Monday 27 August 2012

Bukit Tinggi Indonesia : Mencari kain sulam Pt2

Assalamualaikum...

Selamat Hari Raya semua...selagi masih di bulan Syawal..tak salah kan aku buat ucapan Selamat Hari Raya kepada pembaca semua...kalau ada yang nak buat open house tu...sudi-sudilah jemput aku sekali (hehehe...muka tak malu...)

Tak habis lagi story aku di Bukit Tinggi ni....dalam bulan puasa hari tu..mood aku nak menulis makin berkurang....idea juga makin kurang selari dengan kekurangan tenaga untuk menaip...Bulan Ramadhan la katakan hihihih.

Jadi aku sambung dalam bulan Syawal pulak sebab mood aku dalam bulan ni lain sikit...hihiih..

Ok..tak nak buang masa jom ikut aku pada hari ke -2. Kemana kami hari ke 2 ni..

DAY 02 : Bukit Tinggi ~ Minangkabau (Sarapan Pagi, Makan Tengahari, Makan Malam)
-   Sarapan pagi di hotel
-   melawat ke Panorama Ngarai Sianok
-   Melawat ke sulaman Hj Rosma di Kampung Baso
-   Melawat ke Tabek Patah, pembuatan kopi dan kerepek pisang
-   Melawat batu sangkar melihat Istana Silinduang Bulan
-   Makan tengahari di local restoran
-   Melawat ke Tasik Singkarak, kembali ke Bukit Tinggi
-   Sampai di Bukit Tinggi, acara bebas
-   Makan malam di local restoran

Aku tak boleh nak story detail perjalanan aku pada hari ni..almaklumlah ..ada driver yang bawak kami sambil dia berceloteh panjang kat depan..dan sesekali aku terlelap jugak dalam kereta tu. Pelbagai cerita dan sejarah dia nak kabor....mana seronok nak dengar kan...huhuh..jom layan gambar je lah..

Breakfast kat hotel

Shopping kat Pandai Sikek....Jubah kat sini murah sangat..kalau yang jenis menjual..memanng sesuai lah kalau borong kat sini.

Cantik kan jubah-jubah ni :-)
Kain pasang pun ada :-)
Demo cara menenun songket
Istana Besar Pagaruyung
Selepas puas bershopping, kami di bawa pulak untuk melawat Istana Basa Pagaruyung. Jom ikut aku :-)

Seterusnya kami di bawa untuk menikmati kopi umphhh di Tabek Patah.

Korang selera tak nak minum kopi tue.... :-)

Kemudian kami di bawa ke kedai sulaman Hjh Rosma di Kampung Baso. Tiada apa yang menarik di sini melainkan sulaman kain yang halus buatannya dan harga agak mahal. Kami sekadar melihat dan meninjau apa yang ada.

Sulaman pada kain telekung

Selesai sudah cerita aku pada hari ke-2. Esok seawal jam 4.30 pagi kami akan bertolak ke Airport. Kiranya kami di Bukit Tinggi solid untuk 2 hari sahaja. Kepada sesiapa yang ingin datang ke sini pesanan daripada aku..'make sure you all planning well' ok.

Selamat hari raya...jumpa lagi on next entry..byyeeeeee.. :-)

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

2. sulaman di bukit tinggi ini halus dan cantik

3. aduhhh...kangen banget mau ke sana lagi...ku rindu istana basa pagar ruyung...ku suka & rindu pemandangan sawah padi yg ijau....sis JM x dibawa ke rumah buya HAMKA?

4. berkenan sungguh dgn kain gambar yg last tu ... cantik tu ...

5. Cantiknya jubah tu. Mekja suka mekja suka. Hihi, pakai jubah senag. Kekadang tak perlu gosok pun. Sarung ajer. Nak2 kalau dah terlambat ke kls. heh Sarung sekali dgn seluat tidur. opsssss (: