Wednesday 1 October 2014

Spring at Japan : Day 10 - Meriken Park Again!! & Umie Mall

Assalamualaikum kawan-kawan reader semua,

Gambar sekitar Osaka
Aha...nampak tak gambar-gambar kat atas tu, ini bermakna entri travel sudah muncul kembali. Rasanya hampir 2 bulan JM x up entri travel kan..dah ramai tak sabar nak tahu kesudahan cerita di Jepun ni. Al-maklumkan ramai yang akan ke sana tahun depan, kiranya nak jadikan entri Jepun sebagai panduan lah ye..boleh haje!!!

Okey kepada follower baru mesti korang belum terjah entri Jepun sebelum ni kan, so just click link di bawah ye.
Spring at Japan : Sumida Park, Akihabara & Shibuya
Spring at Japan : Harajuku
Spring at Japan : Roppongi & Odaiba Park
Spring at Japan : Hakone Part1
Spring at Japan : Hakone Part2
Spring at Japan : From Tokyo to Kyoto
Spring at Japan : Bamboo Forest, Arasiyama
Spring at Japan : Nara Park
Spring at Japan : Tulips Festival at Huis Ten Bosh
Spring at Japan : Universal Studio Japan Part1
Spring at Japan : Universal Studio Japan Part2
Spring at Japan : Kobe Harbourland, Kobe
Spring at Japan : Meriken Park & Kobe Mosque

Sebelum sambung destinasi seterusnya, JM nak kongsi salah satu email daripada pembaca blog. Terharu uollsss..lompat bintang ahkak tau!!

Email ini membuatkan JM senyum sendirian..hikss..
JM tak nak membebel panjang lebar kerana nak siapkan entri pun bercinta sungguh..taip padam..taip padam ..rasa seperti apa aku nak kongsi ni..ada ke yang sudi baca celotehan aku ni..boleh guna ayat tu ahahah...belasah je.

Di pendekkan cerita kami gerak balik ke Osaka dari Kobe selepas solat di Masjid Kobe lebih kurang jam 5.00 petang. Jadi nya takkan malam tu nak lepas je kat bilik, so kami decide nak ke Manime Namba (shopping & nightlife) dan nak lihat Glicho Man yang femes tu di Dotonbori Street tu. SR tak ikut sebab malam sebelum tu beliau dah pegi sorang kerana merajuk ngan kitaorang. Okey... Jom!!! Ini masih lagi cerita malam hari ke -9 di Osaka.

Lokasi : Namba Station
- Take Midosuji Subway Line which is connect Shin-Osaka and Osaka-/Umeda Station directly to Namba Station. Tak perlu risau mudah je route nya yang penting ada subway map di tangan.

Stop at Namba Station
Pada mulanya JM berhasrat untuk ke Umeda Sky Bulding just 10-15 minutes walk from Osaka and Umeda Station, nak masuk Floating Garden Observatory. Bila exit je Umeda Station tu, orang memang x boleh nak cakap ah..ramai betul, malam minggu katakan. Semasa misi mencari tu x jumpa pulak jalan nak ke sana jadi terpaksa batalkan niat tu dan terus ke Namba Station.

Tiada apa yang menarik pun di sini just nak ambil gambar Glico-Men yang femes di Dotonbori Street tu. Terdapat banyak kedai dan mall yang menjual branded cloth and t-shirt, skincare product di sini. Semua barang berharga 100 yen..murah tu. Boleh beli buat souviner.

Jika korang nampak bumbung putih seperti ini kiranya dah sampai dah samapi di Dotonbori Street
Di area Dotonbori Street ni ada kedai makanan HALAL tau..kami memang makan di di kedai tu tapi JM tak ingat lokasi. Gambar yang di ambil pun entah hilang ke mana. Ini lah akibatnya lepas travel tak terus update entri dan compile semua picture tu.
---------------------------------------------------------------END of Day 9 di Osaka---------------------------------------------------------------
Agenda hari ke 10 - Shopping day

Dari Osaka ke Kobe, paling mudah ambil JR Line Kobe Flatform 3
Kalau x de JR Pass boleh beli tiket di machine
Pada hari ke 10 kami di Jepun, masing-masing dah tak berminat nak pegi seightseeing. Jadi malam tu kami plan nak shopping!! kawan JM sorang tu cakap..duit aku banyak lagi ni, belum beli apa-apa lagi ..jomm aa esok di kita pegi shopping je habiskan duit yen yang ada. Selepas dapat kata sepakat kami ke Meriken Park dan Umie Mall yang terletak di Kobe Harbourland.

Meriken Park ni paling best pergi Hari Sabtu dan Ahad kerana ada carboot sale. Barang-barang yang di jual memang tersangatlah murah dan kami berada di sini seawal pagi sehingga jam 2 petang.

Kepada yang suka shopping memang rambang mata datang sini
Kemudian sebelum balik singgah di Umie Mall. Pada mulanya x nak masuk mall ni kerana tiada hasrat nak pun nak beli barang kat sini TETAPi ada kejadian yang agak melucukan..ntah lah lucu ke tidak. JM masuk tandas kerana ada rasa "sesuatu' then rupanya kawan baik datang. Terus bisik pada Mrs A, JM perlukan "toot", jadi nya terpaksalah masuk Umie Mall tu.
Umie Mall  - barang kat sini juga murah
Masuk je Umie Mall terus cari 'barang' penting tu dulu..ishhh x boleh lambat-lambat. SY dan NH senyum-senyum je bila dapat tahu situasi JM....walawehh..malu uollsss.

Plan awal x nak shopping kat dalam sini tapi terpandang pulak kedai jual barang berharga harga 100 yen..takkan nak pandang sebelah mata..jom masuk!! almost 1 hour di kedai ni. Nasib baik di luar kedai ada jual Takoyaki..kita makan dulu.
Kepada sesiapa yang ke Umie Mall perlu singgah sini kalau cari sobiner
Selesai sudah di sini jom kita cari tempat untuk makan malam. Kami terjumpa sebuah restaurant HALAL dari timur tengah. Cara nak ke sana mudah sahaja. Jika sampai di Kobe Harborland yang terdapat Ferries Wheel di sebelah kiri, uolss masuk lorong yang di sebelah kanan. Jalan terus akan nampak kedai ni.

Kedai makan Cappadosia
Makan sudah, solat pun sudah, jom balik semua ke hotel yang terletak di Shin-Osaka. Akhirnya tamatlah perjalanan kami pada hari ke 10 di Osaka dan nantikan cerita hari terakhir kami di sebelum balik ke Malaysia.

p/s : gambar kecik sbb nak kuruskan blog :-)

End of Day 10

174 comments:

  1. toot tu apa? yang extra wing tu kaa? hahhhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaha...habang meng...ssshhhh...jangan cakap kat orang lain

      Delete
    2. ahahaha...kan Bie..dia mestilah tahu dah ada OR..kan habang Meng..ntah2 biasa tengok extra wing tu..ye dok..

      Delete
    3. Saya juga mau tanya itu juga Mbak JM, Toot itu apa ? sudah keduluan Pak Meng..

      Delete
    4. Mas Gunadi : 'toot' tu bahasa Hitaly...hanya orang Hitaly je faham hehehe

      Delete
    5. Zila@akulovetravel : Kenapa tu hahahahaha...habang Meng memang tau...

      Delete
    6. Ros_Reeza : ahahahah....sabor je lah

      Delete
    7. Hahaha...tumpang gelak ayat abg meng

      Delete
  2. Lahaii. bestnya.. teringin nak ke sana. π_π

    ReplyDelete
  3. wow plates comei2 nippon kat situ 100yen je setiap satu?? perghhh... mau tak muat beg travel ni kalo nampak tu hehee~ ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai plain83..lama tul x singgah sini..miss u!!...sbb tu sis JM beli exra luggage :-)

      Delete
  4. mmmm! lazart pinggan mangkuk kat carboot sale tu. nampaknya kalu aku pegi jepun kena khaskan satu beg untuk soppink gak neh.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Confirm!!..kalau Nana pegi Meriken Park ni..sahh..dh x peduli ke princess sorang tu

      Delete
  5. Anum : bukan best je tapi enjoy sgt uolls!!! ce hajak En Abg tu :-)

    ReplyDelete
  6. besnyeee...nak pegi jugak...carboot sale tu mcam sonok je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lyranadya : kalau nk tahu..di carboot sale ni lah akak dpt beli spring jacket dgn harga RM3.20...boleh nanges kalau x beli

      Delete
  7. seronoknye kalo dapat gi jepon jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoyeee...Mar Mansor singgah di blog sis JM lah...dh lama tau nampak nikname nie tapi malu nk tegur heee
      Jepun ni..kalau boleh try peli sekali seumur hidup pun dh cukup..best sgt..tapi lagi best kalau dpt pegi MEKAH kan hihhi

      Delete
  8. Ala JM xpuas laa gmbr kecik..hiksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. My fren DJ...gambar x cantik sbb tu kasi tecik2 je... hikss..

      Delete
  9. 300 yen kalau kat Malaysia berapa RM kak JM? Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ismi Ana : kalau 100 yen = RM3.10 mcm tu...ehh..kedai Seria tu bukan jual product 300 yen but 100 jen je..akak dh tukar

      Delete
  10. kuat soping tau JM ni hahaha..rasanya p jepun ni 2 kali dah pegi carboot sale kan?
    patutla beg beranak pinak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzuli...Terima kasih..JM dah terima keychain dari Melbourne semalam..terima kasih sgt2...rasanya almost RM10 kan termasuk kos beli keychain dan sampul pos Ekspress tu..terharunya..muahh!!

      Ahaha..JM ni mcm lalang..kalau join org kaki shopping JM pun terikut sekali..tapi kalau join ngan org x suka shopping..mesti tak shopping nyer...ahahah..yg pasti pegi 1 beg je balik 3 beg

      Delete
    2. syukurlah selamat sampai hehe..takdehal la..JM pun selalu sgt bagi souvenir kat saya.
      nak letak notes pun tak sempat dlm sampul tu sebab lupa bawak pen..hehehe...
      masukkan melben dlm bucket list tau !!

      Delete
    3. ahakss...ye..ye..Lap Uuuuu Dzuli...Melbourne tu dh masuk list..cuma duit je tak bertambah2 lagi nih..in sHa Allah...nk jugak jejak kaki ke sana :-)

      Delete
  11. Haaaaa kan, tulah bertangguh lagi. Dah habis hilang semua benda penting yang nak dishare. Ada rupa maktiri marah anaktiri x. Btw, memang stress ah JM sempat gi carboot sales tu. Bb terbeli boots & jacket kat dalam Umie Mall tu. Memula masuk tu pun sebab bebudak lain ajak, kalau harap Bb memang xkan masuk ah. Xpelah ada balance Yen so kita beli extra untuk diri sendiri katanye. Hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahaah...mak tiri ngan anak tiri katanya...kalau camtu nk je Bie jadi mak tiri JM coz...kiut pastu kaki jalan...next time balik je terus nk masuk dalam draft..kalau berbulan mcm ni byk Neuron dah hilang hihihhi.

      Delete
  12. Kak JM nak ikut travel...bestnye T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Mimie..kalau nk ikut boleh je tapi minta kebenaran dari En kesayangan dulu tau :-)

      Delete
    2. Hehehehe..ntah dia bagi ke x...hahaha..suka tengok Jejak Jepun program zizan kat astro tu.. :)

      Delete
    3. Cik Mimie : kalau dia x kasi..hajak dia sekali :-) kalau x buat muka merajuk..harap2 lah dia sporting :-) pastu ckp kalau abg syg sama ambo..bagi lah chance heee

      Delete
    4. Hahahaha..ok2, nanti Cik Mimie try ye..hahaha..

      Delete
    5. Cik Mimie : coba dulu baru tahu...jgn putus asa tau heee

      Delete
  13. la, sah habis ke?
    awat pendek pula cite yang last ni
    tak best arr camni...
    hehe, acah je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yana Yani : ini namanya entri orang pemalas hahaahah

      Delete
  14. Waah JM dah hapdet...ni baca cepat2 jer ni. Malam kang study entri ni lagi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fay...tak perlu nak terjah semula sbb entri ni tak best ahakssss..JM sendiri baca pun rasa ..ehh apa yg aku tulis nih :-)

      Delete
  15. wow ..baru lah puas hati..area yang Jm pergi tu ada juga Etuza kunjungi..hebat lah JM perkongsian yang bagus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaa..Cikgu Etuza..jgn puji lelebih nanti kain JM koyak!!!

      Delete
  16. Bestnya shopping kat car boot sales... i likeeee.
    tengok gambar pun tau menarik.

    entah bila lah leez nak jejak negara jepang ni yea....belum ada dalam wish list hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakss..Leez kan lebih kepada Europe Country...negara ASEAN ni bebila leh pegi :-)

      Delete
  17. akhirnya..yang dinanti dah tiba!bestnya..teringin nak ke sana tapi hold dulu kumpul duit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sal!!!..kumpul jgn tak kumpul kalau ada around RM3K dah boleh pegi -)

      Delete
    2. ha...ada 3K cukup? Ok, jomlah kita gi tahun depan..hahaha.

      Delete
    3. Sal : pastikan tido hostel, bwk bekal makanan, pergi area Kyoto, Kobe, Nara dan Osaka je...jgn masuk USJ dan jgn naik Shinkansen. Pastu pergi dlm tempoh yg singkat around 6 hari 5 mlm ke...tak termasuk tiket flight tau

      Delete
  18. Menarik.. carboot sale dia mesti syok. Tak panas klu brjln2 shopping kan... Bestlah.. Nice sharing.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Khir : kalau jenjalan di negara sejuk ni tak sempat nk peluh tetiak...rasa seperti berada dlm aircond tau :-)

      Delete
  19. ala gambar kecil... banyakkan gambar..excited pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh...Acik suka tengok gambar ek..nasib baik tak baca ayat sis JM yg tatabahasa ke laut tu hiksss

      Delete
    2. betullah. rasanya kena besarkan gambar. tapi blog beratla sikit

      Delete
    3. aRz Moha : akak cuba save pic as GIF format...so size pic lebih kecil

      Delete
  20. 100yen tu bersamaan bpa dgn duit kita? gaya mcm murah je mcm best je nak shopping ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear kopiO : 100yen lebih kurang RM3.10 camtu..hari tu sis beli spring jacket harga 100 yen tau..heaven!!

      Delete
  21. saya yg tgk gambar saja pun dah geram , klu ada di sana , confirm melayang beryen2 gamaknya ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qaseh Vee : Terima kasih kerana masih sudi singgah sini..terharunya..nanti JM free kita borak2 di blog QS pulak ek
      kalau barang murah tu jgn tgk aje..rugi hihihi

      Delete
  22. Kak zai kalau dengar carboot sale mulalah ingat pinggan mangkuk antik hehe....

    Dulu sepupu kak zai ada tinggal kat japan tak tahu sebelah mana tapi sekarang dah balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kak Zai...carboot sale ni murah sgt...sgt..dari x nak beli terus terbeli sbb set pinggan mangkuk tak sampai RM10

      Delete
  23. mcm tak puas hati pulak tgk gambar kecik2 hehe....banyak gambar cantik2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa..kak Kham..niat di hati xnk kasi blog berat sbb tu resize gambar..nampak nye next entri perlu besar kan sikit ek :-)

      Delete
  24. waaaaahhh jelesnye ayu ng kak JM
    kalau lah dapat travel jugak cmni
    bahagianye hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu!...kalau banyak duit memang BEST..semua tempat cantik di dunia ni boleh terjah TAPI itulah masalah utama huhhu

      Delete
  25. Assalamualaikum. Saya selalu nampak Jari Manis di blog Pencerita Maya dan blog Hikayat Budak Pening. Saya datang membalas kunjungan Jari Manis di blog saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Cik Misstree : Aha...JM suka baca blog PM dan Pha Is dan juga semua blog rakan blogger yang selalu singgah di blog JM ni. Terima kasih tau datang sini :-)

      Delete
  26. Hehe akhirnya samb7ng jgk.... ok ok next entry lagi heje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako nyer trip selepas JM pun dh habis story mory kan..haishh...malas tul nak dara ni hheheheeh

      Delete
  27. wah ade peminat setia tuuuuuuuuu :o

    teringin nak pegi sini gak.. alahaiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Nadyya pun peminat sekita ahkak jugak kan heeeee

      Delete
  28. Aaaaaa, murah2 jugak kat sana. Nanti pergi jepun boleh ikut nasihat akak ni. hihi.

    lebiuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Scha : boleh je Free Of Charge..tapi jgn lupa ole2 tuk akak hiksss

      Delete
  29. sejak 2 mejak ni tengok orang makan angin sajalah.kena tunggu setahun 2 pula lah .
    Ada member akak nak gi Bangkok bln 12. katanya tiket MAS murah RM 315 saja .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Nieda : tak pe kak habiskan belajar tu dulu...x lama pun kan.. RM315 pegi Bangkok bln 12...MURAH tu..nk terjah web MAS jap lah hihihih

      Delete
  30. Lamanya nunggu entry ini Mbak JM, lama nunggu, keluar entrynya pendek..saja... ngak puas banget dong bacanya..xix.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas Gunadi : dek kerana story ni dah lama...agak hilang2 ingatan giteww..jadi kongsi mana yg ingat je..i'm sorry heeee

      Delete
  31. Kenapa foto kecik pulak... tak puas tengok. Kan boleh resize. Kalau terlalu kurus pun tak berapa bestlah JM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lang Mie : nak gambar besar jugak!!!..ok2..ramai yg cakap camtu..oohh..kalau kurus sgt x puas nak 'peluk' eh hahaahah

      Delete
  32. memang sah JM kaki shopping nie...
    JM..gambar kecik sangat, rasa tak puas pulak tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrs Smile : JM ni bergantung..tapi bukan shoppaholic tapi kalau barang tu murah banget semua nak beli :-)
      Gambar kecik? itulah nk kurangkan masa loading sebenarnya..ok2..next entri kasi besor sikit yek

      Delete
  33. Kalau boleh sampai Jepun tempat wajib untuk aku pergi Akihabara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanyob.com : Akihabara?..nampak mmg minat GADJET nih..electronic town tu!!!

      Delete
  34. JM belum cerita kenapa SR merajuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aRz MoHa : rasanya dh kongsi di entri Universal Japan Part 2, beliau jalan balik tinggalkan kami. Merajuk kerana beberapa kali minta kami balik hotel tapi kamu buat x dgr je

      Delete
  35. Replies
    1. alaa...aRz tu..kalau nk pegi boleh je kan..kan..kan..

      Delete
  36. Toot....hahahah.. Malunya....
    Ishh murah2 ja... Sis, slalunya pegi travel hbis brapa..bajet brapa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zarul : ahaksss..harap2 ada yg x faham 'toot' tu ape
      Budget pergi travel ni bergantung kepada destinasi, tempoh masa dan exchange rate. Contohnya kalau ke Jepun ni tolak tambah bahagi around 5K kalau x salah..nanti sis kongsi detail budget

      Delete
  37. Assalamualaikum JM,
    Seronok jer tgk org lain pi jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu Sham : dh lama trip ni..almost 5 month x gerak ke mana-mana lagi nih..kaki dh x leh duduk diam dh ni ;-)

      Delete
  38. Syok bc siri jejak jepun sis JM... Kobe memang best place utk shopping ke berbanding area Kansai lain?...kedai 100y tu ada jual souvenir tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Ayda Awie...Kobe lagi best shopping compare to another place..tapi boleh jugak try terjah di Namba Station..byk jugak kedai yg jual murah. Kedai 100 yen tu x jual FM dan keychain ye

      Delete
  39. salam. insyAllah jika berkesempatan sy terjah semua link yg JM bagi :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Itah..gigihnya nk terjah semua hihhihi...thanks tau..

      Delete
  40. Rindu dengan Seria tu... Hu Hu Hu...
    P/S : SS ada send email... Nti check ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS : JM dah reply :-)....thanks tau..nk up entri khas nih

      Delete
  41. Suka baca pasal Jepun nie. Tempat yang zumal impikan nak pergi. Hehe ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal..x pe simpan angan2 dulu pastu menabung sikit2 in sha Allah impian akan tercapai :-)

      Delete
  42. asalamualaikum JM.terasa rindu nak pergi melancong lagi...betul2 hebat..tahnia ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Cik Etuza..woww..Cikgu mmg HEBAT..2 kali komen dalam 1 entri heee
      JM pun sama...terasa rindu nk travel lagi...last trip on April almost 5 month x jalan2 lagi nih

      Delete
  43. bestnya travelogue jepun
    saya kena baca semua entry travel kat sini
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam kak Tiha..ehh akak ke..ke JM yg akak..hikss..JM ni mmg perasan muda hohohoh
      Jepun mmg best tapi JM je tak berapa pandai nak stori mori tapi kalau nk baca utk feel berada di sana boleh je heeee

      Delete
  44. Gambau kecik arrrr... tak puassss tengokkk... :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaks...ramai yg dah komplen pasal gambar ni..nanti JM besarkan sikit yek Acik Idah :-)

      Delete
  45. Cerita pasal Jepun. Banyak yang saya ketinggalan ni. Kena curi masa nak baca ni. Hehe.
    Ha,ah.. gambar kecik. Macam tak puas je nak tengok. Tapi sebab blog ni nak kurus. Tak perlah.. Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe Fa..baca slow2 hihih...ha'a..ramai yg ckp kecik kan...ok2..coming entri sis besarkan sikit di mana pic save as format GIF..so size lebih kecil

      Delete
  46. Kak JM cayang,...(hehehe perasan tak panggilan dah tukar,...I tak mao derhaka!) Gumbiranya hari tengok senarai link trip Japan tuh. Senang saya nak khatamkan the whole trip. Malam kang baca.

    Sungguh tergoda lihat carboot sale& kedai 100 yen tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farrah : no wonder lah akak lihat asyik nama Farrah je berderet2 dalam mailbox akak..x sempat nk reply..nampaknya akan masuk list Top Commentar Oktober nih hihi...Top Commentar September lum publish lagi

      Delete
    2. Hehehe syok jalan-jalan kat sini. Trip Jepun sis ni tak sure saya dah khatam ke belum :)

      Delete
  47. Tengok gambar dan baca entri ni dah cukup untuk bawa ku ke Jepun... nice sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ali Pancing : Ahahaha lawak lah....kiranya tak perlu nk susah2 cari tiket ke sana kan

      Delete
  48. Assalam Jm, tak dapat peeeeegi, tengok gambarpun jadilah. Salam Aidil Adha, balik kg tak raya haji ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Kak Azie..salam Aidil Ahda...Raya Haji x balik

      Delete
  49. hohoho... bestnyaa u...dh byk g tavel kan... alhamdulillah ...

    done follow & join GA tau...

    pls check this ... http://iambintanghati.blogspot.com/2014/10/blogger-area-mega-giveaway.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bintang Hati : baru berkesempatan nk reply semua komen kat entri nih huhuh
      ok..ok..terima kasih

      Delete
  50. Yeyeye...dah updated!

    In Shaa Allah, tahun depan nak merasa autumn di bumi Jepun plak JM.
    Sudah tentu blog JM, Bibie Karim dan sewaktunya jadi rujukan penting!=)

    Arigatou Gozaimasu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norharyani : alaaaaaaa...baru dgr dh boleh rasa jelezz nih..nak ikut hihihhi

      Delete
  51. Tu dia dik JM, makan minggu Kak Kep nk khatam satu satu entry Japang nih, tapi mmg nk kena stadi nih.. Tenkiussss 😘

    ReplyDelete
  52. Tak tau nak komen apa JM, ky rasa kembara JM ne sangat menyeronokan..terus berangan nak kesana..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Yon tulis tanda senyum pun JM dah suka tau hee

      Delete
  53. toot toot toot bhahahhaa.. klakarlah Akak JM ni. syukur kawan-kawan sporting kan kekekeke.. banyaknyeeee link travel tu bhahaha.. gigih ni nak bace dari mula. akak..!! janganla edit gambar gabung gabung. uplaod aje seketul seketul. tuuuu bunga tu cantik tapi cinonet.

    ReplyDelete
  54. Glico Man tu famous sangat ye sampai jadi icon Dotonbori :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indra : Ha'ah..mmg femes tapi Mbak JM ngak tahu sejarahnya

      Delete
  55. carboot sale tu menarik, sangat informative n educative entri JM ni, bole buat rujukkan masa depan. ambil kesempatan ucap selamat aidil adha ♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai BabyPose : sorry tau JM dh lama x singgah sana...tunggu

      Delete
  56. ala kak JM, nape gamba rpokok tu kecik je.. letak yang besarlah. cantik. Ros suka... janganlah dietkan blog ni. hihi..

    ReplyDelete
  57. wah menriknye...klu ada rezeki nk jugak ke sana....

    ReplyDelete
  58. tag sini

    http://eurukaseven.blogspot.com/2014/10/paris-souvenirs-giveaway-by-jindrisska.html(28/10/2014)

    ReplyDelete
  59. wah, dalam banyak2. carboot sales tu yang paling menarik perhatian. dulu ada buat kat shah alam, seksyen berapa saya x ingat. tapi x dapat nak jejak ke sana sebab xde transport. kawan lak asyik dating ngan bf dia je. sobs.

    alamak, muncul pula bulan purnama di tengah-tengah nak bercuti.. nasib baik sedar awal-awal. kalau x lagi malu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amy J : ohh..sis JM ingat kat msia xde carboot sales nih..ahakss..kwn kalau dh ada BF mmg agak susah nk di ajak kuar lagi..sis pernah ada pengalaman camtu..asyik kena tinggal je

      Delete
  60. in shaa ALLAH, ada masa panjang, saya nak habiskan segala entri pasal Jepun tu. hehehe

    ReplyDelete
  61. wahh dah banyak entri travel ke japan ni...kena slow2 baca...

    kiranya banyak barang murah la kat sana ter...shopping sakan la JM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak nOe : JM ni pantang tgk barang murah...pastu kebetulan ada duit dalam tangan...habislah jawabnya

      Delete
  62. kak JM, KM kena slow baca.. tak terkejar hahaha.. busy sungguh tak menjenguk.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. KM : mesti bertambah LAZY bila dh berbadan dua ni kan..Tahniah..sis JM baru tahu..nanti Zulaikha dapat adik..ada kawan main :-)

      Delete
  63. Bestnya JM.. Nanti nida nak marathon semua entry Japan JM ni..hehe..nak pergi, tapi xkonfiden, haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nida-Razak : x perlu takut dan risau..Jepun ni in sha Allah selamat..pegi berdua ngan En Abe tu

      Delete
  64. Besttttttttttttt nya JM.............. seronoknya...dah lama sangat Nad tak travel...
    Syoknya syoknya syoknya...tak tahu dah nak cakap apa...
    Lepas ni kena korek entri lama JM tengok tempat mana lagi best...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nad : carilah masa utk bawa family travel..kalau x budget x banyak pegi yg dekat dulu..seronok travel ni..boleh buat hati rasa puas sgt :-)

      Delete
  65. Kak JM, dah boleh buat ebook trip to japan dah ni. Kena asah sikit lagi skill menulis pastu publish :)
    Part toot tu hehe biasa la tu. mana boleh nak tahan2. Hehe. Kak JM buat le watermark. Kasi eksklusif itu gambar :)
    Nanti saya pulun baca yg lepas2 ye. Nanti kalau berjodoh boleh la p jepun. Nak p shibuya crossing. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. HSB : sis JM ni mmg failed sikit dalam skill menulis...kalau just tulis suka2 ayat2 pasar tu boleh lah huhuh
      Watermark?..x tahu nak buat..nak guna software ape eh..

      Delete
  66. banyaknya entri japan hehe.... nanti saya pun mahu peri japan mahu pergi masuk poket doraemon hehhehehe :)

    ReplyDelete
  67. K.Jm, azmi - peminat setia???
    Hehe..
    Betul2 minat ni..
    Solo lagi tak Azmi tu?
    Jangan marah, ngusik akak sikit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : no hal lah..si Azmi tu cakap je...gurau-gurau senda hihhi...

      Delete
  68. K.JM cerita je..celoteh je panjang2.
    Suka.je baca travel xprience akak sebab saya x penah sampai sana. Conversion Yen ke MYR pun x pernah check berapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis JM pun kalau x ke Jepun mmg x pernah ambil peduli tukaran wang nih...murah ke mahal tetapi sejak terjebak ke dunia travel ni dh pandai sikit2...skrng 1000yen = RM32.80..onigiri atau nasi berintikan tuna harganya 300yen = RM9.84 walhal onigiri tu sebenar penumbuk je 3 kali suap dah habis..kira mahal lah kan..itu sbb kalau ke Jepun costnya tinggi kalau mkn kat luar..kalau mkn bekalan dari msia baru save budget

      Delete
  69. Kak JM, kalau bawak 2 ribu cukup ke untuk makan2 & jalan2. Saya xde idea lgsg.
    Mana penah pi travel luar mesia ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : Jumlah 2K tu cukup tuk travel ke Korea dalam masa 7 hari..

      Delete
  70. Kat mesia ni ada ke carboot sale?
    Takpenah jumpa.
    Kalau ada best jugak, kan?
    Owh...cam tau je "tooot" tu..kui3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazeck : kat msia ni x de lagi rasanya...bUNDEL adalah hihihh

      Delete
  71. Rajin JM ..jalan2..travel pastu berkongsi story dan pengalaman ngn semua...terima kasih JM...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bunda : sbg rujukan buat diri sendiri jugak :-)

      Delete
  72. Meriken park tu jual barangan terpakai ke kak JM?macam lorong kulit penang?dekat jepun ni banyak nama ibu kan??entri haritu mak kali nie umie..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Nun : ha'a...betul tu..barang terpakai...
      ahaha...betul jugak..sis JM x perasan pulak.."MAK" dan "UMIE"

      Delete
  73. Tu dia. Berderet² entry pasal jepun. Nak kena terjah satu² nih.

    ReplyDelete
  74. sek bek pasan toot..klau tak, xpsal2 dah ilang mood nk brjln klau dah bcor..haha! timm dah pernah jadi gitu..aduhai..ilang mood tau..huhu..makanan jepun cmna rsanya eh? lebih kurng cm korea ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. timmbill : itulah time tu pulak dia nk datang terjah..malu kena perli ngan 2 org jejaka tu hihih..Makanan Jepun lebih kurang Korea gak..

      Delete
  75. siapa Mi Endo tu? ... tersengih gak ni baca email dia ;)

    ReplyDelete
  76. bestnya carboot sales dia ... macam lain sikit dari malaysia :)

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG