Sunday 5 January 2014

Ho Chi Minh : Something to share

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,


Nampak tak tajuk entri tu Ho Chi Minh : Something to share


Sebagai permulaan entri ini amat sesuai kepada kaum hawa yang berminat untuk membeli belah di Ho Chi Minh, Vietnam. Bila sebut sahaja HCM ia bukan asing lagi bagi rakyat Malaysia kerana sampai sahaja di sana majoriti dan hampir 90% di tempat shopping adalah pembeli dari Malaysia setiap hari dan setiap bulan. Kebanyakan penjual boleh berbahasa melayu dengan fasih dan mudah untuk urusan tawar menawar dan juga tidak perlu risau sekiranya ada antara kita yang tidak pandai berbahasa inggeris.

Entri ini dikeluarkan adalah untuk memberi sedikit tips dan panduan ke pembaca di luar sana yang ramai bertanyakan soalan berkaitan Ho Chi Minh melalui email, jadi bagi menjawab soalan yang diajukan lalu JM rangkumkan dalam satu entri hasil dari pengalaman JM ke sana sebanyak 3 kali. Adakah akan ada lagi trip ke sana...ahakss...who knowsss kan..JM ni pantang tengok tiket murah...tangan tak boleh duduk diam heeeee.

Sebelum itu ingin di jelaskan di sini, ini adalah pengalaman JM sendiri dan setiap orang akan melalui pengalaman dan situasi yang berbeza. Same destination but different experience...chee wahh..hehehe

Jika ada masa nak baca pengalaman JM ke sana kali  PERTAMA dan KEDUA boleh klik pada kedua-dua link tu ye. Story trip KETIGA next entry.

PERSEDIAAN SEBELUM KE HO CHI MINH, SAIGON

1. Tiket Flight - ini adalah perkara utama yang perlu ada, bak kata pepatah "no money no talk" heeee.

Bagi JM yang biasa terbang dengan Air Asia..inilah pilihan buat masa ni dan beli tiket apabila ada sale sahaja, kepada mereka yang berkemampuan boleh beli anytime. Kalau nak tiket murah perlu rajin terjah website Air Asia tu.

Ada pulak yang tanya JM...saya ni tak biasa booking AA ni..first time nak fly bersama AA...oh tidak perlu risau ia sangat mudah sekali janji ada duit je. Oleh kerana JM ni baik hati (ahahha..perasan) so JM kongsi sedikit langkah-langkah dan cara-cara nya ye. Kepada mereka yang dah biasa travel bersama AA..sila abaikan ye.

Step by Step :
- Masuk website Air Asia...boleh taip di google : www.airasia.com
- Website seperti di bawah akan di paparkan
- Nampak tak ada field Origin, Destinastion, Depart dan Return tu, so masukkan semua field tersebut mengikut desnasi yang hendak di tuju dan tarikh penerbangan pergi dan balik, jenis currency dan juga bilangan person yang terlibat.
- Klick SEARCH button

www.airasia.com
- Kemudian sistem akan memaparkan BOOKING SUMMARY di mana akan tertera harga tiket mengikut tarikh yang dipilih. Sekiranya harga agak mahal pada tarikh tersebut boleh pilih tarikh-tarikh lain dengan harga yang berpatutan dengan budget.

Ini adalah contoh sahaja...bagi JM harga tiket ke HCM around RM200 and below dah kira murah
- Jika setuju dengan harga yang di tawarkan klik button CONTINUE
- Masukkan maklumat detail seperti di bawah dan klik NEXT buton

Masukkan maklumat detail penumpang
Kemudian ADD-ONs..sama ada nak beli luggage and meal. Akan ada pertanyaan nak beli INSURANS atau tak..boleh CANCEL jika tak nak
Selepas sahaja proceed, akan masuk ke page Pick A Seat..jika tak nak pilih pun boleh semasa web check in nanti AA akan relocate seat randomly
Last step - buat bayaran mengikut pilihan masing-masing. Jika booking cara cepat boleh daftar dengan dengan AA dan iterenary akan di hantar email
Contoh flight itirenary :

Flight Detail
2. Bila dah ada tiket baru cari tempat penginapan dan pilih lokasi yang menarik dan strategik. Untuk pengetahuan semua banyak hotel yang berdekatan dengan Pasar Bent Than dan JM lebih suka menginap di District 1 kerana lokasi hotel hanya beberapa meter sahaja dari Pasar Bent Than dan juga berdekatan dengan tempat makanan HALAL. Hotel yang menjadi pilihan JM adalah : 

1. Saigon Pink 2 Hotel (http://saigonpink2-hotel.com/)

Saigon Pink 2 Hotel
2. Hoang Hai long 2 Hotel (http://hoanghailonghotel.com)

Hoang Hai Long 2 hotel
Kedua-dua hotel terletak bersebelahan dan bagi JM Hoang Hai Long 2 is BETTER than Saigon Pink 2

Kiranya keluar sahaja dari entrance hotel, pandang ke sebelah kanan terus nampak pintu masuk ke Ben Than Market dan juga terletak berhadapan dengan kedai makan nasi campur Hajah Basiroh. Depan hotel juga terdapat beberapa buah Vinasun teksi bermeter dan kalau nak ke mana-mana boleh naik teksi ni kerana ia dalam kategori teksi kerajaan Vietnam dan boleh di percayai. Tambang teksi bemeter bemula dengan kadar VND1000 dan biasa di Malaysia adalah RM2 kalau tak salah kan.

Kedua-dua hotel boleh di tempah melalui agoda.com.my atau booking.com. Masing-masing mempunyai rate yang berbeza kerana akan di kenakan tax semasa tempahan, jadi pastikan buat perbandingan harga sebelum buat tempahan. Jika ingin mendapatkan harga yang lebih murah boleh terus booking melalui URL yang JM paparkan di atas.

Tiket dah ada, penginapan dah tempah dan apa lagi persediaan yang perlu..of course lah DUIT kan..ramai juga yang tanya berapa nak tukar duit ni...kat sana dorang terima tak duit Ringgit Malaysia, kat sana guna USD dan Vietnam Dong sahaja ke..so bagi menjawab persoalan ini jawapan nya adalah ketiga-tiga mata wang yang dinyatakan diterima atau di gunapakai di sana.

3. Mata wang/duit

Ringgit Malaysia
US Dollar
Vietnam Dong
Kalau di tanya JM berapa duit nak bawak eh..berapa duit nak tukar ehh...JM tidak dapat bagi jawapan yang tepat kerana jumlah duit yang di bawa bergantung kepada tempoh masa berada di sana kerana masing-masing lebih tahu berapa budget yang di perlukan. Ini kerana setiap orang mempunyai nafsu makan dan membeli belah yang berbeza jika jenis penjimat tu RM1000 sudah mencukupi. Harus di ingatkan di sini harga makanan adalah MAHAL jika berbanding di Malaysia dan barang-barang shopping seperti kain, tudung dan segala bagai jauh lebih murah dari Malaysia. Jika makan di restoran akan di kenakan tax 10% dari harga makanan dan jika nak makanan MURAH boleh makan di kedai Hajah BASIROH.

Pada pendapat JM, sebelum ke sana pastikan tukar duit RM kepada VND lebih kurang VND100K - VND200K buat tambang teksi dan juga beli makanan jika pergi ramai boleh kongsi bayar teksi tu. Selebihnya boleh bawak duit RM dan sedikit USD kerana seperti JM jelas di awal entri tadi kebanyakan urusniaga adalah dalam Ringgit Malaysia. Kita pun mudah nak buat perkiraan dan bayaran. Apabila sampai di sana, jika rasa duit Dong tidak mencukupi usah risau dan gundah gulana kerana terdapat Money Changer yang terletak betul-betul di simpang jalan untuk ke pintu masuk pasar bent than...sebelah kanan jalan jika menginap di district 1. 

4. Tempat Shopping

Perlu tahu juga tempat shopping yang ada di sana kan...kalau tak rugi lah datang jauh-jauh tapi hanya semata-mata ke Pasar Bent Than sahaja sedangkan banyak lagi tempat shopping yang boleh di terjah antaranya:

- Bent Than Market (of course perlu pegi sini)
- Saigon Square
- Minh Collection
- Deretan kedai district 1
- China Town
- Kedai kain Hajah Basiroh
- Taka Plaza
- Russian Market
- Kedai Hj Halim
- Kedai menjual alat-alat sukan

5. Tempat makan
- Senarai tempat makan boleh tak kalau JM senaraikan dalam entri akan datang. Dalam next entri juga JM akan kongsi secara detail bagaimana cara untuk pergi ke semua tempat shopping tu. 

6. Another attraction selain shopping places
- Chu Chi Tunnel
- Sungai Mekong
- War Memorial Museum
- President House
- Chatheral
- Vietnam Post Office
- Hard Rock Cafe, HCM

Kebanyakan tempat boleh reach by foot sahaja tanpa perlu naik teksi atau beca. Nak tahu caranya perlu tunggu next entri ye...penat sudah Jari Manis menaip heeee

Lepas baca entri ni ada tak sesiapa yang dah mula cari tiket untuk ke sana....ahakss...kalau nak borang kain untuk berniaga Ho Chi Minh adalah tempatnya.

Assalamualaikumm..jumpa lagi

107 comments:

  1. Thanks....saya dah sampai tapi tak sempat nak tulis entri....tiap2 bulan melancong mana sempat nak menulis...thanks entri yang menarik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamboi..tiap2 bulan katanya..ofcos lah tak sempat nk tulis dan no nonder lah tiap2 hari je ada citer baru tak sempat yeop nk kejo ehehehe

      Mesti ada pengalaman yg berbeza kan..bila nk kongsi :-)

      Delete
    2. Tiap-tiap bulan....
      Wowwww...terlopong mulut saya.
      Gulp..

      Delete
  2. wah menarik info JM ni utk yg tak pnah smpai vietnam mcm sy ni...hehehe aritu usha tiket masa promo, mahal la ke vietnam...bape murah yg JM pnah dpt?sy tgk aritu 400++...mcm mahal je...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alah...DJ..yang jauh leh sampai takkan yg dekat2 tak nk pegi...hehe..KASI BAKAR sikit.....ha'a..kalau RM400++ mahal tu..cam nk ke Seoul dah..DJ cari below RM200....last trip JM dapat RM173 return

      Delete
  3. best info ni
    Dia urang suka guna duit malaysia kat ben tank tu
    tapi lau nak beli beg murah beli je kat Delta mekong tu
    jauh lebeh murah dari ben tank ni kan JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...ramai peniaga kat luar pasar bent than pun cakap..sewa kedai kat dalam pasar tu mahal..sbb tu dorang tak leh jual murah sgt..

      Delete
  4. Dah pergi.. tp. tak suka vietnam. hehhe. Suka lagi Bandung ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh..ye ke..JM suka Vietnam..sbb tu sampai 3 kali ke sana..ntah apa yg menarik kat Vietnam tu..nak kata org nya hensem2 tak jugak...heee

      Delete
  5. Dari segi pilihan barangan rasanya Bandung lebih banyak dan menarik. Cuma HCM aka Saigon bandarnya lebih bersih dan tersusun berbanding Bandung. Setuju tak JM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaaa..betul tu dari segi kuanti kain, pakain dan t-shirt Bandung lebih byk pilihan lah..kat pasar baru tu ada 7 lantai ke kalau tak salah..satu hari tak habis tawaf..pastu tak termasuk Factory Outlet lagi

      Than bandar agak terusun dan teratur tu pun JM setuju tapi dari segi wiring je tak tahan tgk..mahu mati kejung kat c tu

      Delete
  6. JM..bagus bagitau step by step cara beli tiket AA sebab mmg tak dinafikan ada yang tak pernah & tak tahu lgsg cara beli tiket *pitam

    kain jenis macam mana ada kat HCM ni ek? ada macam kat bandung ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..kalau yg tak pernah travel mmg tak tahu nk booking tu...tapi bagi JM...takkan tak tahu langsung kan..follow je instruction yg ada tu..nk tak nk je kan...nasib baik pitam je ahahah

      Aha..kain kat Vietnam mmg tak sama kat Bandung ..nk tahu kena pegi... *ayat jahat kan

      Delete
    2. halamakk..aku nak cari kain..business trip...nak cari kain buat jubah/dress muslimah..
      berkira-kira nak explore jakarta atau HCM..
      tunjuk leerr skit geganbo kekainnyerr..hihihi

      Delete
    3. Ahaaaaa klau kain mcm tu HCM lah tempatnya compare to bandung or jakarta. Ahaksss don wori ma akan d show offf dlm next entri no prob nana nyer pasal heeeee

      Delete
  7. Baca entri sis jm ni, teringt class trip masa zmn belajar dlu. tp ke Hanoi :) 5-6 tahun lps.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh...sama eh...heeee...Waduh...dia sampai Hanoi rupanya

      Delete
  8. selamat pagi JM!!!!

    thanks JM share info ni...so bila nak bawa MS ke sini?? hehehe
    surname yang tak tahan tu...ibujari :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat pagi Miss...dh mkn tgh lom ni :-)

      Ahakss..Miss pun belum pernah ke sini ye..boleh aje..kalau nk JM temankan boleh je nk jadi tour guide nanti...carik je tiket..wolla weeii..napa lah JM suka sgt ke Vietnam kan ahahah

      Ahaks...Miss perasan eh..ingatkan dah kecik ..tak nampak..clear betul mata dia tau heee

      Delete
  9. 1. I have money.. but i can't talk more! (tak dpt green lite lagi buat masa skang.. sob!).
    Ajak abam 1day trip borong cotton / telekung pun dia tak nak :-(

    2. Pernah mkn kat 1 resto kat vietnam (tak ingat nama)... telur dadar RM10 hahahaha nak meniaga kat vietnam la camgini... RESTO TELUR DADAR :))

    3. Dah makan kat Basiroh.. abam tak suka.. tak sedap katanya erkkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahh..cian nya dia...tak pe lepas dah settle down semua nanti..red light turn ti green light..kasik gosok2, usap2 sikit heee

      Ahahaha..itu kes melampau2 sgt mahal tu..mmg cekit darah betul tu

      Yo lah..masakan org champa..mana nk sama masakan org kelantan yg sedap tu heee

      Delete
  10. tq JM.... sebab bagi tips ni.. nanti kalo ada plan nak pergi boleh rujuk kat sini lah ye.. nak kena jejak kaki kat korea dulu baru leh melebarkan sayap ke negara lain.. hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aha...boleh2...try pegi wlau sekali..dgr org citer je tak best..perlu rasai sendiri :-)

      Ye..Korea tu wajib beli dulu tu...bahasa Korea dah pandai dah lesson 9 tu..pegi sana dh tak ada masalah nanti heeee

      Delete
  11. terima kasih JM berkongsi maklumat. Tak pernah gi lagi ke sana, tapi keinginan utk ke sana tu ader hehehe : )
    tak sabar nak tunggu entry seterusnya pasal HCM nie : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum pernah ke..kalau mcm tu try jejak sekali baru tahu best ke tidak..alaah.boleh je kalau ada tiket murah around below RM200 tu terus beli..HCM ni bagi JM lebih selesa dari Bandung...tapi it's depend on taste masing2 lah kan..

      Delete
  12. WAH, jm dah boleh apply jd duta AIR ASIA nih
    hihi.. rindu nak balik kampung ben thanh
    mak mentua dan adik2 ipar baru balik semalam
    sakan mmborong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfaaaaaaaaaaaa....wah lama betul dia tak singgah sini tau...JM selalu gak masuk blog Cik Viva tu.....Irfa dh lama x update ke...heeee

      Ahahaha...kalau tgk sejarah ngan AA ni..dah lama...berderet2 trip travel ngan AA...gitewww heeee

      Ha'a..kalau ke sana..tak memborong mmg tak sah...cam JM pergi hari tu lah..konon2 tak nak membeli..sekali penuh luggage...tak tahan nafsu :-)

      Delete
    2. eh mana ada, apdet hari2 je
      emm mana JM pegi nih
      salah masuk rumah kot
      cuma tahun baru 2014 ni baru hari ni apdet.hihi
      sibuk anak sekolah

      Delete
    3. ohh...yeaarr...jap2...nk check...alahai byk betul story terlepas

      Delete
  13. Replies
    1. Thank you dear...muaaachhh heeee..baru nk msg si Salim ni.....sib baik dia dh kawin kalau tak ada hati gak nk ngorat hahaha

      Delete
  14. yeahhh....akan pergi bersama poto travel bln mac ni...ekekeekek...first time ikut pakej...ontah lahhhh...rasa mcm kena rantai jer sbb mesti kena ikut time diorang semua kan...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa...kenapa pegi ngan pakej..tak best perlu follow masa dorang..pastu JM pernah dgr kalau polow poto travel ni kebanyakan dh pencen tak pasti lah kan..boleh je ikut pakej ni tak perlu nak risau..semua all in..tak perlu nk pening2 kepala bagai kan heee..

      Klau camtu tak sabar nk tahu strori mori pengalaman ikut pakej dari Liza..tapi tu lah lambai laieee tuuu

      Delete
  15. wak pon x penah gi ho chi minh jugakk.,ahHKss

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAPI Wak dh pegi UMRAH...jeles tauuuuuuuuuu

      Delete
  16. Replies
    1. Dearrr...aduyai...mana pigi...rindu sama kamu...ahakss..JM pun dh lama tak terjah blog Ajlaa lah....jap nk visit heee

      Delete
  17. JM ni selalu taw buat iman iteww tergugat kihkih..xsmpai ag kt sini insyaallah one day

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala...dah tergugat ke..itu belum lagi JM tunjuk gambar kain2 bersepah2 kat pasar ben than tu...lagi rambang mata heee

      ok2...in sha Allah..one day..kalau nk JM teman pun boleh..no prob...i polow hiksss

      Delete
  18. Salam,

    Dengaq kata kat HCM kalau nak buat spek murah betoi ker ? Kalau murah boleh ler pi sana jalan2 sekali dgn buat progressive lenses reading glasses

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kak Nori,

      alamak....part buat spek ni JM tak pasti lah pulak..kalau part nak buat coat bagi lelaki, baju kurung, jubah..mmg murah lah leh siap dalam 1 hari...jadi tak thu lak kat mana lokasi kedai pek tu dan rate berapa..tapi yg pasti kat sana semua brg murah...dan mybe betul apa yg kak Nori dgr tu :-)

      Delete
  19. Luv u la JM.. Suka tips dari JM... Muahxxx Muahxxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh...ada org LUV LUV sama kita lahh..meh sini nk peluk ketat-ketat heeeeeeeeee....LOVe u 2, 3, 4 heeeeee

      Delete
  20. Hahahaa.. saya adalah di antara nyer.. " Kak JM saya tak pernah beli dengan Airasia.. tak tahu cane nak beli " hehehe..
    Pape pun thanks kak JM sudi beri tunjuk ajar tempoh hari .. Dah pergi 3 kali?? memang dah jadi macam kampung la yer Kak JM :D
    Hurmm.. dalam 3 kali Kak JM pergi tu..apa harga tiket AA yang paling murah Kak JM dapat? andai kata kalau boleh dapat return below RM 400.00 tu memang murah la ek? terus grab begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yolah...tak semua orang familiar ngan AA ni kan..so akak kongsi kat sini leh jadi rujukan kan

      Ahakss...2rd time pegi ada org recognize akak tau selepas 9 month..pastu pegi kali ke 3 pun org yg sama tegur akak hee

      Aha..festime pegi tiket RM156 return, second time RM193 return dan third time RM173 so kalau below RM200 tu dah boleh grab..kalau more than that...tggu lah dulu :-)

      Delete
    2. okay.. understood.. kalau ada below RM2 00.00 tu akan terus grab :D
      Kita tungguuu.. !! :D

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaaa kenapa delete tp jm dah baca heeee ibu sawat tu nama mak so ibu jari nama bapak heeeee kelakar lah jea niA

      Delete
  22. komen diatas terpaksa didelete setelah jari tidak menulis apa yg difikirkan...hehe

    Tengkiu JM untuk panduan ni. Ternyata tiket saya dulu mahei..huwaaa...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pun jari kan kalau lah jari manis mesti d sarung cincin nye heeee

      Ahaaaa kan ikut nasib je nk dpt tiket murah ni tp yg pasti tiket rm180 yg jea dpt tu mmg murah

      Delete
  23. Wah Ho Chi Minh! Tak pernah sampai lagi! Yang pernah sampai kat Vietnam setakat Chau Doc je. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo lah...HCM kan sinonim dengan pompuang...perempuan melayu terakhir..ahahah...

      Delete
  24. amboi smp 3 kali JM pegi sana ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakss...cam ada somebody kat sana kan

      Delete
    2. dah ada letteww ya...jeng jeng jang !!!!!

      Delete
    3. ahaks...nyanyi lagu dari kumpulan Wonder girls jap...nobody nobody but you! nobobdy nobody but you...lalala lalala heeeee

      Delete
  25. tips yang bagus ni jm, sure refer sini kalau nak pi nanti, hehe...tak sangka ringgit malaysia pun boleh dipakai dekat sini yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a...bawak lah org umah ke sana...mesti dia akan bertambah syg..pastu belikan dia beberapa pasang kain :-)

      Delete
  26. good info. n nice sharing dear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Yan, dh pernah ke HCM lom?..klau belum akak perlu pergi...tempat borang pakaian tu heee

      Delete
  27. Mmng giler soping kalau ke sini..akak dop di hhl2..mmng best..tiap mlm lepak di pasar mlm..kul 12 baru masuk bilik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu akak, tiap2 mlm turun ke night market tu wlpun x beli hiksss

      Delete
  28. Salah satu tempat nak jejak 2014 kalau tak busy.. Dah ada info dari JM nie.. Boleh follow laa pasni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaa...boleh..boleh..in Shaa Allah tak sesat heeeee

      Delete
  29. biasa nk gi vietnam tiket rm500++ berbaloi tak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 500++? mmg tak berbaloi coz kalau RM500++ tu JM leh pergi ke Seoul Korea return ticket. Kalau ke Vietnam ni ticket must be below RM200 return je...

      Delete
  30. amboi details gitu.. tu yang sayang JMtu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Zila : senang nanti kalau akak nk ke sana refer je sini..tak perlu nk google bagai :-)

      Delete
  31. salam kak JM..nak tnye la..hotel yg Hoang Hai Long tu kira2 berapa rm 1mlm? mahal x? lg 1, mmg bilik dia just utk 3org ke bwh shj ke kak? tq kak.. sy dah google tp xphm+line internet slow..so converter pon xleh nk convert..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Dewi, hotel tu kalau booking melalui booking.com around RM150 n below plus tax max 2 person per room...tapi kalau booking through around RM170 per night..then boleh juga book melalui website hoang hai long 2 hotel sendiri

      Delete
  32. Salam kak. Rase2 perlu pakai tourist guide x untuk ke HCM ni.

    ada sape2 nak gi hcm ke mid sept ni.. tiket da beli dah ni =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Lola...kalau nk ke HCM tak perlu tour guide..easy measy sgt..just follow je entri HCM akaknye...terdapat detaip info

      Kalau akak tak de trip bln Okt boleh la join :-)

      Delete
    2. hho.. ok =)

      1 more thing, kat sane hotel plug/adapter utk kita ngecas same ke mcm mlysia? contoh nak caj hp/lptop, takot kene pkai universal adapter

      Delete
    3. Hai Lola, klau ke HCM perlu bawak international adapter ye :-)

      Delete
  33. pergh 3 kali dah p HCM. dah macam balik raya kak. hehe. harap satu hari nanti dapat jugak pergi :)
    mana tau jumpa kak JM tgh shopping kat sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HSB : dah keje nanti leh la pegi..ke nk ikut akak next year hiksss

      Delete
  34. Terima kasih banyak K.JM sebab sudi share cara tempah tiket flight - esp AA nyer.
    Thanx tunjuk macamana nak cari date yang murah.
    Rupanya sama macam cara nak booking hotel online.
    Saya ni 1 benda pun tak pernah reti pasal tempahan flight ni.
    Nak pi ni adik ipar yang buatkan, then dia yang tunjuk ajar semua.
    Saya just bayar je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : tak pe next time boleh try sendiri..mudah je :-)

      Delete
  35. Betullah rupanya step taken by adik ipar saya tu supaya bayar flight dulu baru tempah hotel.
    Katenye book je dulu ,nanti bayar kat sana. Betul ke?
    Tak ingat pulak nama hotel tu.
    Rasenye deluxe kot (ada queen bed 2) Rm7++ untuk 6 hari 5 malam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : ha'ah betul tu..tempah tiket flight dulu baru tempah hotel...ada gak hotel reserve dulu pastu payment semasa check in..kira muirah tu 5 mlm dalam RM700++ je. Lama tu...6a hari..biasa sis pegi 3 hari 2 mlm je :-)

      Delete
  36. Makanan tu mulanya risau sebab ada staff pernah pi Vietnam katanye restoran halal, tapi tak.
    Mujur kawan ayah ada pass business card Orang Malaysia yang buka restoran kat sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : x perlu risau ada byk restoran HALAL org msia yg bukak restoran tu

      Delete
  37. Most tempat memang guna MYR ke certain tempat je K.JM?
    malas pulak nak pi tukar.
    Berapa riban rasenye cukup Kalau sekadar nak jalan2 & shopping sikit2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh..sorry. Dah terjawab rupanya. Tak perasan.

      Delete
    2. Seronok bila k.JM senaraikan banyak tempat untuk shopping.
      Memang hajat di hati nak borong banyak2 untuk diri sendiri & keluarga + Kawan,
      Tapi takut😖 banyak kena tax pula.

      Delete
    3. Nazeck!!! kalau nak borong kain tu sis rasa RM1000 pun dh cukup

      Delete
  38. Kena bawak bekal makanan dari Malaysia kalau camtu, mahal sangat kalau tax 10 % tu... Borong kain ok ler :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal : jangan makan di restoran..makan di gerai biasa je x perlu bayar tax :-)

      Delete
  39. Nk tye...klu pegi 3org tp book 1 blik je yg tulis max 2person boleh ke...tkt hotel xbg...cm kt k.l hotel tuk 2org pn belasah je share 3org...

    ReplyDelete
    Replies
    1. So klu pegi 3org cm ktorg ni cmne...cz rata2 hotel max 2org...xbyk yg de family room...any suggestion

      Delete
    2. surga dunia : stay bilik berasingan :-)

      Delete
  40. Salam..
    Boleh hubungi Abdolloh, seorang tourist guide muslim berbangsa Melayu Champa dan fasih berbahasa Melayu utk sebarang pertanyaan mengenai pakej atau sbrg lawatan di Ho Chi Minh (Mekong, Chu Chi Tunnels, tmpt2 shopping, tmpt2 menarik di hcm dll). Dijamin berpuas hati..

    No Hp / Whatsapp: +841269930648
    Fb: Loh Aeda
    Email: abdollohvet@gmail.com
    Tq..

    ReplyDelete
  41. kiranya mmg tpt shopping lah ni ...

    ReplyDelete
  42. ok check in entry yang ni pulak ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luna dah balik sis JM baru nk reply komen ni hadoiii!

      Delete
  43. hahaha... murah sangat ke kat sana nihh... sampai ramai betul org mesia g sana.. =D

    ReplyDelete
  44. wah bagusnye sis JM share cara nk book tiket.. =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. org expert cam Luna tu tak yah refer sini, pejam mata pun boleh book heeee

      Delete
  45. JM nanti email akk. rohana.athmad@gmail.com. ada byk benda akk nk tny psl vietnam ni. Tq. Jom pegi sekali dgn akk.

    ReplyDelete
  46. JM nanti email akk. rohana.athmad@gmail.com. ada byk benda akk nk tny psl vietnam ni. Tq. Jom pegi sekali dgn akk.

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG