Wednesday 4 October 2017

Tips dan Panduan Bercuti ke Hanoi - Danang - Hoi An, Vietnam

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua reader. Log JM...

Blog JM sekarang ni bukan setakat habuk dan sawang dah tumbuh pokok balak!

Aduhai! Blog sendiri terabai..nak skodeng blog kawan-kawan pun tak sempat cuma sempat terjah blog SS dan Mak, Sal, Ekin je buat masa ni...harap-harap dorang baca baca entri ni...kalau nak list kat sini berpuluh blog lagi JM perlu balas kunjungan huhuhhu...

Bagi yang tinggalkan komen pun tak sempat nak reply...Berkurun! Tapi menarik nya tu rakan blogger sentiasa support JM..tq! Muah!

Terutama SS lah..berjuta kali tanya JM..bila nak update bila nak sambung story yang tak habis-habis tu...masuk gambar dulu pastu taip sikit-sikit..pesal malas sangat ni...bila SS membebel heeeee.. 😬

Siapa tahu kat mana ni? keh keh keh...tempat ni dah familiar bagi kaki travel.

Antara tarikan di Hanoi - Red Bridge di Hoan Kiem Lake
Halong Bay, Hano

Okey....sebenarnya JM nak share tips dan panduan bercuti ke Hanoi, Danang dan Hoi An Vietnam. Bagi yang mencari tips travel di Ho Chi Minh boleh klik label Trip Travel To Vietnam. TETAPI tips yang dikongsi adalah dari pengalaman JM sendiri dan sekiranya kawan-kawan ada tips lain boleh kongsi di sini ye.

JM nasihatkan kepada mereka yang berminat untuk pergi bercuti ke Hanoi, alang-alang dah sampai sana masukkan juga Danang, Hoi An dan SAPA kedalam Itirenary.

Bulan April yang lepas, JM, SS dan HH telah pergi bercuti selama 5 hari 4 malam.

Seperti biasa sebelum memulakan trip perlu buat persiapan awal dengan teratur, kemas dan tersusun. Tugas JM senaraikan destinasi, tugas HH tempah kenderaan dan hotel serta bargain semasa shopping 😀 (HH terror bab ni) dan final touch is SS...dia akan compile semua termasuk senarai destinasi, estimate time for each place, tempat makanan halal, budget dan senarai makanan yang perlu di bawa dan masukkan semua tu ke dalam KITAB BUSUK. Nampak! bila semua beri komitmen....Alhamdulillah jadi mudah.

Siapa seperti JM? setiap kali ada trip, bila dah ada tiket flight mesti akan 'google' cari info dan maklumat berkaitan tempat kita nak pergi tu. Biasa nya akan rujuk blog, wiki travel dan mana-mana website yang share info berkaitan. Nak travel sendiri ni kena rajin buat homework. Kemudian JM ni jenis suka kongsi detail dalam blog sampai ada yang komen JM tulis ensiklopedia...ahahaha...

1. BEST TIME TO VISIT HANOI, DANANG DAN HOI AN


Jangan tak tahu, faktor cuaca juga boleh mempengaruhi mood dan feel semasa travel tau. Bagi JM la kan..kalau cuaca sejuk dan nyaman memang menjadi pilihan sebab badan tak sempat berpeluh, jalan jauh pun terasa dekat, tak cepat penat. Jalan pun boleh peluk-peluk sebab sejuk hahahaha..jeling SS dan HH.

Itu sebab sebelum pergi mana-mana destinasi check dulu season so kita boleh prepare apa yang patut, kalau lah musim sejuk sediakan sweater, kalau cuaca panas bawak la topi ke sunglass ke.

JM dah serik tau dengan pengalaman ke Hangzhou dan Shanghai dulu...percaya bulat-bulat katanya autum, cuaca sejuk so bawak semua barang-barang untuk pemanas badan, baju tebal, kasut berbulu...bila sampai sana..ya Allah macam duduk dalam oven..korang rasa? tak menyesal..nak tak nak kena beli tshirt ganti baju tebal huhuh...abis budget ke laut. 

Bukan itu je..hujan ribut lagi..terpaksa beli payung...rupanya SALAH MUSIM semasa beli tiket..dah sampai sana hadap je lah..kalaulah sebelum fly tu check dulu season..adeh..kalau negara yang kita tahu sah-sah 2 musim ke seperti kat Malaysia ni senang. 

Seperti juga Hanoi, jangan tak tahu ada musim sejuk tau...kami pergi bulan April hari tu still sejuk..nyaman je seronok jalan-jalan kat sana...tapi lain plak cuaca di Danang dan Hoi An..panas berdenting sampai sakit kepala. Sian SS...melepek je sakit kepala...Jadi bila dah tahu cuaca so tahulah apa yang perlu di bawa termasuk ubat.

Kalau nak tahu bulan berapa paling sesuai nak visit Hanoi, Danang dan Hoi An..korang bacalah kat link ni..jangan MALAS...Best Time to Visit Hanoi atau Best Time To Travel atau Best Time to Visit Hoi An dan Best Time To Visit Danang

Ada faham ke Aci? ehehehe (tiru ayat SS).

2. MATAWANG YANG DIGUNAKAN

Haa..yang ni pun perlu ambik tahu juga..jangan nanti salah bawak matawang pulak. Kalau kita pergi Ho Chi Minh, tak perlu nak tukar duit Dong dan USD bebanyak, bawak je duit RM sebab peniaga kat sana terima duit RM tu. Duit USD dan Dong tu buat bayar tambang teksi, hotel atau makan.

Berbeza dengan Hanoi dan Danang, perlu sediakan duit Vietnam Dong (VND) jangan bawak duit RM tak memasal kena cari Money changer plak. Hoi An lagii dasyat..duit USD digunakan secara meluas, semua kedai-kedai pakaian, makan dan minum..bayar in USD okey?!!! kiranya pengunaan VND ni kurang. Itu sebab kalau pegi Hoi An, Mat Saleh bersepah..cukup susah nak jumpa di Hanoi dan Danang.

So sebelum bertolak JM buat pertukaran duit..bulan 3 hari tu, kadar matang bagi USD dah cecah RM4 lebih..SAKIT!. 1USD = RM4.45...tak lama lagi boleh cecah RM5...Kalau plan nak pergi negara yang menggunakan duit USD ni memang kena fikir panjang.

Kadar tukaran bagi Vietnam Dong VND pulak..1 Juta VND = RM198, means 100,000Vnd = RM19.80 or 10,000Vnd = RM1.98 ~RM2.00

2. TRANSPORT/ PENGANGKUTAN

Bab ni pun jangan terlepas pandang. Setiap negara mode transport berbeza..ada negara tukalau kita nak pergi mana-mana tempat perlu naik tren, tak pun tuk tuk ke, sewa kereta ke, tapi kalau pergi Hanoi, Hoi an dan Danang ni..kalau nak pergi semua tempat menarik yang berdekatan tu boleh jalan kaki je kalau nak jauh sikit kena naik teksi atau bas.

Bagi kami, sebelum travel lagi dah cari beberapa alternatif nak gerak dari Airport ke Hotel sama ada nak naik bas ke teksi, shuttle bas ke, hotel pickup ke. Semua tu perlu pertimbangan teliti supaya tak rugi tak penat dan selesa. Setahu JM dari Noi Bai Airport Hanoi boleh naik bus turun di Old Quater tapi kalau nak elak jalan jauh ke hotel pastikan cari hotel berdekatan tempat bas tu berhenti. Tambang bas anggaran 40,000 Dong kalau tak salah. Kalau tak, boleh naik teksi anggaran 150,000 Dong..pilihan di tangan sendiri.

Kenapa Old Quater menjadi pilihan? sebab di kawasan Old Quater tu lah pusat pelancongan, tempat menarik dikunjungi termasuk lah Hoan Kiem Lake dan Red Bridge tu...Dong Xuan Market pun kat sana.

Jadi bila dah teliti, dah buat survey, ada syarikat yang menawarkan perkhidmatan pickup dari airport ni. Tugas booking transport ni serah kepada HH...bagaimana cara booking tu JM tak involve so memang tak tahu lah..yang pasti servis dorang tip top..datang pickup bukan on time tapi awal beberapa minute dari waktu yang kita janji. Boleh explore dan booking kat sini VM Travel Adventures

Memang sangat puas hati dengan bayaran 15USD bertiga, kereta baru, besar, luas dan selesa.

Ini lah kenderaan yang kami tempah untuk pickup dari Noi Bai Airport ke Hanoi Blue Sky Hotel
Untuk transport dari Danang Airport ke Hoi An juga kami booking dari syarikat yang sama, harga juga 15USD bagi tempoh perjalanan 30 - 40 minit. Sangat selesa sebab turun je dari flight sampai ke kat Arrival Hall ada orang tunggu, campak beg troli masuk bonet...duduk diam-diam dalam kereta ber aircond tu...dah sampai depan hotel.

3. PENGINAPAN

Penginapan juga tak kurang penting nya. Semasa nak cari hotel ni pun boleh stress tau sebab biasa sebelum booking mesti check dulu HARGA dan LOKASI, pastu ada good review ke tidak, servis dorang macam mana?

Mula tu perlu listkan dulu beberapa hotel, compare harga dan lokasi kemudian baru decide. Bab cari hotel ni memang serah bulat-bulat kepada SS dan HH, mereka berdua memang pakar bab ni dan semua hotel yang kami stay tidak pernah mengecewakan. Percayalah!!!! 

Kalau korang berhajat nak ke Hanoi tapi belum tempah hotel, JM suggest sangat korang stay di Ha noi Blue Sky Hotel..highly recommend! seyes tak tipu. Tapi satu je hotel ni tak ada lift lain daripada tu memang tip top dari segi lokasi, layanan receptionist nya, ada sediakan breakfast lagi, bilik pun besar dan selesa..so nak apa lagi? keh keh keh...Harga untuk 2 malam bilik bertiga adalah USD36.

Paling menarik tu, just walking distance je kalau nak ke Al-Noor Mosque, Zaynab Halal Restaurant, Dong Xuan Market dan Dong Xuan Night Market, Hoan Kiem Lake, Red Bridge dan tempat-tempat shopping yang bersepah kat Old Quater tu...tak perlu naik teksi...jimat!!!!!! Boleh minta MAP dari hotel.

Pengalaman JM, spend time kat Hanoi ni 2 hari pun dah mencukupi.

Ha noi Blue Sky Hotel - Highly RECOMMEND!!
Ini adalah lakaran kedudukan Hotel, Masjid, Zaynab Restoran, Dong Xuan Market, Night Market dan Hoan Kiem Lake
Penginapan di Danang, kami pilih Vien Dong Guesthouse Danang.


Vien Dong Guesthouse, Danang
Kalau tengok dari luar memang nampak tak semengah kan..nampak buruk je kan..tapi bila masuk ke dalam rasa seperti tinggal di rumah sendiri hihih...owner kat bawah, bilih tetamu kat atas, seperti biasa NO LIFT!...Harga satu malam kat sini USD17.24. Lokasi? memang sangat strategik jalan kaki dalam beberapa meter je dah sampai Han Market dan Dragon Bridge.

Lakaran kedudukan Vien Dong GH, Han Market, Dragom Bridge dan Halal Restaurant Danang
Hoi An? Kami stay kat mana? ahaksss....kami stay kat Hoi Pho Hotel, bukan Mee Pho 😜

Hoi An tak jauh dari Danang City anggaran 29km atau dalam 40 min perjalanan dengan menaiki kereta pickup dari Danang Airport. Kami booking melalui VM Adventures dengan bayaran USD15 terus hantar sampai ke pintu hotel.

Lokasi Hoi Pho Hotel ni pun dekat je dengan Hoi An Ancient Town, Japanese Bridge dan Hoi An Night Market antara tempat yang menjadi kunjungan pelancong. Harga bilik bertiga untuk satu malam USD24.

Hoi PHo Hotel, Hoin An City
Lakaran lokasi Hoi An Ancient Town
4. TOUR PACKAGE ke HALONG BAY

Kalau dah sampai Hanoi tu mesti pergi Halong Bay...itu adalah Major attraction di Hanoi tau..sebut je Hanoi orang akan ingat Halong Bay. Sangat cantik view di Halong Bay ni memang rugi tak pergi cuma perjalanan tu agak jauh tapi tak lah memenatkan, boleh tidur je dalam bas. Kalau buat itie tu, sehari tu spend masa kat Halong Bay je tak boleh letak destinasi lain.

Bas yang kami naiki untuk ke Halong Bay
Kalau kita google banyak syarikat menawarkan pakej ke Halong Bay ni tapi kami ambil jalan mudah, minta hotel yang tolong booking. Pihak hotel akan booking One Day Tour to Halong Bay, buat bayaran di hotel, simpan resit dan tunjuk kepada tour guide dalam bas nanti. Selalu dorang pick up kat hotel jam 8.00 pagi. Hari tu kami ambil pakej dengan Vietnam Daily Tour dengan bayaran 35USD seorang all in termasuk SEAFOOD MEAL for lunch.

5. TEMPAT SHOPPING/MARKET

Part ni JM paaaaaaaaaaling suka..ehehehe...SS mana SS....hahahaha 😁

Kat Hanoi ni tempat heaven shopping kat area Old Quarter lah, bermacam-macam local product dorang jual termasuk Coffee Vietnam...yang ni wajib beli kalau ke Vietnam tak kira lah beli kat HCM atau Hanoi...rasa kopi nya tu..perghhh! memang kawwww! laaa lebih kaw dari kopi Pak Belalang. Sekali sedut kopi ais tu tak boleh stop pastu jadi ketagih nak lagi..nak lagi ehehehe. Kopi O pun tak kurang hebat nya..kepada peminat kopi korang should try Vietnam Coffee, JM jamin korang takkan cari yang lain.

Ada satu famous market tau kat sini sama seperti di Ho Chi Minh..sebut HCM je mesti semua orang akan ingat Ben Than Market betul tak? Di Hanoi? market yang femes tu Cho Dong Xuan atau Dong Xuan Market, konsep market ni lebih kurang kat Ben Than cuma bezanya bertingkat. Antara salah satu lokasi atau spot tourist la.

Dong Xuan Market
Kalau cari kain vietnam silk berkualiti..cari no kedai ni 375 A2 - second Floor...sangat berbaloi


Kat Dong Xuan Market ni kalau nak beli kain silk vietnam berkualiti boleh cari kedai kat atas tu. FM pun boleh dapat harga murah tapi kena pandai bargain. Lain-lain barang jualan tu tak berapa nak inzal sebab peniaga semua muka KETAT. 

Ada kedai jual kasut, bila tanya angkat tangan sambil cakap "No! No!"..bila tanya tauke kedai jual kain tu baru tahu sebenarnya kat market ni dorang jual secara pukal/borong jadi kalau nak beli sepasang dua kasut tu..memang tak layan...patutlah waktu kami kat sini tak ramai pembeli/pelancong.

Kalau nak best lagi, korang keluar membeli kat night market, lokasi betul-betul depan bangunan Dong Xuan Market tu sepanjang jalan sejauh beratus meter...lagi meriah! memang boleh borong sakan dan boleh sengol-sengolan dan berlaga bontot..ramai! Di buka bermula jam 08.00 malam setiap malam Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Dong Xuan Night Market, Hanoi
Kalau pergi Danang jangan lupa singgah di Han Market. Kat sini lah tourist spot, ada jual kasut, sandal, handbag, souviner, kain pasang, tshirt dan macam-macam lagi. Harga juga agak murah..Tshirt boleh dapat dengan harga 50,000 Dong sepasang, kain pun agak berkualiti, sepasang kasut bertumit harga 100,000 Dong...murah!!! JM borong 4 pasang kasut kat sini.

Han Market, Danang

6. 
MASJID DAN KEDAI MAKANAN HALAL

Masjid Al-Noor Mosque
Zaynab Restaurant - HALAL FOOD in Hanoi
Nah!!!! yang ni di lupa jangan...jalan tu jalan jugak perut pun perlu diisi. Kenyang perut senang hati..'happy tummy happy me" keh keh keh. Gendang gendut tali kecapi kenyang perut senang hati..la la la la...

Baca betul-betul je kawan-kawan...tempat MAKANAN HALAL ni hanya ada di Hanoi dan Danang je kalau Hoi An tu senang cite TAK ADA...haaa pepandai la korang nak makan apa nak bawak bekal ke, biskut ke, roti ke, nasi brahim ke, megi ke buat stok.

Ada masjid mesti ada restoran HALAL betul tak? so kat Hanoi ni ada sebuah Masjid, Al-Noor Mosque nama masjid tu dan kedai makanan halal, Zaynab Restoran tu di dalam kawasan masjid. Jumpa masjid, jumpalah kedai hahal tu...mudah!

Makanan kat kedai Zaynab ni..pergh!!!! masakan dia SEDAP!!!!! JM bagi 5 ha!!!!!! memang terasa sedapnya tak perlu tambah lagi serbuk perisa SEDAP keluaran maggi tu. Kami order nasi goreng seafood, nasi tu penuh dengan udang dan sotong fresh uolss tak tipu terasa manis isi udang tu..banyak plak tu untuk satu meal. Sambil taip ni pun boleh rasa kesedapan nasi goreng tu bila parking kat atas lidah ni. Paling tak boleh blah tu..nasi kosong tu pun sedap..beras apa ntah..ke beras vietnam ni sedap...suuuup naik ke atas...nasi kosong tapi berperisa laaa..bagi JM kalau makan nasi kosong tak berlauk pun habis tau..sedap!! berapa banyak kali SEDAP daaaaaaaaaa....

Akhir sekali..ini hasil pelaburan di Danang, Hoi An dan Hanoi..mmeeeemmmang berbaloi!!

Hasil pelaburan di Danang
Hasil pelaburan di Hanoi
Hasil pelaburan di Hoi An


Berapa total kos dan budget? tunggu JM update dalam another entri..bila? tunggu bulan depan keh keh keh.

Jumpa lagi.....

350 comments:

  1. Fuyooo! Ada entry baru laaa...
    * Gosok mata mcm x caya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkurun baru ada entri baru..kalau SS x bg support x gerak2 lg ��

      Delete
    2. kami patut berterima kasih kepada SS la nih nampaknya. hahaha

      Delete
    3. Eeheheh..terima kasih SS

      Delete
    4. Lama juga Sis JM tak update blog..Hehehe.. Selamat Hari Raya sis JM dan SS. =)

      Delete
  2. Replies
    1. Entri x best! Mula nak taip sikit je tp bila dah start cannot stop..sume nk share

      Delete
    2. hahha.. bila dah start menaip, mula la dia naik sheikh.. kan JM kan.. hahahaha

      Delete
    3. Naik Sheikh? Pak sheikh mana lak ni ekekek

      Delete
    4. dia punya semangat nk menulis tu turun masuk dalam badan.. macam "menurun".. hahaha.. tu yg naik sheikh tu.,,

      Delete
  3. JM shopink tak hengat doniaaaa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaksss..JM dah bijak sikit skrg..kumpul duit sopink kat obersea lg murah dan kualiti pun bagus..tq SS coz open my mind 💋

      Delete
    2. pergh.. pergi obesea semata nk shoping.. hahaha

      Delete
    3. Pha Is..shopping kat msia x mampu..mahal..kita mampu shoping kat luar je..murah!! Kasut bertutup tu rm20 jek..kat msia? Kedai bundle x jual harga tu tau heeee

      Delete
    4. owh.. tapi kalau kira kos perjalanan nk ke sana plak, total macam mana? hehehe

      Delete
  4. Nak beli kopi vietnam tu ok... tapi jangan beli jenis luwak! Tahik musang! Hak hak hak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh keh keh tp org vietnam cakap kopi tahi musang paling sedap

      Delete
    2. org malaysia pun kata yg tahi musang tu paling sedap.. hahaha

      Delete
    3. Pha Is x try ke minum kopi tahi musang..ce try sedap ke tidak hihhi

      Delete
    4. haha.. x berkesempatan lagi.. kalau ada depan mata, teringin jugak nk try..

      Delete
  5. Ehhh... SS lupa mana SS letak pen senapang...

    ReplyDelete
  6. saved. nanti boleh jadi rujukan.. ptg nih sebab lengkap sangat2 panduannya. terima kasih JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol.. lengkap dengan kupasan yg terperinci..

      Delete
    2. Husna...tuan blog ni mmg suka share info lengkap..ahaksss

      Delete
    3. Pha Is...supaya org lain x sesat :-)

      Delete
    4. masalahnya nk baca kat blog ni cari kotak komen pun x jumpa, sesat! hahaha.. sebab kat bawah sangat, ramai sangat komen.. hehehehe

      Delete
  7. TEMPAT MENARIK DILAWATI SAMBILSHOPPING NI

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah perempuan.. tahu shoping je.. hehehehe
      jangan marah, gurau je..

      Delete
    2. Ye kak PI..skrg ni JM kalau travel tempat shopping mesti jadi keutaman hihhi jeling SS

      Delete
    3. Ahaksss..dah name pun pompuan..lain la Pha Is minat moto

      Delete
    4. saya pun ada simpan hajat nk shoping jugak.. contohnya, saya teringin nk pi ke indon hanya sebab khabarnya kat sana barangan kulit murah2.. saya nk cari jaket kulit buat naik moto.. hehehe

      Delete
  8. Akak ingatkan laman akak jer bersawang, rupanya JMpun sama juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. blogger mana pun skrg ada masa dia kat bawah, dia malas nk menulis, blog bersawang.. biasa la tu..

      Delete
    2. Kak umi alya..kita boleh geng

      Delete
    3. Blog Pha Is 'bersih' heeee

      Delete
    4. x jugak,... sebelum ni berminggu jugak x terupdate.. hehehe

      Delete
  9. Pewwit..tudia JM kembali,keep it up,1 negara tapi currency macam2 diorang pakai,yg best HCM cam shopping kt Malaysia je.Next round bolehlah ronda north plak..best g musim sejuk kan,nyaman sikit nak jalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita yg pakai 1 curency ni pn dah pening dengan harga barang naik.. hahaha

      Delete
    2. Ayda Awie...tenggelam timbul ni 😬

      Delete
    3. Pha Is: apa boleh buat kalau harga minyak petrol x menentu

      Delete
    4. minyak naik, harga barang naik.. tapi bila minyak turun, barang lain x turun2 plak.. hmm..

      Delete
  10. Akhirnyaaaaa...muncul jua entry baru..mimpikah mak?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak sedang bermimpi di siang hari heheeh

      Delete
    2. kuat tido waktu siang nih.. hehehe

      Delete
  11. Lengkap betul entry intro Hanoi nih..terbaik JM walau lmbt sikura-kura

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. kali ni lengkap detail..

      Delete
    2. Itulah Mak...x reti nak tulis simple..Mak bila nk sambung story

      Delete
    3. Pha Is: bior org baca leh rasa ada kat sana😬

      Delete
  12. Eh dah tukaq header baru laaa..nampak lagi sweet..bukan jari je yang sweet

    ReplyDelete
  13. Rambangnya mataa tengok semua brg-brg tu...Mak tak sempat nak soping byk-byk ritu

    ReplyDelete
    Replies
    1. again, perempuan.. hahahaha
      jangan marah yer..

      Delete
    2. Kalau x de pompuan ni peniaga rugi n tutup kedai tau 😜

      Delete
    3. hahaha.. kalau kat uni dulu, kalau ada karnival jualan apa2, semuanya mesti barang pompuan.. barang lelaki ciput je,, sbb kami x membeli pun.. hahaha

      Delete
  14. Untung travelmate semua tau peranan memasing..takdelah letih sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepakat membawa berkat kata org.. hehehe

      Delete
    2. Ye Mak..saling bantu membantu tu yg BEST!

      Delete
    3. Sikit2 lelama jadi bukit 😬

      Delete
    4. bukit mana plak nk pi nih.. hahaha

      Delete
  15. uii muncul muncul dah kat halong bay..suka aii..nekcik pun rekomen kalau yang muda belia ni pergilah ke halong bay instead of HCM..kalau ada pilihan..tapi just to share..kalau ke halong bay ni better tido di situ semalaman sebab perjalan pergi hampir 4 jam dan balik 4 jam amat memenatkan..so boleh tidordi area halong bay atau ambik pakej yang bermalam di dalam kapal di halong bay..dulu USD 50..ada seafood dinner..breakfast dan tengok gua batu kapur..kayak..memang seronok..adventurous

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergh.. cara cerita macam experince gila.. hehehe

      Delete
    2. Tul tu Nekcik..kami pegi x lama itu sbb balik hari jek

      Delete
    3. Nekcik tu mmg kaki jalan tau Pha Is..byk tempat dia dh explore tau

      Delete
    4. owh.. 1 kepala la nih.. eh, silap.. 1 kaki.. tapi kalau 1 kaki x bleh berjalan plak.. hehehe..

      Delete
  16. best nya ... tengok pn rasa mcm nak pergiiii ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieya: Dah pegi HCM kan so pasni ke Hanoi plak..ajak adik tu 😬

      Delete
  17. Tempat shopping paaallliinnggggg penting

    ReplyDelete
    Replies
    1. again, perempuan dan shoping berpisah tiada.. hehehe

      Delete
    2. Fidah Shah : tempat wajib tu kalau x pegi x cukup syarat sah travel ehehe

      Delete
  18. Menarik jugak hasil pelaburan tu JM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Fidah! Kasut murah2 tau sepasang leh dpt rm20

      Delete
    2. kat sini habis cikai pun dah rm40.. hmm..

      Delete
  19. Replies
    1. CB! Selamat berpuasa..masih ingat sama daku 😬

      Delete
  20. baru perasan header dah tukau ;) lebih memukau gitew

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. ni lagi sorang.. hahahahaha... shoping je...

      Delete
    2. CB..x best bila part kena bayo

      Delete
    3. Shopping itu terapi minda tau 😬

      Delete
    4. owh.. ibarat macam saya berterapi minda dengan ride moto la nih.. hahaha

      Delete
  22. banyak nyer color untuk kain tu e;) leh buat meniaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. X mampu beli byk pasang 'mahal' better borong kat HCM

      Delete
  23. adeiii , tulis bab makan rasa terbayang bayang plak sotong dan udang itu

    ReplyDelete
  24. well , this Saturday is first Ramadhan , so nak wish salam Ramdhan al-Mubarak

    ReplyDelete
    Replies
    1. me too.. salam ramadhan sis JM..

      Delete
    2. Salam ramadhan dan selamat berpuasa buat CB jgk..masak ke?

      Delete
    3. Salam Ramadhan Pha Is..berbuka kat mana?

      Delete
    4. kat rumah je... jimat.. hehehe

      Delete
  25. JM

    Rajin nyer menuli .... sepit tup tup kuar berjela jela .... niceeeee !!!

    And thanks for ziarah gak

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Jali..ni baru di katakan diam2 ubi berisi hihhi..salam ramadhan

      Delete
  26. tu dia banyaknya shopping. bestlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm.. x tau nak kata apa dah.. banyak komen pasal shoping.. hahahaha.. semuanya perempuan.. hehehehe

      Delete
    2. Raihanah..sesekali jek bukan selalu ahaksss

      Delete
  27. Replies
    1. Nina..stock utk seminggu..hari2 tukar kasut

      Delete
  28. mana ada pokok balak kat blog ni.. lama menyepi pun pembaca berderet tunggu.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. X nampak ke? Kena pakai spek ni heeee

      Delete
    2. x nmpak pun.. baru lepas menebas kot..

      Delete
  29. blog saya pun baru je JM singgah, maksudnya dah ada masa la tuh.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekekeke..membalas kunjungan cuma lambat sikit

      Delete
    2. xpe.. JM punya step slow tapi steady..

      Delete
  30. hanoi ni pun saya tak tahu sangat kat negara mana.. yang tau belah2 indo-china je.. hehehe

    ReplyDelete
  31. bukit2 kat laut tu dan nak macam kat siam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kat siam terkenal dengan bukit2 yg bulat2 macam tu.. kat phuket contohnya.. hehehe

      Delete
  32. ahahaha.. apesal nama kitab busuk? dia macam bantal busuk eh?

    ReplyDelete

  33. rajin Jm nih.. kalau saya nak travel sampai nk kena gugel, dah malas.. baik start moto ride je pi mana2.. hehehe.. nmpak sangat saya pemalas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau x rajin x sampai la hai..abis sesat

      Delete
    2. dulu "malu bertanya sesat jalan"
      skrg "malas gugel sesat jalan"
      hehehe

      Delete
  34. Wahh bestnya.. suka tengok brg2 jualan tu.. tempat2 mcm tu mmg seronok klu shopping.. bestnya. Anyway.. salam Ramadan JM dan slmt berpuasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay, 1st komen dari lelaki yg sebut pasal shoping.. hahahaha

      Delete
  35. Selamat berpuasa sis JM. Lama tak singgah sini. Tak sempat nak baca semua. Haha.

    Kena set masa balik nak geledah balik cerita travel JM ni. Huhu.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat berpuasa Faa..nak geledah? Sempat ke 😬

      Delete
  36. Replies
    1. Ada yg perlu di turap x..sejak bila jadi YB ni eheheh

      Delete
  37. Replies
    1. Nak address? Bg JM alamat email nanti JM send

      Delete
  38. Salam JM..
    Akak singgah ..
    Nak ucapkan selamat berpuasa dan ibadah dibulan Ramadhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam kak Yati..selamat berpuasa juga

      Delete
  39. saya pun beli kain kat kedai kain yang sama di dong xuan market.

    ReplyDelete
  40. terima kasih atas panduan dan tips. bila la dpt pergi ni. hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadhie Wueen..cepat..cepat..beli tiket..Air Asia tengah buat sale FREE SEAT ni..baru start mlm tadi...ahaks..nak dengan tak nak jek

      Delete
  41. best ni..boleh refer kt sini kalu gi tempat2 ni..

    kt Hanoi je tak beli kasut..hehe...tapi banyak beli beg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Nohas mesti kasut dah bersusun kat umah tu heee

      Delete
  42. wah bestnya JM. Tapi pasai season tuh Cik Shima setuju, dah kena baru ni..hehehehe
    Pi korea, peralihan musim, kurang best sikit.

    ReplyDelete
  43. banyaknya borong kasut...kasut raya kut

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Nieda..dah lama x borong kasut...setipa mggu tukar kasut ngeh ngeh ngeh

      Delete
  44. kalu pergi lagi ke Vietnam yg entah bila , nak beli kain sutera dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Nieda..mlm tadi Air Asia dah start sale FREE SEAT..tix agak murah kalau nk ke HCM

      Delete
  45. eh lupa nak wish JM ...ramadan kareem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ramadhan dna selamat berpuasa kak Nieda..mohon maaf kalau ada salah dan silap..ehh mcm dah nak raya plak

      Delete
  46. Mak aihhh bestnya... Banyak jugak benda boleh buat kat Hanoi ni kan.. Nanti leh pi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh eh..ni Mummy ke ni...lama x nampak mummy kat sini..JM pun dah lama x ziarah mummy..pe kabo?

      Delete
  47. Terkezut tengok header.. Ingat salam blog..hahha ..Nice Posing hehhe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakss..amboi terkejut sampai tersalah taip ...tu arrr sape suruh dah lama x ziarah hihihi

      Delete
  48. bestnyaaaa sis JM g halong bay...tunggu budget update :)
    p/s:selamat berpuasa sis JM

    ReplyDelete
  49. Hahaha.. Sis JM kena update blog lagi ni. Huhu.

    ReplyDelete
  50. Untung tumbuh pokok balak..nanti boleh tebang dan jual...untung banyak hehehe

    ReplyDelete
  51. Replies
    1. skrg dah syawal dah.. lama pulak kali ni sis JM berjalan.. sampai mana dah tak tau..

      Delete
  52. Salam ramadhan sis JM...moga ramadhan kali ini paling baik dalam hidup dan membawa seribu erti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. smoga dapat bertemu ramadhan akan datang..

      Delete
  53. Samalah juga dengan saya sekarang ni sis JM..berat nak menulis...bukan malas hehehe

    ReplyDelete
  54. Untung pergi bercuti bersama...boleh bahagi tugas...bila nak ajak SYM sekali...hehehe

    ReplyDelete
  55. penting juga rupanya check keadaan cuaca di sesuatu tempat terlebih dahulu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat malaysia pun penting jugak, terutamanya rider macam saya nih.. hari2 tgok forecast.. hujan ke tidak.. hehehe

      Delete
  56. bagus juga perkongsian sis JM mengenai matawang ini...mungkin dapat membantu ribuan yang nak pergi melancong ke hanoi dan danang.

    ReplyDelete
  57. Thanks.
    I am going to japan n korea this nov. Kalau duit berbaki i'll shoot to hanoi. Terima kasih kongsi ni.

    ReplyDelete
  58. hai sis JM..sorry dh lama tak singgah sini...selamat berpuasa ye

    ReplyDelete
  59. sy pernah ke vietnam, hi chi minh je...belum sampai Hanoi lagi...next time maybe hehe

    ReplyDelete
  60. ms sy ke vietnam dulu...sy xsempat tukar duit Dong...xsempat jugak tukar usd...pakai RM je...nasib baik diterima haha

    ReplyDelete
  61. teringat makan roti canai kat vietnam, bapak mahal giler!

    ReplyDelete
  62. makkk bab USD tu sakit jugak la hahahha.. dong blh tahan lg tp xcaya sana ada dh kedai makanan halal

    ReplyDelete
  63. Selamat Hari Raya maaf zahir batin JM...bizi open house ke?

    ReplyDelete
  64. assalammualaikum

    best kan kan kan
    pokcik baru balik 3hb july baru nih selepas hari 4malam di HCM :)

    ReplyDelete
  65. byk hasil rembatan JM... mesti murah2 kan....

    ReplyDelete
  66. omg!! saya gosok mata banyak kali ni, macam tak percaya blog saya ada kat bloglist sis!!

    thank you!!

    ReplyDelete
  67. JM JM, I datang seru ni...next entry please hehe

    ReplyDelete
  68. sekarang dah bulan julai sis.. dah dua bulan nih..hehehe.. kali ni menyepi pergi mana plak.. hmm..

    ReplyDelete
  69. Hi...boleh x watsapp sy di 017-3928739.. seronok membace entri..tp pic xdpt buka..internt slow..sy akan ke danang esok 23/7.. mohon bole text sy secepat mungkin...sy cuma nak yahu dang xuan market tu dimana? Hanoi atau danang?sy perlu stay di mana? Danang atau hoi an? Mohon tolong sy.. :'-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf Iza..Dong Xuan Night Market di Hanoi BUKAN Danang...akan di betulkan..better stay kat Danang

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG