Thursday 9 May 2013

Holiday : Spring at Longji, Longsheng Day 3

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia buat semua blogger dan reader,

"Spring at Longji Terrace Field"

Mohon maaf je kengkawan, agak lembab sedikit JM nak masukkan entri baru ni kerana kesibukan dan juga kemalasan heee.

Day 3 : 30/03/2013 (Sabtu) - Lokasi Longji Terrace Field, Longsheng

Kalau korang lihat gambar kat bawah ni terasa nak pergi tak tempat ni.

Longji Terrace Field
Sebelum JM cerita lebih lanjut, moh kita baca sedikit info berkenaan tempat ni.

Longsheng, located in the northeastern portion of Guangxi Province, about 89 kilometers to Guilin, is the centralized hub for about ten ethnic minority groups including Zhuang, Yao, Miao, Dong, etc, who thrive on farming and tourism. Longsheng boasts numerous tourist attractions helping build a thriving culture of tourism, and the highlights include: Dragon's Backbone Rice Terraces located in Heping Township, Longsheng Hot Springs originating in the Longsheng Hot Springs National Forest Park, Huaping National Nature Reserve, and Longsheng Nanshan Prairie. Among them, Longji Rice Terraces is the most attractive, which circles around from the foot to the peak of Longji Mountain layer by layer, and was created by diligent people of local ethnic minorities about 600 years ago, and the terraces are distributed on mountains between 1,100 and 300 meters above the sea level.

The Longsheng Rice Terraces (simplified Chinese: 龙胜梯田; traditional Chinese: 龍勝梯田; pinyin: Lóngshèng Tītián) are located in Longsheng County, about 100 km (2 hours drive) from Guilin, Guangxi, China. The most popular are Ping An Rice Terrace and Jinkeng Rice Terrace.

The terraced fields are built along the slope winding from the riverside up to the mountain top, the highest part being 880 m in elevation while the lowest part is 380 m[citation needed]. The coiling line that starts from the mountain foot up to the mountain top divides the mountain into layers of water glittering in the sun in spring, layers of green rice shoots in summer, layers of golden rice in fall, and layers of silvery frost in winter. The terraced fields were mostly built during the Ming Dynasty, about 500 years ago[citation needed].

Longji (Dragon's Backbone) Terraced Rice Fields received their name because the rice terraces resemble a dragon's scales, while the summit of the mountain range looks like the backbone of the dragon. Visitors standing on the top of the mountain can see the dragon's backbone twisting off into the distance. In an early morning, when the weather is fine, the sunrise on the summit of Longji Rice Terraces is magnificent.

They are often considered most beautiful in early June. At this time, water is pumped over the rice paddies and young plants are transferred to the main terraces. (sumber form Wikipedia)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aha..inilah lokasi yang JM dan rakan akan pergi pada hari ke tiga di Guilin dan hari terakhir kami di sini. Malam nanti kami akan naik tren untuk ke Guangzhou. So bangun pagi lepas sarapan semua, kami turun ke lobi hotel menunggu tour guide bernama Alex  bukan Allen yang bawak kami menyusuri Li River tu. Alex ni pun can speak english very well, so senang lah hidup kita orang. Ok, untuk ke Longji ni perlu menaiki bas selama 2 jam perjalanan dan kami bayar pakej termasuk transport, ticket fee dan long hair show RMB200 per/person.

Pada jam 8.00 pagi kami mula bergerak dari hotel dan bawa bersama luggage coz dah ready check out dan pesan pada Alex agar drop kami di train station dalam perjalanan balik nanti. Arghh....pagi yang tidak 'best' sekali kerana hujan turun dengan lebatnya. Nak tak nak perjalanan perlu diteruskan kerana bayaran telah di buat dan dalam hati sentiasa berdoa agar hujan tidak berlarutan sehingga ke petang. Bas berhenti di beberapa lokasi hotel untuk pick up pelancong lain yang turut serta dalam rombongan tu. Sepanjang perjalanan beliau asyik berceloteh bercerita tentang penduduk Yao yang tinggal di pergunungan dan kaki bukit di Longsheng tu dalam dwibahasa.

Ini adalah lokasi yang akan kami pergi. Kalau nak tahu kisah lebih lanjut bekenaan kenapa kaum perempuan penduduk Yao ni berambut panjang dan sejarah mereka boleh rujuk di blog Pencerita Maya dan juga Supermeng Malaya yer.

Longji Map
Selepas selama 2 jam perjalanan meredah hujan, kami pun sampai di ticket office of longji terrace field dan Alex akan menguruskan pembelian tiket. Oleh kerana kami ni pak turut je, so tak tanya pulak berapa entrance fee tu. Semua beratur untuk masuk rupa nya belum sampai lagi kami perlu naik bas khas yang di sediakan untuk bawak naik ke perkampungan Yao dan bas yang kami naik tadi perlu di parkir di kawasan parkir di bawah.

Entrance at ticket office
Bas yang akan bawak ke perkampungan Yao
Laluan ke sana agak membukit dan sempit, dek kerana baru lepas hujan dan masih renyai-renyai dan jalan agak becak, jalan yang agak curam seperti laluan ke Cameron Highland. Pemandangan sepanjang perjalanan memang cantik dengan aliran air sungai yang mengalir tanpa pencemaran. Oleh kerana masih hujan di luar, view agak terhad, tingkap bas pun kelabu je so JM tak ambil gambar sepanjang perjalanan tu. Semakin mendaki semakin berkabus je.

Akhirnya kami sampai di destinasi iaitu Yao Village untuk melihat Long Hair Show di dalam dewan yang disediakan dengan melalui titi gantung. Jom lah ikut JM kita lihat show dorang coz penat dah menulis heeee. Sebelum persembahan bermula kami di beri peluang untuk bergambar dengan model-model rambut panjang ni. Memang panjang betul rambut mereka dan sehingga semasa meninggal pun rambut tetap tidak beruban.

Panjang tak rambut tu - Sila abaikan mamat tu, kenapa la JM asyik ambik gambo org lain je nih :-)
Suasana dalam dewan sebelum persembahan bermula
Nampak tak dorang dah bukak tingkap, pastu mula uraikan rambut yang panjang tu sambil sikat dan menyanyi. Suara mereka agak nyaring dan tidak semerdu suara Datuk Siti Nurhaliza.

Persembahan bermula dengan nyanyian yang nyaring- pesal gambar tak sharp ek maybe JM kesejukan kot time ni
Meh JM tunjukkan gambar auntie bersanggul besar, nak dapat sanggul besar seperti ini perlu simpan rambut tu jangan gunting seumur hidup, bak kata Alex kalau nak gunting pun sekali sahaja pada umur 16 tahun. Bagi mendapatkan rambut seperti ni jangan guna sebarang syampoo seperti yang kita guna di Malaysia ni kalau boleh jangan letak syampoo langsung. Kalau rambut asyik gugur dan nampak kulit kepala dek kerana banyak makan maggi jangan mimpi nak dapat rambut sihat, hitam dam bersinar macam ni hehehehe.

Glamour nko auntie - subang besar ibu jari kaki tue
Moh kita lihat lagi persembahan dari mereka.

Demontrasi cara nak buat sanggul rambut yang panjang tu
Dah siap
Kusyuk betul abang-abang ni tengok persembahan
Terdapat juga persembahan acara dan adat istiadat perkahwinan masyarakat Yao ni, tapi JM tak ambil gambar waktu persembahan tu, ada acara pijak memijak kaki sekiranya pasangan lelaki suka pada pasangan perempuan, pastu ada acara cubit bontot/punggung lelaki oleh pasangan perempuan tadi tanda sayang dan cinta pada pasangannya. Suasana agak riuh rendah kerana pasangan lelaki terdiri daripada penonton yang volunteer. Hampir 1 jam 1/2 persembahan pun selesai dan hujan pun dah mula berhenti.

Kami akan menyeberang semula sungai dengan melalui titi gantung semula untuk naik bas ke Paddy Terrace Field. Akan ada orang-orang Yao follow jer minta kita beli barang jualan mereka tak nak cakap je bu yao. Jom layan gambar dulu.

Di luar dewan terdapat jualan souviner

Jom kita ke seberang
eh..ehh..ehh..bergoyang lah pulak titi nih :-)
Perjalanan untuk ke kawasan Paddy Terrace Field tu agak lancar kerana jalan bertar kalau di bandingkan pada awal perjalanan tadi.Sampai sahaja di pintu masuk , kami perlu menapak lagi untuk ke puncak bukit tu. Jom JM tayangkan gambar sekitar laluan nak ke sana kerana terdapat pelbagai barang jualan. Sayang, time ni lah hujan turun rintik-rintik pastu hilang kiranya kurang selesa perjalanan kami pada hari tu.

Kalau rasa tak larat nak berjalan boleh naik benda ni, nanti dorang pikul naik ke atas
Jom..kita mendaki lagi...
Jangan tak tahu kat sini juga di sediakan hotel untuk menginap
Muka kepenatan
Dek kerana cuaca yang tidak cantik pada hari ni, korang nak tahu apa hasilnya selepas kami sampai ke view point kat atas tu. Huhuhuh..menangis tidak berlagu (sambil mengesat peluh dan air mata).

Naahh..hambek nko..nak datang lagi time spring huhuhu
Tunggu punya tunggu kabus tu tetap je kat situ. Alamak penat lah naik bukit punyalah tinggi ini hasilnya..memang frust sangat tau. Buat apa lagi nak tunggu lama-lama kat atas tu kalau nampak kabus je kan. So, JM ngan kengkawan turun semula ke bawah dengan penuh perasaan hiba dan hampa dan tidak puas hati.

Kami turun dengan perasaan tidak puas hati
Frust
bye-bye Longji
Lebih kurang jam 5.00 petang kami mula bergerak pulang ke Guilin dan kaborkan kepada Alex minta turunkan kami di Guilin Train Station.Yeah! destinasi seterusnya adalah Guangzhou Railway Station, tiket tren dah siap beli pada hari pertama sampai di Guilin dan masa bertolak adalah pada jam 9.00 malam. Tempoh perjalanan adalah 11 jam so lebih kurang jam 8.00 pagi 31/04/2013 kami akan tiba di Guangzhou Railway Station.

Sampai sahaja di Guilin Train Station, scanning beg pastu masing-masing tercari-cari kat mana tempat menunggu untuk naik train ke Guangzhou ni, kan semua tahu yang mereka memang tak pandai nak cakap bahasa inggeris. Lepas scan beg, terdapat beberapa ruang menunggu dan juga escalator untuk naik ke tingkat 1. Masing-masing pandang ke kiri, pandang ke kanan dan pandang ke atas, direction sah-sah dalam bahasa China, nak naik escalator ker, nak pergi tanya di ruang menunggu kat bawah ni ker.

Tiba-tiba...cam surprise je kan..hihihhi...dalam kami tercangak-cangak tak tentu arah tu, seorang lokong (abg - coz cam muda lagi) datang approach JM, eh siapa pulak dia ni, kami ingat dia staff kat tren station ni, so JM pun tunjukkan tiket tu minta dia tunjukkan tempat menunggu untuk ke Guangzhou, rupanya dia pun tak pasti, pastu dia pegi tanya pada staff yang sedang bertugas semasa scan beg tadi. Opss..ingatkan dia staff kat sini, kami pun senyum sesama sendiri. Pastu dia datang dan tunjuk isyarat supaya naik escalator dam kami pun beredar dan bila pandang semula kat mamat tu siap lambai-lambai dan senyum-senyum..ehh..apa kena ngan orang ni...heeeeeeeee...biarlah dia dengan perasaan nya...yang penting dia tolong heeee.

Tunjuk tiket pada staff di ruang menunggu dan tengok jam baru pukul 7.30 malam, wah lama lagi perlu tunggu ni coz tren gerak jam 9.00 malam. Nasib baik di ruang menunggu tu ada air panas, so buat minuman dulu dan masak megi. Yang tak bestnya, tandas kat sini macam terusan air tu..kiranya bila korang membuang nanti nampak lah 'najis' tu bergerak di bawak arus air yang sentiasa mengalir tu adussss...eeeeee

Seawal jam 7.30 malam
Masih menunggu - jam 8.30 malam, ruang menunggu untuk ke Guangzhou dan Shenzen
Akhirnya masa yang di tunggu-tungu sudah tiba, kami mula bergerak beramai-ramai masuk ke dalam tren dan seperti JM kaborkan sebelum ni kami dapat hard sleeper. Bila masuk ke dalam tren tempat tidur memang agak sempit, tiga tingkat, di sediakan kain selimut, bantal dan satu tilam yang agak nipis. Kesian pada kawan JM yang 2 orang tu coz kami dapat tingkat atas sekali, masing-masing nak panjat naik tu hai faham-faham je lah.

Suasana dalam tren
Bagaimana nak tahu yang tren akan sampai ke destinasi yang dituju, kalau dia announce pun bukan kita faham kan, kebetulan dalam coach yang sama dengan kami tu nak ke Guangzhou juga so senanglah hidup. Malam tu kami tidur dengan nyenyak maybe sebab dah seharian di Longji  dan perjalanan lancar berbanding dengan KTM dengan bunyi bising, pastu akan terasa gegaran kan. Tapi tren ke Guangzhou ni smooth yer tak ada bunyi bising memang selesa lah. Kalau korang risau terlepas stesen, pastikan buat anggaran jam berapa sampai ke destinasi so betullah  tu.

Lebih kurang jam 8.30 pagi kami pun sampai di Guangzhou Railway Station

Guangzhou Railway Station
Misi mencari Guangzhou Subway Station
Keluar sahaja dari stesen ni, mak aih ramai nya umat manusia, penuh sesak dan amat berbeza dengan suasana di Guilin.

Misi kami adalah untuk mencari Guangzhou Subway Station. kalau korang lihat gambar kat atas tu, sepatutnya boleh masuk ikut pintu ni coz ada link beetwen Subway dan Railway ni tapi....tak pasti kenapa dorang tutup. Jadi kami terpaksa cari pintu masuk yang lain. Kat sini pun satu masalah jugak..tak nampak pulak sign Subway ni yang ada hanya bangunan, nak ke arah kiri atau kanan kami pun tak pasti. Pastu tanya guard kat area tu sambil tunjuk Subway Map, pastu dia pun tak faham tengok map tu..macam mana kan. Pastu dia tanya lak rakan sebelah then dorang tunjuk arah ke kanan...kami pun follow seperti dia cakap..apa yang kami jumpa....tunggu sambungan dalam next entri ye.....heeeeeee

Jangan lupa tunggu next entri tau..babaiiiiiiii

1. tak sempat singgah sini sbb kekangan masa. kalo ade rezeki JM dan sy kene dtg lagi skali. pilih musim yg sesuai la ye gamaknya. hehehe

1. "JM dan sy kene dtg lagi skali" ?...ehehehe..JM suka statement ni..betul2 kita perlu terjah lagi coz mmg tak puas hati. Maybe ada hikmah tu..dia minta JM pergi bersama travelholic awesome kot baru best..ahahah..verangan

2. beza kita ke longji hanya satu hari JM, tp beza benor cuaca ye. Nasib baik hari kami ke sana cuaca menyebelahi kami. Berbaloi jgk pnjt tangga sampai ke puncak dan dpt view yg lawa wlpun sawahnya togel. Hehe.

St keretapi guangzhou memang sgt besar. Last year kami ke sana tgh construction. Itupun lost jugak. Haha.

1. Yes dear coz JM sampai Guilin pun awal sehari kan..mmg berselisih je kita. Kata sana cuaca tak menentu hari ni ujan esok dah cerah mcm biasa..Jelesnya time PM pegi tu view sgtla cantik kan..

Ha'a..betul..adus..kalau ada english sign tak ada masalah sebenarnya heeee

3. peergh.... gilak cantik gambar first tu.... macam lukisan... Bestnya kalau menginap kat situ... mesti sejuk

Ah So yg rambut panjang tu sanggul rambut sambil menari kew?...... giler berseni dia org ni kan..

1. Ha'a dear SR..mmg awesome sbb tu beriya nak pegi sekali hari hujan...huhuhuh
      Yer betul sejuk kat atas tu lagi sejuk dari cameron tau hhee

Tak lah menari dia gelek-gelek sikit jeww..ha'a..itulah tarikan dan sumber pendapatan mereka. Cuba SR bayangkan kalau hari2 buat persembahan berapa byk income dorang dpt sebulan compare ngan kita..kalah kita heeee

4. Dari Guilin ke Guangzhou takde bullet train ke...

1. Tak ada En Mie coz bandar Guilin ni tak maju like Guangzhou dan Shanghai..cam lebih kepada kampung sikit :-)

5. sedihnya...kabus tebal..kalau saya dah guling2 sbb frust haha..
    uraikan rambut ikut tingkap? Rapunzel sangat kan

1. Ahahahha...JM pun sebenarnya nak gak guling2 tapi jalan basah..nanti abis basah baju hihihi

ye ye rapunzel tuo....heeeeeeeeee

6. sawah padi yang cantikkkkkkkkkkkkkkkkk
    dan rambut deme yang panjangggggggggg
    wow....
    lain dari yang lain

good to explore JM!!!!

updet lagi..gigil haa nak baca
    hehe

1. Kak Anash,
      Lagi cantik kalau pegi time ada padi..skrg ni masih kontang tu pun dh nampak cantik kan
      Ha'a..panajg betul dan lebat pulak tu..kalau lah dorang kluar waktu mlm susah nak beza org ke langsuir heeeee

Nanti kak Anah buat trip ke sini eh..hajak 2 orag bodyguard tu (Janggel dan John) heee

7. CANTIKNYA gambar rice teres tu. Tak sempat nak kesitu haritu sebab terlalu rushing. Apapon terima kasih la sebab tunjuk gamba kat sini.

Nanti nak ke sini la tapi tak tau bile. Dah nama pon tourist spot kan, kena la pegi.

Panjang rambut makcik2 tu, kalaula ada kutu, jenuh tu nak menyikat.

1. Janggel,

Mmmg cantik view kat SINI tapi syg time JM pegi hujan x dpt lihat secara live so maybe ada misi meripit nih

alaah...boleh ada je tiket murah..kita grab

Ahhahaha...rasanya kutu pun malas nak tinggal kat dalam tu coz lemas tak boleh nak bernafas dan ada bau busuk coz dorang tak guna shampoo pantene :-)

8. Macam keadaan ktrg kat mt sorak juga, kabus tebal x nampak apa. Takpa sekurang-kurangnya JM boleh jumpa makcik rambut panjang, tu tarikan utama juga kan;)boleh minta tips nk jaga rambut hehe

1. Ha'a..betul...betul..bila berkabus menghalang jarak penglihatan kan..

Kalau JM yang gemar makan meggi ni agak susah ler nk dapat rambut mcm tu. Tips jgn basuh ngan syampoo..cucui ngan air beras :-)

9. hai JM,

1st cikda tgk gambo Longji -sawah padi huma tu. cikda terbayang roti.. bole..?? hahaha

JM tak tanya ke dia org guna syampoo apa..kalau santan..ehhehe takpe la cikda rela beruban..

naper tak ambik no tepon lokong tu.. mesti tak hensem tu kan.. (ha..dah tau no tu..wink2x..)

Bila baca n3 JM kat sini terbayang pulak camni le payahnya org yg masuk Amazing Race tu kan.. hahaha

1. Yer Cikda, dh tukar pic profile eh....heee

Roti?...kat mana nampak cam roti nyer..mmg tggi betul daya imaginasi Cikda ni heee

Tak guna shampoo..katanya dorang cuci rambut tapi tanpa syampoo..hee..tak lah dorang guna daun pokok apa ntah..

Tak ambik coz tak berapa ensen dan agak berumur heeeeee

Yg masuk mazing race lagi lagi susah dan sukar kalau JM pun tak mampu..perlu stamina :-)

2. tuko .. nak nampak comel.. aci?? hahahha

3. eheheeh...aci..aci..mmg nampak tomei pung

10. cntik nya souvenir kat tmpat niii... mesti JM borong byk2 kan.. besh nyer

1. Heeee mmg cantk dan kreatif dorang ni TAPI JM beli satu je buat kenangan hihihhi

11. bestnya view kat sawah padi tu..cantik sangat! JM macam mana rambut diorang lembut tak?
    ada tanya tak macam mana makcik2 tu jaga rambut sampai tak beruban, kena kutip petua ni utk masa depan hikhik

1. Ha' a cantik view tu klau pegi musim yg sesuai. Rambut tu biaa je x lembut pun :-)
      Heeeee sda gak nk try tanya tp dorang x faham english :-)

12. LAWO2 URANGNYA ERK...
    KAWASAN BERSEH....BECAKNYA PUN MASIH DALAM KEBERSIHAN
    RAMBUT DEPA NI PANJANG2 . bersinor lagi JM

1. Orenya kecik2 molek jo dan kat sana mmg xada pencemaran
      Rambut itulah harta mereka heeee

13. Replies
    1. Salam kenal Zie :-) terima kasih coz sudi baca blog JM ni

Ha'a..mmg menarik..kalau ada peluang try melancong ke sini mmg best :-)

14. nak komen ini dulu ::: tang najistu yang tak boleh tahan... nasib tak amek gambar...
    JM kita terasa cam dah sampai pun kat situ dengan gambar yang banyakni dan juga penerangan yang jelastu.... best sesangat sebab menimba banyak pengalaman berharga...

1. Akak, eeeeeeeeee..tak lau nak amek gambonyer nhihihi

Itulah motif JM, nak beri penjelasan yg jelas bior pembaca boleh merasai pengalaman JM kat sana tu hee..jauh perjalanan luas pemandangan...ada peluang nanti Akak leh bwk anak-anak ke sana..mesti meriah :-)

15. Cantiknya gambar sawah padi tu....
    Terpegun jugak tgk rambut dia orang tu..mmng pnjng betul...
    Akak dah pergi guangzhao...tapi tak pergi pun ke Guilin....
    Best dpt cari pengalaman di tempat orng....

1. Yer Ka MP..cantik tau...kalau ada peluang akak perlu pegi SINI :-)
      Ahaa...kalau Guangzhou lebih kepada tempat shopping..Guilin lebih kepada SCENARY

16. JM,
    patutnya depa ni semua dipanggil jadi model sunsilk ke, pantene ke, rejoice ker.. hehe
    serius pajang rambut diorang.. tu kalau cuci mau kena guna sebotol shampoo untuk satu cucian aje! haha

1. ha'a lah..betul jugak tu..tak terpikir pualk yer..TAPI nk jadi model dorang tengok jugak rupa parasnya heeeee

Mahu guna seminggu habis sebotol syampoo tu hahahah

2. JM, suruh kamera fokus kat rambut jer, muka tak payah.. hiks2

3. Dear...hahahaha..nanti kang org tak tahu lak ni rambut orang ke..rambut hant... ke rambut pelesu...hahahaha..lawak

17. JM,sy cuba cari comment2 yang saya tinggalkan utk JM,tapi xjumpa la,rase mcm byk soalan yg sy tinggalkn utk JM..lupa nak link kan comment dgn email.. =(

1. ye ker..rasanya setiap komen JM akan reply terus..klau link throuh email..ASAP JM reply tau heee..cecepat link comment ngan email..kalau ada kemusykilan yg JM leh jawab :-)

18. ermm da lupa daa ape soalan2 tu..huhuhu kene cuba ingatkan semula..hmmmm ni haa bru link..
    JM tahu x train dari beijing ke shanghai yang harga berpatutan dan boleh naik mlm n sampai pagi?? try search2 jgk,tp xdapat info yang betul,masih confuse ..

1. Aha..JM ni belum sampai Beijing lagi..so tak sure tren ke Shanghai tu..selalunya JM search je kat google. Tak dpt info yang betul?..jap JM try search eh..pastu nanti JM email ok :-)

2. Bella : dh dapat lum tren Beijing to shanghai..pls refer here : http://www.beijingchina.net.cn/transportation/train/train-to-shanghai.html

19. teringinnye nak pergi guilin.. tempat die cantik.. nak marathon bace entry china JM..

1. Fifi : Guilin antara tempat yang sgt sesuai utk sightseeing

20. tak berat ke kepala depa rambut panjang gitu tapi kagum takde uban kot!
    yg cara cuit2 pongong tu rare sgt hahaha klu negara kita wt camtu mau kena terajang mautttt ;p

21. Subhanallah! Indahnya pemandangan teres sawah padi tu, sis!

22. Performance wanita2 Rapunzel tu menarik!