syeida, Zila, Sukri Mat, Lieya, Norhidayah, Azra, Hani, Orga, Nur Syaiza, Farel, Dzuli, Zette, Yaya Rahman, BibiEr, Kak Anash, SR, Dila Bangi, Kak MP, Dekdaa dan Zura Lee, Azamiah, Pak Lang Mie.

Yang belum terima : DATT, White Moon Rider, Azie Kusnin, Fadzlina, Norjimah, Jea, Syarifah, Nor Hafizah Ayu, Semieona, Nur Izyan, Izza, Diana Teo, Liza Razak, Hadrawillin, Nor Zila, Tasnim, Mariam, Norfazilah, Siti Samsuri, Nurul Ain, Wan Mastura, Norhashimah, Noryatimah, Ayu Fatarina, Irene ling, Nur Amalina, Kak Rozita, Intan Lavender.

Kepada mereka yang belum terima ole-ole tu, jikalau baca entry ni , JM mohon maaf ye kerana dah lama pos dengan setem RM0.80 tapi still tak sampai....sedih lah pulak

Okey, hari terakhir di Gold Coast, kami akan ke Harbour Town yang terletak lebih kurang 20 minit perjalanan dari Surfers Paradise. Pada jam 8.30 pagi kami check-out dan tinggalkan luggage di bilik khas yang terdapat di lobi hotel.

Harbour Town Gold Coast (Branded Outlet) - There's Is No Like it (Dahsyat tak bila dengar)

The very first Harbour Town began an outlet shopping revolution. Opened in December 1999 at Biggera Waters, Gold Coast, it was the first and largest purpose-built, brand direct outlet shopping centre in Australia. In fact, Harbour Town Gold Coast remains the nation’s largest outlet shopping centre.

Opening Hour : 09.00 am - 05.30 pm

Car Information
 - Harbour Town Gold Coast is located at 147-189 Brisbane Road, Biggera Waters

- Travelling north from Surfers Paradise follow Highway No. 2 Gold Coast Highway (Brisbane Road to locals) to Biggera Waters.

- Travelling south from Brisbane or north from Coolangatta on the Pacific Motorway take Exit 62 then travel for approximately 7kms (7 sets of traffic lights).

Bus Information
Bus 5 – Runaway Bay to Harbour Town
Bus 16 – Gaven Heights to Harbour Town
Bus 703 - Burleigh Heads to Harbour Town.
Bus 709 - Helensvale Train Station to Harbour Town.
Bus 715 – Sea World via Southport to Harbour Town.
Bus 738 – Broadbeach to Harbour Town
Bus 760 - Coolangatta to Broadbeach then transfer to Bus 709 to Harbour Town.

Jika menginap di Islander Resort, untuk ke Harbour Town perlu tunggu bas di depan Apple Park bas bernombor 703 tambang AUD3.08 dan akan berhenti betul-betul di bus stop Harbour Town seperti gambar di bawah. Selain Harbour Town terdapat banyak lagi shopping mall seperti Pacific Fair, Westfiled, Australian Fair, Runaway Bay, Oasis, Robina Town dan The Pines.

Harbour Town - 703
Pacific Fair - 709
Harbour Town bukan shopping mall bertingkat seperti Mid Valley, KLCC, City Gate Outlet tu tapi merupakan beberapa shop lot seperti gambar di bawah. Terdapat pelbagai barang yang di jual terdiri daripada Outlet Store, Retail Store and Services dan Dining & Entertaiment. Kepada pengunjung yang beragama Islam tidak perlu risau kerana terdapat beberapa Restoran HALAL dan SURAU turut di sediakan seperti Kofte Burger, ISPA Kebab Cafe dan Nando's.

Harbour Town Map
Ini lah Harbour Town
Dah sampai, tak sah kalau tak tinggalkan jejak heee
Sambil jalan-jalan masuk kedai, keluar kedai tanpa hala tuju dan belum jumpa barang yang berkenan di hati tetiba ternampak satu kedai ni @Target Oultet. Terus kami terjah dan melompat-lompat keriangan kerana kat sini ada sale termasuk Winter Coat murah you oulsss...Kat sini lah JM rembat winter coat warna merah yang akan di pakai di Sydney nanti dengan harga AUD16 (RM48)..mana nak dapat kak Msia harga tu kan. Itu je yang tinggal sepasang warna merah..kalau hati dah berkenan..merah pun merah lah.

Target Oulet
Ini adalah antara kedai-kedai yang terdapat di sana
Tak banyak gambar yang JM ambil kat sini kerana sibuk men'nyopping' kan.YE..kalau nak makan tengahari tak perlu risau kerana terdapat restoran HALAL seperti di nyatakan tadi. Kepada mereka yang nak solat boleh pergi ke SURAU seperti sign di bawah tapi berkunci, perlu dapatkan kunci di Tourism Lounge Customer Servie dan pulangkan kunci semula. Tak perlu risau kerana surau lelaki dan wanita berasingan.

Nak kenal surau kat sana perlu lihat pada sign gambar tangan tu..ha kat sini lah SURAU
Ambil kunci surau kat Tourism Lounge ni
Keluasan surau hanya boleh muat 5 orang sekali solat dan kain telekung juga di sediakan. Memang bersih maybe kurang orang guna heee.

Arah Kiblat
Kain telekung yang disediakan
Tempat berwuduk
Hampir 4 jam kami kat sini lebih kurang jam 2.30 petang mula bergerak balik ke hotel kerana jam 7.30 malam kami akan fly ke Sydney. Dari Harbour Town ke SF boleh naik bas no 709 atau 703 dan kadar tambang adalah AUD3.65. Sampai di hotel pada jam 3.15 petang, masukkan hasil shopping dalam beg dan terus ke bus stop yang terletak bersebelahan bangunan MELBAS untuk ke Airport. Barang di ingat ye..jangan naik bas di depan Aple Park tu. Pada jam 3.52 petang kami naik bas no 702 - Gold Coast Airport dan tambang AUD2.54

Luggage yagn beranak pinak..tak termasuk backpack lagi tu
Sampai sahaja di Airport, ke kaunter Go Card Shuttle untuk pulangkan Go Card dan mereka akan return value dalam kad serta deposit kad. Hari tu semasa JM pulangkan dapat AUD22.50, hoyee..boleh guna untuk shopping di Sydney nanti.

Pulangkan Go Card di kaunter ni
Bye-bye Go Card..bila kita nak jumpa lagi eh
Jam 6.00 petang check in dengan Tiger Air dan jam 9.00 malam dah mendarat di Sydney. Ingin diingatkan juga di sini pastikan luggage tidak melebihi berat yang di beli kerana setiap lebihan 1 kg di kenakan AUD20 dan jumlah hand luggage yang di benarkan adalah 10kg setiap seorang

Ready fly to Sydney
Total Cost for today : AUD57.27

Bye-bye Gold Coast Queensland..kalau ada rezeki akan datang lagi tapi bersama 'pasangan' pulak heee..

Nak tahu cerita menarik di Sydney tak?...tunggguuu...

54 comments:

  1. wahhh dah smpai sydney...saya nak balik dah...hehehee chaiyok2 JM buat entry!hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah...Org yang pergi kemudian pun dah nak siap entry Sydney tu..JM baru nak mula...lambat betul kan hikss..

      Delete
  2. haruslah memakai sport shoes klu nk shopping ye tak? hehe..best tak harbour town kt sini? sbb kt Perth so-so je..xbyk butik yg menarik perhatian kite..hehe..'pasangan'? wow bestnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo lah..tak sesuai nk ber boot bagai...ehehehe...tak kena tempatnya hikss..ahaaa..tak byk jugak...ada certain kedai je yg sale...kalau tak sale..mmg tak masuk (sambil tgk dompet duit yg nipis)

      Delete
  3. JM, Wah semakin banyak tempat dah sampai ni, Ayat yg last sekali tu menarik jugak..''Akan datang lagi bersama pasangan'' Aminnn moga dipercepatkan .

    `Kak Hanem`

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Haneem..rindu sama kamu...lama tak dgr celoteh akak kat sini heee

      Alhamdulillah..buat msa ni rezeki sampai ke sana..coz rezeki sampai ke Mekah belum ada ,..maybe perlu cari pasangan dulu heee....JM pun amin jugak...terima kasih...

      Delete
  4. JM janganlah sedih sebab FM tu tak sampai...dah tak de rezeki lah tu..

    Ayat last tu memang menarik.... Aminnnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAk ITa, 2-3 hari lepas JM hantar untuk kali ke 2..nanti akak check ehh..

      Hehehe...menarik eh..hikss..jeles tgk org g hani moon

      Delete
  5. ehem ehem..bila tu nak berpasangan..hehehe. jalan2 kalo bab shopping memang kena sah !!! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zilaaaaaaaaaa....yg tu tak ada jawapan...berangan je dulu heee

      Ha'a..betul tu..shopping dah sinonim ngan ore pompue nih

      Delete
  6. Ehem ehem.. shopping sakan Kak JM kat sana ek.. :D mana winter kot merah tu??? nak tengok jugak hahahaa.. RM 48.00 ok la tu..sy pun akan amik kot :D heheheee...
    Ingat ada tulis surau .. rupa nyer tanda tangan sahaja .. alhamdulillah bagus la.. senang betul nak solat..

    than fly to sydney.. yeahhh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wit..witt..my dear TT Boy dah sampai heee...alah,,,takkan tak perasan akak pakai semasa kat Sydney..alahh gambar teaser kat Opera House tu..itulah coat nyer..Shhhh..diam2 tau..akak pakai tak basuh..nasib baik tak gatal2 badan.

      Ha'a..mmg respect lah ngan pentadbiran kat sana dorang consern bab2 tu

      Delete
    2. Terkejut juga bila Kak JM tak singgah2 di blog saya hehehee.. harap kak JM sihat selalu la.. ke tgh sibuk melapah daging korban nie hehehee.. oh yang itu ke kot merah tu.. ok ok.. comey gitu :D
      okla tu.. pakai baru2 nie bau kedai lagi hehee..

      Delete
    3. Ahaa..ada entry bary..jap nak singgah BERAYA :-)

      Delete
  7. Nasib baik yang Lieya punya sampai ^_^ sebenar nya kan JM kalo hantar barang dalam sampul mcm tu memang agak bahaya sikit sebab kadang2 memang tak sampai ... bes ekk shopping beli apa xnak tunjuk ke. nak tau gak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..baru tahu..kesian kepada mereka yg tak terima ole2 tu..pelik jgk isi kandungan sama..tapi ada yg tak terima..

      Alahh..tak shopping sgt pun coz tak ada sale..sempat rembat Winter Coat warna merah yg JM pakai kat Sydney..tak basuh terus pakai..shhh..jgn ckp kat org tau

      Delete
    2. tgk tempat kot JM. mcm yg Jm hantaq kat liya tu kan bentuk dia bulat tak leh masuk dalam peti surat. pak cik posmen letak kat tebing pemisah antara rumah liya dgn jiran ja hehe. nasib baik ayah ambil kalo tak takut jatuh pi tmpat lain la, maybe pasal tu la kot jadi punca... masa terima tu pon liya mcm terpikir sampai jugak ye bentuk bulat mcm ni letak dalam sampul hehehe

      Delete
    3. ha'a kan..ada betulnya jugak..

      Delete
  8. Sempat juga JM menulis dan post tentang Aussie....saya tak sempat menulis tentang Bali walaupun bulan sept ke sana..Chiang rai pun tak abis menulis lagi....teramat sibuk...pasal itu asyik menyertai pertandingan aje dengan blogger2 muda. Masa sangat mencemburui saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha...En Din pensyarah..lagi sibuk dari JM yang kerja opis ni..ada je masa free buat draft sikit2..pastu dah siap baru publish...taip pun time rehat..sanggup mkn depan PC..

      Menarik tu citer Bali dan Chiang Rai..coz JM belum pernah ke sana..nak tahu jugak apa yg menarik...ada masa free nanti teruskan menulis tau..ada reader setia ni heeee

      Delete
  9. Alahai ...seronoknya dpt beli coat. Kalo saya..sah2 la x de size. Sedeh. .
    Kagum seketika sbb ada surau siap telekung sekali. Baguskan depa ambik hati org islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syeida...don wory..kat sana byk saiz XL ni..kwn JM tu beli 2 pasang :-)

      Ha'a..Aussie ni man2 tempat sediakan surau...suka sgt :-)

      Delete
  10. datang bersama pasangan? hamboi jm...ayat tu yang nak dengar sangat, hehe...tah-tah, dapat calon aussie ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Orga...eheheeh...JM ni berangan je tak habis-habis..

      Delete
  11. bestnyeee jln2
    tumpang bace cni jom ke blog sy jgk ek,nk exchange bloglist ngan sy bgtau la :)

    Tak Mungkin Benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Azim..selamat berkenalan...terima kasih sudi singgah blog JM ni..keep on reading...ada masa free JM terhah Tak Mungkin Benar tu....ehh..pelik je namanya..perlu terjah ni :-)

      Delete
  12. salam perkenalan. seronok baca blog nie : )
    saya jugak follow blog nie : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal juga..ye..yee..JM tgk folloer yg ke 242 kan..terima kasih Miesha..keep on reading n komen tau..leh tukar2 buah fikiran heeee...

      Delete
  13. Jm dear...
    Norh dah dpt souvenir tu hr rabu hr tu..thanks a lot ya ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yerr...dh terima?..Alhamdulillah...sama-sama :-)

      Delete
  14. coat RM48?? kalau MS jumpa MS pun rembat, memang sangat murah kalo bawa luggage besar harus borong 2 3 helai lagi....
    mesti luggage kaler merah tu JM punya kan :P

    MS ternampak nama MS kat list souvenir belom terima tu...adakah kami mempunyai nama yang sama atau orang yang serupa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..muarah sgt...nasib baik ada sepasang ye..kalau ada 5 pasang..lima2 pasang tu JM rembat jugak...tak pikir dah luggage muat ke tak ahahah...Merah?...PINK color lah heeee...betul2..kan ada beg sobiner tuk kwn2 tu hikss

      alamak..tersalah tulis lah tu..MS dah terima kan..siap buat entry khas lagik :-)

      Delete
  15. Shopping adalah paling seronok.... hehehe

    ReplyDelete
  16. Shopping Time... selalu gituler kalau jalan2 semua duit yang kononnyer dah diperuntukkan untuk gi situ kena habiskan esp kalau melibatkan currency berlainankan... dalam banyak2 gambartu akak memang respekler tempat solat tetap adakan... memang respekler... patutler ramai orang melayu yang suka menetap kat sana.. kemudahan untuk orang Islamtu kiranya adalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...kalau tak habid balik tukar di money changer ..rugi beli mahal..bila jual balik dorang ambik murah..

      Betul akak..JM suka sgt ngan Australia termasuk org2 nya ;-)

      Delete
  17. lau banyak duiy ceq sanggup dok sini lama lama JM
    hehehe mau penuh bakoi aku kehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha...sama lah kita ye..kalau g tempat sopping lama pun tak hape heee

      Delete
  18. Replies
    1. Selamat Hari Raya jugak buat En Din sekeluarga...maaf zahir dan batin ye sepanjang perkenalan dan reply komen2 kat sini heee....

      Delete
  19. Saya yakin perjalanannya luar biasa...

    ReplyDelete
  20. wahhhh..ke sydney pulak ya.....Seronoknya..
    Tak pe, bila baca ntry JM ni, dah macam akak berada di samping JM pulak..mengembara bersama..hiihi..Gambar yg menarik dgn penerangan yg cukup jelas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye akak..dari GC terus ambik domestic flight ke Sydney..
      Aha..klau kita betul2 dpt travel sama2 mesti lagi best kan heee

      JM mmg suka beri xplanation detail..kengkonon..sbg panduan kpd rakan pembaca yg nk ke sana :-)

      Delete
  21. bagus nye pihak pengurusan habour town tu yerk, sediakan kemudahan surau siap ada telekung lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Zura..mereka faham sensiviti org Islam..JM rasa lah kan..pengalaman JM ke beberapa negara bukan Islam ni..mereka lebih baik, sopan dan hormat kita lebih dari org islam di msia sendri tau

      Delete
  22. Ke Harbour Town saya malam ni, JM :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaah..esok ke mana pula tu ye Farrah..hajak sis JM sekali

      Delete
    2. Masih di bumi Koala. Tengah trace jejak akak :)

      Delete
    3. Farrah : hihihihi..semoga ketemu kita ye

      Delete
  23. teringin nak gi aussie ... baca entri ni seround :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zie Has...wajib pergi Aussie sgt canti view alam semulajadinya...kurang pencemaran

      Delete
  24. Thanks for all the info you shared here..

    ReplyDelete
  25. Macam tak cukup plan utk stay 3 hari huhuu..

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG