Friday 10 January 2014

Ho Chi Minh : Memborong kain PART1

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,


"Ho Chi Minh - Aku datang lagi"

Ahahaha...korang perasan tak..selalu orang cakap Istanbul tunggu aku datang kan...

Penerbangan ke Ho Chi Minh Vietnam telah dijadualkan berlepas pada jam 7.05 pagi dan di jangka tiba di Ton Son Nhat International Airport pada jam 08.05 pagi. Percutian kali ini adalah 3 hari 2 mlm sahaja kerana semata-mata untuk shopping dan berjalan-jalan di sekitar bandar Saigon dan kepada mereka yang berhasrat untuk ke Sungai Mekong dan Chu chi Tunnel seelok-eloknya 5 hari 4 malam.

Masuk sahaja ke dalam pesawat AK1450 waduhhhh...ramai betul kaum hawa dan rombongan cik kiah nak pergi memborong kain di HCM, bising yak amat dengan gelak tawa dorang Almost 90% perempuan melayu dan selebihnya adalah kaum adam dan beberapa orang Vietnam yang mahu pulang ke kampung.

Flight to Ho Chi Minh
Arrival Hall at Ton Son Nhat International Airport
Selepas selesai sahaja urusan imegresen dan ambil luggage, keluar sahaja dari arrival hall tu akan terdapat 2 cara untuk ke city centre.

Getting to the City Centre :

1. Bus
The No. 152 non-air-conditioned airport bus is the cheapest and safest way for backpackers heading to Pham Ngu Lao Street from the airport (ignore taxi drivers who tell you that there are no more airport buses.) For 5,000 dong per person (as at January 2013) plus a 5,000 dong fee for bags, the bus will drop you off at the east end of the Pham Ngu Lao area (at the bus terminal on the southwest side of the Ben Thanh Market roundabout). 

Upon exiting the international airport terminal, turn right and you should see the bus waiting on the road opposite Burger King. There is no sign indicating where the bus stop is, but if you ask a uniformed taxi warden he or she will point it out to you. If not, walk down to the domestic terminal, which is about a three-minute walk away. Try to have exact change or you will be given coins in return. These are legal tender in Vietnam, but many places do not accept them.

Note that the bus is only available until 6:00 pm. 

2. Taxi - Outside International Airport

There are several options for getting a taxi from the airport to the city centre (District 1) :
  1. Main taxi queue. The main taxi queue is on your left when you exit through the main door on the ground floor of the terminal building. Some travellers advise that you should head for the taxi queue, ignoring people who approach you offering taxis or advising you to purchase tickets at counters in the airport. It is suggested that you select a green Mai Linh taxi. Apparently, it is not necessary to take the first taxi in the queue.
  2. Mai Linh counter in the terminal building. The Mai Linh taxi company has a counter that is on your right after you clear customs. You can order and pay for a taxi from the staff member there. He will then lead you out of the terminal building to the taxi queue and arrange a Mai Linh taxi for you. As of November 2013, the cost for a single trip from the airport to the city centre was US$12 or 250,000 dong (they've apparently updated their fleet of cars, so the cost has increased). This fee covers all tolls that may need to be paid by the taxi driver.
  3. Vinasun Taxi is also considered a trustworthy company. You may request metered fare or sometimes set the price with the driver. Be aware of what you are paying. Fare to city (Dec 2013) = less than 10USD
  4. Other pre-paid taxi counters at the airport. There are also quite a few other counters after clearing customs, though still within the airport building, where they sell prepaid taxi vouchers. Just run by all of them and ask for their offer for a prepaid taxi to the address where you need to be. They easily go into bargaining when you indicate that you will check out a next counter for their price. You should be able to get a voucher this way for US$10.
As of January 2013, the metered taxi fare from the airport to the city centre was about 140,000 dong, plus a toll of 10,000 dong (toll is applicable on trips both to and from the airport). When traffic is lighter (usually only between 10:00 pm and 6:00 am or on a hot Sunday afternoon), the ride to the city centre takes as little as 15 minutes. More typically, however, taxis creep along in near-standstill traffic for up to an hour. 

Tips :
1. Dapatkan/naik Vinasun Teksi bermeter dan pastikan meter bermula dari 10,000 Dong dan bukan 100K Dong. So pastikan tukar duit sedikit matawang Dong untuk di gunakan semasa bayar tambang teksi dan makan.
2. Jika tiada Vinasun baru naik Mai Linh...jangan naik teksi selain dari Vinasun dan Mai Linh
3. Lokasi taxi stand : keluar sahaja dari International Airport, gerak arah ke kanan

Vinasun Taxi
Mai Linh Taxi
Let's go kita naik teksi to district 1
Sampai sahaja di district 1, biasanya jika naik teksi driver akan stop bersebelahan pasar Ben Than dan jika naik bas akan berhenti di stesen bersebelahan roundabout. Ok..meh JM kongsi sedikit gambaran dan lokasi. Jangan gelak ye sebab tak pandai sangat nak lukis peta ni tetapi hasrat di hati ingin memudahkan mereka yang ingin ke sana.

District 1 location map
Untuk trip kali ni JM dan member, Murni namanya kami akan menginap di Saigon Pink 2 Hotel. Masuk sahaja ke hotel untuk check in, receptionist tu cakap hotel sedang 'renovation'...alamak macam mana ni..perlu tukar hotel lah kan..pastu dorang minta check in di Tien An Hotel yang terletak berhadapan Beriyani Curry House yang mana hotel dibawah company yang sama. Kami terpaksa redho dan pasrah yang pasti still berdekatan dengan pasar bent thant, 5 minute walk.

Tien An Hotel
Ini lah rupa bilik kami - ihsan dari google coz JM lupa nak ambik gambar sebenar
Korang nak tahu tak JM lupa nak bawak KAMERA, aduhai boleh pulak terlupa tu...nasib baik ada Samsung Galaxy Tab dan inilah hasil gambarnya kurang kualiti dan tak sharp. Rakan JM tu pulak tak suka nak bergambar dan mengambil gambar manakala JM pulak pantang ada port menarik mesti nak Klik....klik...klik...

Selesai urusan check in dan simpan beg dalam bilik, jom kita keluar jalan-jalan di kawasan sekitar. Oleh kerana ini adalah trip JM untuk kali ke -3 so tak adalah nak rushing sangat then jalan santai - santai je lah. Mulanya kami pegi makan dulu di kedai Hajah Basiroh yang menjual nasi campur, kopis ais vietnam yang sedap tu, Mee Pho (yang ni wajib cuba..mmg sedap) dan kuil muih. Kalau makan kat kedai ni tak perlu bayar service tax. Tapi sebelum tu meh JM senaraikan beberapa kedai makanan HALAL yang terdapat di HCM dan semua info ini JM perolehi selepas berborak dengan Haji Halim tauke kedai Rophiah Collection (Kedai kain Haji Halim).

Senarai kedai Makanan HALAL di district 1 area :
1. Serai
2. Kedai makan Samsudin
3. Samila/An Tham Hotel
4. VN Halal
5. Sri Pinang
6. Hajah Basiroh
7. Nabil Beriiyani
8. Haji Nasir
9. Satay House
10 Iman Salim
11. Restoran Kampung Melayu 

Sebelum kami explore pasar Ben Than, mari kita menjamu selera dahulu di Restoran Hajah Basiroh yang menjual nasi campur ni. Menu dan lauk yang di masak adalah sama seperti mana JM ke sini pada tahun 2011 dahulu dan biasanya ikan goreng, ikan masak kari, telur goreng, sayur kangkung atau kacang goreng, dan ayam goreng. Sarapan pagi biasanya mereka sediakan nasik lemak dan kuih muih.

Lokasi kedai makan Hajah Basiroh :

Terletak bertentangan dengan Saigon Pink2 dan Hoang Hai Long 2 Hotel

Kedai makan Hajah Basiroh bersebelahan sahaja dengan Restoran Kampung Melayu
Kedai makan Hajah Basiroh - Sila makan tanpa ragu-ragu
Teringat pulak kepada blogger Dekdaa beliau mengatakan bahawa husband beliau komplen makan kat sini tak sedap..yo lah..melayu champa yang masak bukan melayu tulen..mestilah masakan kelantan jugak yang sedap kan TAPI bagi JM yang jenis makan tidak memilih sangat ni, taste not bad lah. 

Berhadapan atau bertentangan dengan kedai makan ini adalah Saigon Pink 2 dan Hoang Hai Long 2 Hotel. Jikalau rasa tak nak makan kat sini boleh je makan nasi ayam bersebelahan Hoang Hai Long 2 hotel seperti gambar dibawah. Kiranya kalau menginap di area ni memang tak kebulur lah ehehehe. Kalau confius boleh refer peta yang JM letakkan kat atas tu. Kalau nak senang lagi korang cetak map tu sebagai rujukan.

View dari dalam restoran Hajah Basiroh
Kalau nak makan nasi ayam boleh try kat sini bersebelahan Hoang Hai Long 2 Hotel
Apa yang JM makan kat kedai ni..aha nasi putih, ikan goreng dan syuar kangkung goreng VND40,000 dan Kopi Ais yang sedapa dan kaw  tu VND15,000. Harga mineral water adalah VND10,000.

Walaupun nampak je macam ni habis JM makan..SEDAP ke JM yang LAPAR heee
Selaian kedai makan, Hajah Basiroh juga mebuka kedai pakaian
Alhamdulillah perut sudah kenyang, jom apa lagi kita pegi tengok apa yang ada di Pasar Bent Thant tu. Kalau nak ke pasar tu keluar je dari restoran arah ke kanan dan dari jauh dah nampak pintu masuk. Sebenarnya terdapat beberapa pintu masuk untuk ke pasar ni dan ini adalah salah satu daripadanya.

Ini adalah pintu masuk dari arah Saigon Pink 2
Closed up sikit
Money Changer just around the corner - kalau tak cukup duit USD dan Dong boleh tukar kat sini. Jangan lupa duit RM boleh di gunakan untuk membeli atau memborong pakaian ye
Masuk sahaja melalu pintu Cua Tay ni jalan terus ke hadapan melalui lorang utama di mana di sebelah kiri mereka menjual pelbagai jenis makan ringan, kasut, sobiner, keychain, barang-barang dapur, buah-buahan dan kedai makan Non Halal. Kita juga di turut disajikan dengan perempuan Vietnam yang cantik dan seksi yang terdapat di setiap kedai, jadi kepada bapak-bapak di luar sana kalau tak tahan dugaan jangan lalu lorong ni yer heeee.

Di sebelah kanan lorong pulak lebih kepada pakaian kanak-kanak, dewasa, baju kurung ready made, kain pasang pelbagai jenis, kedai beg, kedai aksesori, kain langsir, alas meja dan banyak lagi lah tak tersenarai JM kat sini. Korang pilih lah mana-mana kedai yang boleh tawar menawar tapi pastikan jangan terus beli, buat satu pusingan dulu (survey harga).

Lorong utama melalui pintu Cua Tay - sila abaikan gambar yg gegar sbb guna TAB sahaja
Jalan terus ke hadapan akan keluar mengikut pintu Cua Dong


Nampak tak tu Cua Dong East Gate No 13
Ini adalah pintu masuk mealui East Gate 13


Eh kenapa JM keluar ikut gate ni?...JM nak ke mana tu?..tak nak membeli belah di Pasat Ben Than ke?...sabar..sabar..pasar tu sekangkang kera je ngan hotel esok pun boleh pegi kan..so hari ni jom ikut JM kita pegi lihat apa yang di jual di TAKA PLAZA. Jika nak tahu lokasinya sila rujuk peta di atas

Keluar sahaja dari gate 13 ni akan nampak laluan untuk ke Seri Penang HALAL Restoran. Betul tak cakap JM...tak perlu risau kalau nak cari makanan HALAL di HCM ni..banyak kedai cuma nak makan dengan tak nak je. Tapi seperti biasa lah kalau makan di restoran begini akan di kenakan tax 10% dari harga makanan.

Sepanjang jalan ni juga terdapat banyak kedai pakaian
Saigon Seri Penang Halal Restoran
Tidak perlu risau kerana terdapat juga hotel di hadapan Restoran Seri Penang
 Direction to Restoran Seri Penang :
1. Masuk pasar Ben THan keluar ikut East Gate No 13 - Cua Dong
2. Cross jalan dan jalan terus ke hadapan
3. Sebelah kanan jalan adalah Restoran Seri Penang

Kami tidak masuk makan kat sini..ye lah baru jela lepas makan nasik tadi takkan nak makan kan..peyut I ni kan kecik je simpan untuk makan malam pulak. Dari sini boleh ke Taka Plaza caranya :

1. Jalan terus ke hadapan sehingga jumlah jalan besar
2. Belok ke kanan, jalan terus sehingga jumpa traffic light simpang 3
3. Dari traffic light ambik ke kiri dan jika ke kanan akak ke Saigon Square
4. Jalan terus ke hadapan sehingga jumpa kedai ADIDASdi four junction
5. Dari kedai ADIDAS tadi jalan terus ke hadapan seperti gambar di bawah akan nampak Taka Plaza sebelah kanan

Kedai ADIDAS berhadapan dengan four junction - Cross jalan untuk ke kedai ni
Jika berdiri kat sini kedai ADIDAS sebelah kanan anda
Jalan je terus ke hadapan TAKA PLAZA sebelah kanan
Masuk sahaja ke dalam kawasan TAKA PLAZA tu nanti ada banyak sangat kedai menjual pelbagai jenis pakaian, baju kurung, t-shirt, telekung, baju kurung bermanik dan pilih je kedai mana korang nak masuk. JM telah pegi ke kedai Rokiah Collection, kenapa kedai ini yang menjadi pilihan?..kalau korang nak tahu kawan JM telah mengesyorkan supaya pergi ke kedai ini kerana harga telekung dan baju kurang lebih MURAH dari pasar Bent Thant. Kredit kepada blogger Hani Zamhuri kerana berkongsi info di blog beliau.

Pintu masuk ke Taka Plaza
Inilah kedai Rokiah Collection tu - lelaki tu adalah owner kedai
Baju kurung siap bermanik
Kain telekung sulam tangan
Kalau betul murah berapa rate harga nya kan..mesti korang nak tahu..oh yer..harga baju kurung sepasang around RM60 - RM80 mengikut jenis kain dan itu harga belum tawar menawar lagi. Pak cik ni boleh berbahasa melayu dengan fasih so senang berurusan. Harga telekung bersulam tu pulak boleh dapat dengan harga RM65 sepasang dan ini adalah best price yang JM dapat. Pak cik tu cakap kat sini boleh jual murah compare tu pasar bent than kerana kat sana kadar sewa MAHAL. Jadi kalau nak cari telekung dan baju kurung murah boleh ke kedai pak cik ni ye.

Lebih kurang sejam jugak kami melepak memilih dan memborong telekung dan baju kurung kat sini, kemudian pak cik yang baik hati tu belanja minum kopi ais vietnam dan sedap tu...terima kasih pak cik heee.

Keluar sahaja dari Taka Plaza tu bersebelahan nya ada kedai jual jubah dan kain tudung haf moon bermanik dan tudung layer seperti tudung FAREEDA tu. Kami masuk ke sana dan tidak keluar dengan tangan kosong kerana dapat sambar beberapa helai tudung half moon dengan manik yang lebat dan banyak berharga RM25 sepasang you ouls mana nak dapat harga tu kat Msia ni..paling murah pun RM60 ke atas tau.Ishhh..memang syurga membeli belah lah bagi kaum hawa kat sini.

Selesai sudah di sana kami terus gerak balik ke hotel dan on the way nak balik tu akan nampak SAIGON SQUARE sebelah kiri jalan. JM pernah ke sana pada trip yang lepas tapi JM tak galakkan korang membeli di sana kerana harga agak mahal dan sukar untuk tawar menawar dan kebanyakan adalah fixed price. Di sini lebih kepada pakaian harian, baju sukan, pakaian wanita dan baju kanak-kanak. Tapi sekadar nak singgah dan tengok-tengok tiada masalah FREE je heee.


Oleh kerana kami tidak ke sana, gambar adalah ihsan dari google
Kami balik ke hotel dulu rehat-rehat dan solat, karang petang nak keluar lagi..nak ke mana pulak tu..ahaaa perlu tunggu next entry boleh?

Lepas baca entri ni ada tak keinginan nak ke HCM?..apa belum lagi..ok..ok..tak per nanti JM kongsi lagi tempat shopping kat sana yek.

Sebelum berpisah...chee wah..JM nak kongsi kata-kata ni..suka sangat..

Bila kah hati ini akan di miliki....ahahahah..tiba2 pulak kan
Bye..salam sayang buat semua heee

105 comments:

  1. baca entri JM ..rindu nak pegi lagi
    cikviva dah menggelupur ajak pegi, tp suh bayar tiket ai
    xnak lah pulak.hihi

    restoren melayu? i dh penah makan.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahahaha kan Vietnam ni pegi skali x puas kan perlu repeat. Ahaksss alaaa cik viva sponsor lah tiket tak mahal pun dlm rm200 n below dh boleh ala adik beradik takkan nk berkira kot heeee

      Ahaaa tak pe kot sbb tak tahu kan Allah maafkan :-)

      Delete
  2. 2 kali pergi Vietnam. Akak tak pergi pun ke taka plaza..ruginya..kena prrgi lagi gamaknya.hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. heeeee tak pe kak ramai yg x tahu tempat ni mmg kurang familiar tp lepas entry ni kuar mesti ramai akan ke sana termasuk akak kan heeeee

      Delete
  3. bestnya travel. hana tak pernah sekali pown. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam hana, tak pernah pegi lagi ek tak pe nanti AA buat sale cepat2 beli tiket :-)

      Delete
  4. Adusss bila nak sampai ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dear syieda, cuti skool nanti pegi la AA kan selalu buat sale :-)rDe

      Delete
  5. Ni kalau tunjuk kat Bunda, betapa senang nak cari kedai makan kat Saigon...mau dia suruh cari tiket terus nak ke Vietnam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakssss apa kata thn ni Vietnam lak stop dulu ke koya tu mesti lepas bunda dtg sekali mesti dia nk repeat heee

      Delete
  6. Camnalah boleh terlupa kamera JM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah ingat pe ntah nasib baik ada tab klau x entry tak bergambar lah jawabnyeI

      Delete
    2. Salam Kak JM. Berbaloi tak borong kain kt Vietnam utk berniaga?

      Delete
  7. complete! detail! bagus betul awak JM! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye mana tahu klau GB nk ke sana nanti leh refer c ni heeeeeI

      Delete
  8. ok suka bab makan halal banyak!hahaha bila nak smpai ni...cita2 lama dah ada...tp takde kesempatan lagi..moga next year boleh smpai vietnam ni...AMinnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dj bab mkn yg dia tgk dulu ye hikssss yo lah klau lapar x best nk shopping kan
      Alaahhh dokek je tu bila2 masa je Dj leh pegi cuma cari masa free je thn ni kan full schedule hee
      Amin jgk dan klau Dj bwk mak ke sini mesti dia suka :-)

      Delete
  9. Wah JM, patutlah HCM ni syurga beli belah kaum hawa. Memang mcm2 n murah! Haha

    Even kalau lelaki first time nk travel solo ke sana pun okay sebab banyak pulak signboard Melayu kat situ, hehe.

    Wah, kedai Kampung Melayu tu sebelah2 je eh. Tapi perasan tak, signboard Saigon Seri Penang tu mcm lebih kurang je dengan Kampung Melayu? Hahah

    -Khai

    ReplyDelete
    Replies
    1. So kpd kaum adam tu sila jgn jelez ye dan klau rasa syg isteri tu cer bwk dtg sini mesti dia akan bertambah syg kt korang TP part ni Khai exclude coz x kawin lg kan heeee

      Nk travel solo no problem mudah jer

      Lebih kurang sama je kan tulisan nya sbb order dari company yg sama tp yg pasti different owner coz jm dh interbiuw ari tu hahahaa

      Delete
    2. wahh....siap dpt belanja dari pak cik ni hehe...baik kan pakcik ni...

      Delete
    3. Hihihi bsik sgt. Sib baik hani kongsi info tempat shopping ni ramai yg tak tahu...best byk akak borong kat c ni heeee

      Delete
    4. As Salam Tuan Jari Manis..Bolih tahu tak ...Tuan Admin tanya siapa pasal Owner Restaurant Halal Kampung Melayu dan Restaurant Halal Saigon Seripenang..Bolih saya tahu Tuan,,,sebab di dua dua restaurant ada gambar besar owner dia di dalam restaurant dan dua pun sama..same owner..:) macam mana kampung melayu tak halal dan SeriPenang halal...:)...both same owner and i am the owner..the two managers are Malaysians from Negeri Sembilan..Tuan Saifulazid and Tuan syukri..dari Seremban ...As Salam dari saya ...Datuk Helmy +60177777730...sorry i need to clear the air on this Halal issue..Berdosa saya kalau saya sebagai orang islam malaysia kalau saya mempermainkan issue HALAL ni..pls check with TV3 , WHI , Safiyya , and DG Tourism Malaysia , Malaysian Consulate in Vietnam and also Vietnamese Islamic centre on my Halal Status..pls also hear my side of the story ..As salam and Thanks

      Delete
  10. Pestime degr TAKA PLAZA ni... bole pegi lg la nmpk gaya ni.. hehe.. saigon pink2 best la tp tgh renovate eh skrg ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jm pun kwn yg ckp klau x mmg tak tahu, ako apa lg leh repeat lah heeee. Klau ako pegi next year maybe dh siap renovate tu

      Delete
  11. perkara yang paling penting bila p makan angin ni, kamera la. Tapi nasib JM ada tab ;) selamattt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah...kalau tak bawa kamera atau TAB ..rasa cam tak boleh hidup hahaha..boleh camtu..sanggup nanti pinjam kawan punya itu pun kalau dia bawak..kalau tak guna camera HP ahahaha

      Delete
  12. wawawa, rokiah collection tu signboard tulisan bahasa melayu, nmpk sgt target customer dia pelancong drpd msia kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...dek kerana ramai tourist from Msia...salah satu iklan tuk tarik pelancong tu..strategi pemasaran heee

      Delete
  13. wow jm.. tq shring..saya bru plan nak p sini..
    info yg sangt membantu..mkanan snang nak cari.. mknan melayu..
    ya nampak target custmer org mlaysia... ye la org mlaysia memng suka beblanja sakan bila p sna..murah2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha..molek lah klau camtu, so JM tak perlu pos sobiner vietnam lagi heee

      Aha org msia kan kayo rayo..so bila pegi tempat murah mmg borong sakan leww..cer balik msia ..duduk diam2 lam umah hihi

      Delete
    2. X sabo nak pegi ni.info blog ni akn membantu

      Delete
    3. X sabo nak pegi ni.info blog ni akn membantu

      Delete
  14. saya suka makan karipap kat hajah basiroh ni
    rasa cam sodap jo JM
    awak mesti borong baju banyak ni erk (hehehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a betul..JM pun suka karipap dan murtabak..sedap sgt lain dari msia...besar2..sebiji pun dh kenyang :-)
      Ahakss..mula2 cadang tak nk beli apa2..just teman kawan je..tapi bila dh sampai sana tak tahan nafsu nak membeli tu heeeee

      Delete
  15. 1. Alamak.. naik nama lah pulak he he he!
    Geng2 lain cakap sedap jah, abam je ckp tak sedap.. dia lapar nasik gamaknya, ye la time tu nasik baru je abis kekekeke.

    2. Hait, tak perasan pulak no. pintu kat ben tanh tu.. kami main masukkkkk je huhu.
    Mula2 tu lalu kat pasar basah... mak oiii rasa mcm nak muntah sebab bau 'cik b@b!" mencengkam idung.

    3. Ada 1kedai jual baju kurung cotton RM48 (tapi laju je org beli.. nak beli size S & M sukarrrrr sgt!)
    Ada 2 kwn terjebak tgk, dorg kirim.. jual RM88... depa pakat ckp MURAHNYAAA? hihi ye la.. bkn busineswoman pun.. sj kasi lps harga luggage je :P

    -sy kemalasan nak update entry vietnam... tlg lempang sikit buleh?- :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Heeee...baru glamour cikut Dekdaa..ohh ..hahaha...perut mcm kita ni mmg perlu cari nasik..JM pun sama..pagi2 lagi dah carik nasik lemak..tu yg badan makin berlemak skrg ahahah

      2. Ha'a..mmg bau kuat yak mats..bila lalu lorong2 kain dorang berniaga tu ada yg sedang mkn menda tu..nampak kaki pendek eeeeee

      3. betul tu...kalau kat sini baju manik tu ada org jual RM120 tau...so kalau dia jual RM80 mmg still murah..mmg untung beli baju kurung kat sini bawak balik jual

      - lorr...dh basi lah ni heee...nanti kuar 'org baru' mesti dh tk ada masa nk jenguk blog..ye dop hikss

      Delete
  16. wuiiyoooo shopping raya sambar baju kurung manik tu mesti syok gileerr...
    ala JM nak ganba kain pasaaaanggg...awat bleh lupa kamera...lainkali announce dulu nak pegi mana kat blog ni then kitorg reramai remindkan awakkkk kat komen..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..baju kurung bersulan tu mmg mengancam..ada pelbagai jenis kain..kalau duit byk..beli borong bwk balik jual kat opis....ahahahah...itulah...dalam byk2 tu kamera pulak leh lupa kan...Kain pasang?...jap!! ada..ada..tapi dlm next entry

      Delete
    2. Satu lagi : Nana...email alamat pd JM boleh?

      Delete
  17. macam best jer shopping kat sini mau rambang biji mata memlilih :)
    nampak sangat kan orang malaysia suka dtg sana shopping hihi........
    Insya-Allah satu hari nanti sampai....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..kalau jenis yg suka shopping mahu berjam2 lepak kat kedai kain tu :-)
      Ha'a..sbb harga barang dan kain murah..haff price from msia..ada tu leh dpt suku rega from msia..ofcoz gila di buatnya ahahaha...In Sha Allah..ada rezeki mrs akan ke sana gak..kalau rasa nk teman..JM kan ada heeee

      Delete
  18. hai JM... ^_^ wahhhh best gak tempat ni pon boleh shopping2.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieya...bila dh datang subang ni...dekat lah nk pegi ke LCCT tu..ada tiket murah dan ada cuti tu pegi lah shopping kat sini :-) Bagi JM mmg best sbb akak kat opis ni selag 2-3 bln turun HCM cari kain jual kat sini

      Delete
  19. Nanti kalau nk ke Vietnam saya print out jer la entry nie hahahaa.. lengkap sungguh... thanks Kak JM :D
    Tapi bile ntah nak ke Vietnam nyer hahahaa.. dah start keje ni memang agak susah sket nak update and blog walking ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakss...alah HCM ni kecik je..pejam mata pun tak sesat lah heee
      Ahaa...selamat datang ke alam pekerjaan...boleh la menabung dari skrg...update dan BW waktu malam le..tak ada org kacau lagi kan..kalau dh berdua nanti dh susah heeee

      Delete
    2. Aah be;um ada orang kacau kalau malam2 hahaha.. itu lah menabung boleh buat trip panjang :D
      insyallah akan pegang kata2 Kak JM ni.. alam pekerjaan yang amat stress..

      Delete
  20. assalammualaikum...
    singgah n terus polow sini... tu dia... beh nyer crita dia p jenjalan sopping no.. cik azue ja tak sampai2 lagi... bila la nak sampai nooo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikussalammmmm heeee...
      Ahakss...best ke..teus lah membaca ek..tak pe Cik Azue...Air Asia kan sendang buat sale skrg ke HCM..beli tiket boleh je ke sana :-)

      Delete
  21. wahhh best nye HCM.. nak g gak... insyaallah.. banyk nye kainnnnnnn ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni Heidi baru lihat sikit je tau...next entry lagi menarik heee...jahat kan

      Delete
  22. JM seronoknyer pilih baju baju tuuu...murahhh nyer
    tudung pun murah.... bestnyer : )
    terliur nengok ikan goreng dan sayur kangkung ker tu : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear..bila nk shopping kat HCM ni heee..mmg murah..JM borong gak tudung hari tu
      Ahahah..kalau g tempat2 camtu ikan goreng pun sodap..kalau kat umah..mesti tak layan..itu JM le tu heee

      Delete
  23. Oh dah interview ke? Advance JM ni! Haha

    Haah belum lagi. InsyaAllah tahun depan kot,, hehe

    -Khai

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaks....JM kan perihatin...gitewww

      Ahaa..dah ada aim tu...good...thumb up! heee

      Delete
  24. Soping HCM mmg heaven. pening tgok kain murah2.. Taun lepas gi borong kain gak. Dok kat Saigon Pink 2. Makan kat basiroh.. Kopi dia mengundang sakit tekak.. hahahhaha.. tp sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..kalau stay kat saigon pink 2 mmg lokasi strategik..kalau g HCM tak borong kain baik tak yah pegi kan heeee
      Ha'a..kopi ais tu sedap betul...sekali sedut tak boleh nk stop..JM yg jenis nk minum ais ni..pegi sana hari2 minum kopi ais tu..last day nak balik dlm flight terus demam hahaahh

      Delete
  25. amboi macam best je HCM ni... KK yang bukan kaki soping ni harus terjebak bersoping sakan ni kalo murah camni hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye akak..MURAahhh....kalau lah AA buar sale ke HCM setiap bulan..mahu setiap bulan JM turun sana hiksss

      pssstt : KK email alamat pada JM boleh?

      Delete
  26. wahhh dh ripit byk kali wak pon x smpi lagikks.,ihHHKkks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaa...Wak tu saje je tak nk pegi kan..risau nanti org umah memborong heee. Tak pe Wak HCM tu lebih sesuai tuk golongan wanita seperti JM ni heee

      Delete
  27. Replies
    1. wwwww lepas ni ke mana lak. So kiranya lambat laei nk publish entry shanghai nioW

      Delete
  28. JM akak makan dah kedai tu.. alamak camner ni.. tapi tak taukan...
    teringat lak rombongan kami haritu 12 ke 13 orang semuapun kaum hawa..
    memang tak ingat laki dah orang pompuan kalau gi sinikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak per..ramai yang tak tahu...JM pun nasib baik dapat tahu sebelum masuk mkn kat sana..kalua tak..JM pun masuk makan jugak kat situ heee..kalau tak sengaja A
      Hahaha..ye akak..kalau laki dorang ikut pun..mesti dorang tggal je kat belakang..ni group ladies nk shopping heee

      Delete
    2. http://alinmarlini.com/kedai-makanan-halal-di-ho-chi-minh-2/

      Delete
    3. https://www.facebook.com/groups/SaigonSeriPenang/

      Delete
    4. https://www.facebook.com/groups/KampungMelayuHalal/

      Delete
  29. Assalamualaikum Tuan Admin..congrats on your posting..mohon " go through this blogs " https://www.facebook.com/groups/KampungMelayuHalal/ and https://www.facebook.com/groups/SaigonSeriPenang/...... How is it that Basiron and Haji Halim states that Kampung Melayu is not halal and Saigon Sripenang is halal..both restaurants are owned by me..:) i am the major shareholder and owner of both the restaurants with even the Deputy Chairman of Tourism Malaysia and DG tourism of Malaysia plus many many malaysians frequent my restaurant for lunch or dinner...As for me Alhumdulillah and Amin..that i as a True muslim and malaysian has no purpose of me as a Muslim to make my rest non halal..it does not make sense...Anyway that is business and Competitors are competitors...there are many Restaurants in Vietnam which displays a Malaysian flag and claims that their restaurant is Halal.and Malaysian owned....my advise to customers are ..pls ask the restaurant workers to see the owners and also get their tel numbers..i am sure that the response is that ...they have just gone back to Malaysia...Local Champa people prepare their food in a different manner..trying going to their kitchen... :) anyway Thanks TUAN ADMIN for posting this article cos it gives me a chance to rectify the issue..As Salam and Thanks from Datuk Helmy, owner of Restaurant Halal Kampung Melayu and Restaurant Halal saigon Seripenang District 1, HCMC..my Hp no +6017 7777730.....email .. helmyiium@yahoo.co.uk and FB .. Helmy Iium

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/groups/KampungMelayuHalal/

      Delete
  30. http://alinmarlini.com/kedai-makanan-halal-di-ho-chi-minh-2/

    ReplyDelete
  31. akak... kat taka plaza tu ada tak yang jual tudung aisya tu.. tudung ala fareeda tu ??

    ReplyDelete
  32. inshaAllah 25/5 ni saya nk kesana.. nk borong tudung.. :)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh survey dalam Taka Palaza tu...sebelah Takak Plaza juga ada byk kedai..boleh survey..
      KAt Area district 1 - lorong kedai makan Haja Basiroh juga byk kedai jual tudung ala2 fareeda tu..boleh refer sini jgk
      http://myhoneyy.blogspot.com/2013/08/ho-chi-minh-lagipart-iii.html

      Delete
  33. akak... kat taka plaza tu ada tak yang jual tudung aisya tu.. tudung ala fareeda tu ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. annie : sorry..baru perasan ada komen di sini...dah pergi ke belum ke Taka Palaza tu..'ha'a..mmg ada org jual tudung like Fareeda tu

      Delete
  34. jm tau tak cam mana cara nak bli banyak2 utk jual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. di bin tay market or china town leh beli borong
      kalau nk beli borong di bin than marketpun boleh pelangi jingga

      Delete
  35. jm tau tak camna kalau nk bli banyak utk dijual....ingat taun depan nak pegi...tak penah pgi lagi...nampak besttttt sangat

    ReplyDelete
  36. kedai kat taka plaza tu pon tulisan melayu, memang seronok la shopping :)
    terbaik la kak JM siap buat peta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak tecik: kalau ke sana kebanyakan pembeli dari msia..90% sbb dorang tu dah pandai buat promosi..seperti membeli belah di msia ..org kemboja cakap melayu uollsss

      Ahaa..peta tu sebgai rujukan kepada reader..dan utk akak kalau nk ke sana lagi hiksss

      Delete
    2. abang sy haritu pergi beijing pon tourist guide dia cakap melayu. padahal memang orang cina pure. hebat r dorang kan pandai ambik hati pelancong :)

      Delete
    3. Ha'a...BUDAK : waktu akak ke Beijing dulu tourist guide cakap melayu gak tapi sleng indonesia..okl ah kan janji kita faham..rupanya roang ni masuk kelas bahasa tau

      Delete
  37. walaupun ciku banyak kali gak g HCM tapi musti nak tengok blog JM gak sebab info padat dan jelas.hihi

    ReplyDelete
  38. Hehe. Nampaknya ramai betul yang bole dibuat gang tu k.JM.
    Semestinya ramai yang berniat nak pi shopping.
    Sampai riuh-rendah ye.

    ReplyDelete
  39. Teruja sangat anak saya bila tengok gambar kapal kerbing Kat atas tu.

    ReplyDelete
  40. Replies
    1. Nazeck : hehehe...terkezut gak sis JM..kapal kerbing? ..nanti FREE email alamat umah ke sis BOLEH?..ada ole2 utk Top Commentar :-)

      Delete
  41. Tunjuk semua gambar tempt k.JM jalan-jalan tu...
    Seronok betul Abe. Siap Tanya...ni semua Vietnam ke mama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : hihih....ohh..mesti si Abe pun excited nk ikut mama dia ye jalan2 iye

      Delete
  42. ALHAMDULILLAH such comprehensive post that would surely be very useful for my upcoming trip! thank you :)

    ReplyDelete
  43. Alhamdulillah..banyak tips yang dapat dari penulisan ini. Terima kasih ye. saya juga akan ke HCM. InsyaAllah saya akan update pengalaman saya pula nanti ;)

    ReplyDelete
  44. ruginye hari tu kesana tak sampai ke taka plaza tpi shopping kt vietnam mmng syok!

    ReplyDelete
  45. Salam...Saya dan keluarga 4 orang nak ke HCM tahun 2016. Tuan kalau ada no contact taxi dan hotel/homestay minta tolong ye.

    ReplyDelete
  46. waaaa...bestnyer..insyaAllah.sampai nnti..

    Perlukan Perkhidmatan Kereta Sewa?
    http://keretasewarawangselayang.blogspot.my/

    ReplyDelete
  47. Wowww. Info yg berguna �� Nak tnye di taka plaza gunakan duit myr ke vnd ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur aini..guna VND tak best tu fixed price n agak mahal

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG