Sunday 9 August 2015

Autumn at Seoul & Busan 2014 : Last Day and Budget

Assalamualaikum dan salam sayang kepada semua reader blog JM,


Mood untuk sambung kisah di Busan semakin BOSAN!!! Hampir setahun JM nak habiskan story trip percutian musim luruh di Seoul dan Busan ni. Tetapi setiap permulaan mesti ada penamat, so mari kita sambung.

Sambungan dari Autumn at Seoul & Busan : Taejongdae Busan

Good bye Sam Wong Jang
Hari terakhir di Busan, masing-masing dah tak ade mood untuk jalan-jalan lagi. Dah penat, duit yang tinggal nak beli ole-ole pun tak cukup.

Flight jam 5.00 petang dan boarding time jam 4.10 ptg, kalau ikut kan masih sempat kalau nak ke Busan Tower dan Gukje Market tapi MALAS sebab JM akan datang lagi pada April 2015 so tak lah terkilan kalau x pergi dalam trip kali ni.

Jadi lepas subuh golek-golek dulu atas katil, layan FB, update IG dan whatapps sementara dapat wife FREE ni...kita guna sebaik mungkin.

Pastu dalam jam 8.00 pagi, pergi mandi dan kemaskan luggage. Kami plan jam 10.30 pagi check-out kerana Airport Limosine Bus untuk ke Busan International Airport jam 10.53 pagi seperti jadual kat bawah ni.

Waktu perjalanan Airport Limousine Bus to Busan International Airport
Kalau stay di Sam Wong Jang GH ni, tiada kitchenware atau dapur untuk memasak ye. Pihak GH hanya sediakan water dispenser (hot & cold) dan oven/ketuhar. 

Jadi kalau nak prepare breakfast, lunch or dinner, beli instant rice di 7-E dan bawak bekal lauk sendiri seperti kami. Itu langkah penjimatan lah.

Kalau korang jenis suka memasak, JM suggest stay di Woori Guesthouse GH tapi pastikan bawak periuk sendiri lah. Jangan guna periuk yang GH sediakan.

Woori GH ada sediakan dapur, roti dan telur percuma untuk breakfast. Lokasi sangat strategik dan menarik, beberapa langkah je untuk ke Gukje Market, 100 meter ke bus stand untuk ke Gamcheon Village dan Airport Limosine Bus Stop. Hanya beberapa meter sahaja jalan kaki ke escalator yang boleh reach Yangdusan Park (Busan Tower).

Lepas buat sarapan, perut dah selesa, JM cakap pada member nak keluar sekejap..jalan-jalan di kawasan sekitar, dia tak nak ikut so lepak je lah dalam bilik.

Dalam jam 10.00 pagi camtu JM balik GH, kami chek-out. Part yang paling SEKSA adalah waktu nak bawak turun luggage bag seberat 25kg tu ke lobby...

Ya Allah tuhan sahaja yang tahu...rasa nak PUTUS URAT KENTUT dan nak terburai peranakan. Turun tangga dari tingkat 3...cuba bayangkan...tak ke muscle "ahkak" ni timbul.

Kalau 'ahkak' ni dah kahwin tak kisah lah peranakan jatuh bertaburan atas tangga tu..ohhh TIDAK!!! perlu jaga ASET tu dengan baik...kalau tak ada 'benda' tu dah tak de nilai tau hihihi....

Okey..dari GH nak ke bus stand Airport Limousine tak jauh, betul-betul di jalan besar. Tanya je staff GH tu nanti dorang tunjuk jalan.
Ha....kat sini lah tempat tunggu bas tu. Ada timetable perjalanan lagi
Jalan kaki dari GH ke bus stand tak sampai 5 min, punya lah dekat!!! itu sebab JM suka travel ke Korea, kemudahan pengangkutan awam sangat efisyen.

Waktu kami sampai kat sini bus belum sampai lagi.

Kemudian ada seorang driver teksi ni approach kami supaya naik teksi ke Airport. Pastu tunjuk duit Won 6,000 bermaksud tambang teksi ke sana KRW6000.

Kalau naik bas limousin harga tambang juga KRW6000, so kami decide naik bas. Buat isyarat tak nak kat Ahjussi tu dan cakap kamsahamnida dia terus beredar.

Tak lama pun tunggu, bas pun sampai. Menarik tu, public transport di Korea ni on-time. Driver bas turun, masukkan luggage kami dalam carriage. Tambang bas bayar kat driver by cash ye.

Inilah Airport Limousine Bus tu
Seat dalam bas besar dan luas - sangat selesa..lebih selesa dari naik teksi
Driver pakai kemas je tak macam driver di tempat lain. Dah bayar tambang jom duduk. Masih banyak seat kosong so JM pilih tepi tingkap and my friend pun pilih tepi tingkap jugak. Masing-masing duduk berasingan ye lah banyak seat kosong so jadi tamak ehehehe.

Bas akan berhenti di beberapa stop untuk ambil penumbang tapi still tak penuh. Dalam bas layan perasaan dan till we meet again Busan (gittew detik dalam hati nak datang lagi).

Apabila dah nak sampai Airport, driver akan jerit Gimhae! Gimhae!..maksudnya dah nak sampai lah tu. Jangan dok nak tido lagi..get ready nak turun.

Dah turun nanti masuk ikut Gate 1 BUKAN Gate 3..ingat!!! kalau uolls naik flight Air Asia. Kalau uolss terbang dengan MAS...sorry...tak ada route KL - Busan but KL - Seoul only!!!

Masuk ikut Gate 1 jika terbang bersama Air Asia
Jika lain-lain Airlines masuk ikut Gate 3
Nah!!! jam 12.15 tgh dah sampai Airport
Bila dah sampai kami masuk ke Departure Hall...orang pun tak ramai banyak seat kosong. Then JM cakap pada member nak explore Gimhae Airport ni, nak cari tempat solat Zohor & Asar (jamak) nanti. JM dapat info ada Changing Room dan boleh solat kat situ.

Changing Room ni terletak di Arrival Hall aras 1 kalau tak salah, kalau salah korang cari lah sendiri hihih.

Kalau dari KL - Busan, sampai je di Aiport Busan ni akan nampak view seperti ni.

Arrival Hall
Akan nampak Air Fountain ni
Inilah Changing Room tu sebelah kiri Arrival Hall. Nak solat pastikan bawak kompas, sejadah dan telekung. Wuduk ambil dalam toilet.
Inilah Gimhae International Airport
Drama Airport bermula...memang cuak gila time ni sebab dah banyak kali 'terbang' belum pernah beg kena selongkar

Di pendekkan cerita sampai lah waktu check-in di kaunter. Semasa beratur untuk check-in luggage tu, JM dah perasan ada notis jangan letak sebarang gadjet, hp, notebook, alat elektronik atau bahan mudah bakar dalam luggage TAPI...JM tak ingat ada letakkan power bank dalam luggage tu!!!

So apa yang jadi?

Selepas dah selesai check-in dah tahu pintu gate berapa, kami pun jalan lah nak pergi tempat menunggu....TIBA-TIBA nama kena announce...waktu tu JM tak perasan lagi nama kena panggil....my friend yang perasan.

ehh..JM..itu pun dorang call nama JM..minta ke kaunter check-in

Pastu dengar lagi lagi....Ms bla..bla..bla...bla..please proceed to counter 5...haa sudah..apa pulak ni.

Terus pegi kaunter dan tanya lah kenapa?...then staff tu cakap sila masuk pintu tu...pintu di belakang kaunter. Waktu tu macam-macam JM fikir..kenapa pulak ni...ada something wrong ke ni..rasa jantung yang tercabut...dap dip dup...dap dip dup...lagu Haiza!

Bila masuk je ada sorang pegawai perempuan ni tanya ...this is your luggage...pls open it...pastu dia tanya...any electronic device in your luggage? Masa ni masih blurr!

JM pun buka, selak-selak semua kain baju, baju kecik, spentot semua tersembul keluar..aduss!!! malu!!!! Nasib baik pegawai perempuan..kalau lelaki?

Akhirnya jumpa lah Power Bank Pineng tu...ya Allah! memang tak ingat langsung ada letakkan kat dalam luggage tu.

Pastu pegawai tu cakap masukkan ke dalam bag handcarry...dah siap..SELAMAT!!!

Rupanya selepas check -in tadi, semua luggage akan 'bergerak' ke dalam satu bilik untuk scanning..so kepada rakan reader..be carefull ye..jangan jadi seperti JM ni.

"Glamour Malu Uolss...bila kena masuk bilik tu"

Ingatkan drama tu dah habis tapi belum lagi...ada lagi part 2

Semasa passport checking di kaunter imigresen tak ada masalah TETAPI semasa checking handcarry bag di kaunter kastam...lagi sekali my handcarry kena bukak!!!

Ya Allah dugaan apakah ini.

Bila pegawai minta tolong buka beg tu...lagi sekali rasa jantung dah bersepai atas lantai...apa pulak yang tak boleh bawak dalam hand carry ni...

Pergawai tu keluarkan semua barang dalam beg JM pastu dia ambil plastik hitam dalam my beg. Sebenarnya dalam plastik hitam tu JM simpan Fridge Magnet dan juga brooch, souviner untuk kawan-kawan.

Dia keluarkan brooch tu pastu tunjuk kepada pegawai yang scan beg tu...rupanya benda tajam or jarum brooch tu yang mereka 'detect'. Pegawai tu angguk2 dan setuju ia bukan sesuatu yang merbahaya...Aduh!!! laaaaa....

Fuhhhh LEGA!! urut dada sendiri...nasib baik tak kena buang...banyak tau!!!

Ruang menunggu...Departure Hall
Jom balik Msia..till wee meet again Korea..In shaa Allah
Hari tu flight on time dan lancar sampai di KLIA2 dengan selamat. 

Part yang paling terharu dan saat yang buat JM menitis air mata adalah semasa dalam penerbangan, my partner hadiahkan Passport Cover warna PINK...so sweet....waktu tu JM terlelap then dia belikan tanpa sedar.

Bila terjaga je..nah JM...i hadiahkan u passport cover sebagai kenangan kita travel bersama..warna pink sebab she know i love pink! terus air mata menitis-nitis ...tak boleh nak tahan-tahan lagi...Terima kasih dear...actually nice travel with u...susah senang kita bersama..

JM tengok lah harga passport tu RM90++? ye lah harga atas awan kan? mana nak cari kawan pemurah macam ni?

So kepada my travel partner, sekiranya beliau baca entri ni..i wanna u know...ini adalah trip pertama kita travel bersama dan kali pertama kita berjumpa dan berkenalan secara rapat. I know your heart and u know my heart macam mana. Kita sama-sama berkongsi cerita, gelak tawa bersama. Jika JM ada buat salah sepanjang trip tu JM minta maaf...begitu juga sebaliknya.

Jangan serik untuk travel bersama lagi ye.

******TAMAT!!!!!!!!!!!******

Mula tu tak de idea nak taip apa ni....sekali panjang pulak entri nya kah kah kah...

NAH!!!! JM kongsi budget selama di sana

Full Budget dari 24 Oktober 2014 - 02 November 2014 (10 hari 9 mlm)

Flight ticket :

KL - Incheon (RM301) + Luggage 20 kg (RM79) = RM380

Busan - KL + Luggage 20 kg + Meals = RM391.36 

Tiket KTX Seoul - Busan (booking online) = 32,000 won @RM102.00

Money Changer :

1000 won = RM3.18 , JM tukar 760,000 Won = RM2,416.80

Beli barang bekalan dari Msia (tuna, roti, mushroom soup, Brahim instant, biscuit) RM100.00

760,000 won di gunakan untuk bayar :

- 6 malam Namsan 3 GH = 195,000 won seorang

* Namsan3 room charge is 65,000won per night for 2 persons one room

- 3 malam di Sam Wong Jang GH = 55,000 won seorang

- T-Money + Top Pup
- Bus Fee
- Taxi Fee
- Makan
- Souviners
- Entrance Fee

Total keseluruhan seorang = RM380 + RM391.36 + RM102 + RM2,416.80 + RM100 = RM3,390.16

Korang rasa MURAH ke MAHAL? budget bergantung kepada RATE Korean Won (KRW)
**Sedih RM makin jatuh..mata wang asing makin mahal

Hari tu ke Bangkok...100THB = RM11.25 uhuhuh

Sementara masih ada mood rajin JM nak kongsi kisah SOLO TRIP ke Bangkok City!

345 comments:

  1. Hati saya pun akan berdetak kalau immigration suruh buka beg. Takut sangat. Nasib baik takde apa-apa ya, kak JM :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah!!! rasa seperti dunia dah nak terbalik kih kih kih

      Delete
    2. adoi, bila travel, tu lah part yang paling ditakuti!!huhuhu

      Delete
    3. satu lagi part bila dpt tahu passport dah tamat...x perasan...meraung!!!

      Delete
    4. Kalau passport tamat tu memang wajib meraung lah. Cuti-cuti kira tamat sebelum bermula :)

      Delete
    5. ibarat TUMPAS sebelum bertarung huhuhhu

      Delete
    6. paling drama kalu tetiba bawak salah passport... terbawak passport yang dah kena kerat! keh keh keh...

      Delete
    7. Huhuhu... korang buat sy cuak.
      sungguh lah ku kena ltk passport dh kna kerat tu jauh jauh... huhuhu

      Delete
    8. Bag dh slalu sgt kna bukak...ngn kastam ostrolia...

      Len kali nk buat list mcm SSS tunjuk je kt kastam tu...
      dia percaya ke Sss...

      Ostrolia kn mcm fussy skit...

      Delete
    9. Kena inspect by en. Anjing pun dah slalu... huhuhu... nanges

      Delete
    10. try tunjuk list dulu... buat muka sposen!

      Delete
    11. will try dis year...

      maybe my last trip to melbourne... kottt...
      wallahualam...

      Delete
    12. JM, murahnye dapat tiket Busan -KL below RM500..
      saye sekarang tengah tunggu flight Busan-KL ni..price RM700++ je..*sigh

      Delete
    13. Feeza Fauzi : itu harga tiket bulan berapa? JM check Busan - KL April next year RM300++ je...skrg kan AA tengah SALE..cer hunting!

      Delete
  2. bila RM jatuh akak rasa mahal juga tu... selamat holiday sis.... take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sheila Aziz : terima kasih sudi singgah sini...memang mahal!!!nak travel nye pasal..pejam mata je lah

      Delete
    2. Puteri Wanita : ada orang cakap...boleh tak di jam tangan digital tu x ada perkataan PM...nak AM je..pastu x nak RM...tahu tak maksudnya hihihih

      Delete
  3. Seronoknya jm.. i is jeles.. hehe

    Mesti cemas kan klu jadi macam tu.. take care jm..")

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Wawa...lebih cemas dari malam pertama kah kah kah....ckp mcm pernah rasa...terima kasih Wawa

      Delete
    2. Hahaha.. Jm jgn macam2.. Sme2.. Wawa teringin jgk nak pergi travel, tpi blm ade keyakinan..

      Delete
    3. Wawa : kih kih kih....seram sejuk!

      Delete
  4. SS reserved my comment here... Ada masa SS baca...

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM berikan seyuman manis utk SS heeeee

      Delete
    2. SS FAHAM maksud senyuman Jay Emm tuh! keh keh keh...

      Delete
    3. jgn manis sgt senyuman tu JM...kang bersemut hahahah

      Delete
    4. semut datang sebab manis sgt... he he he...

      Delete
    5. hahaaha....jenuh nk halau semut tu kang

      Delete
  5. mak aii, kalau nama kena panggil mcm tu, memang luruh jantung dibuatnya kak JM,
    pernah jadi kat kawan masa pergi bali, tapi kes pasport dah tamat.
    masuk bilik la jawabnya, kita yang tunggu pun susah hati..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. then apa jadi dgn kawan tu...dia x perasan passport dh tamat? mmg x leh fly kan? itu org yg menunggu..org yg kena panggil tu...menyirap darah!

      Delete
  6. Seronoknya dpt travel mcm ni. Banyak pengalaman boleh dpt kt tempat org...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Puan Ran..bila dh start travel cannot stop...adus!! penyakit

      Delete
  7. Kesian JM, banyak betul dugaan kat airport tu yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zumal...rasa seperti orang bersalah je...belajar dari pengalaman...next time perlu lebih carefull

      Delete
    2. Jauh perjalanan luas pandangan, banyak pengalaman... tak gitu JM ^-^

      Delete
    3. isshhh bijak nye Zumal....anak siapalah ni hi hi ihi

      Delete
  8. Bestnya baca trip prcutian akak...entah bila la agaknya Lya dpt pi korea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lya...hasil dari jahitan baju tu..kumpul sikit2 in shaa Allah your turn will come

      Delete
  9. amboi JM punyalah tak sabar nak habiskan entry, wifi pun di eja wife...hehe

    ReplyDelete
  10. bagusnya driver bas siap turun angkat luggage! kat Seoul ada tak camtu kak JM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat Seoul pun sama....dah nama nya orang Korea bukan orang Msia oopppssss

      Delete
    2. memang tolong angkat... tapi... ganas! adeiii...

      Delete
  11. yay..dah habis entry! boleh tulis entry baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Sal!!! entri yg dah hampir masuk museum

      Delete
    2. Akhirnya, tamat sudah edisi Koya 2014! Sudah ada penghujung cerita. Yeayyyyyyyy! :)

      Delete
    3. setelah almost setahun...adus!!!

      Delete
    4. pasni edisi koya 2015 dgn 2016... citer abis tahun 2020!

      Delete
    5. itu nasib baik kalau x dapat Alzheimer

      Delete
    6. yeayyy...epi ending...hahahaha

      Delete
    7. dah tu... x reti nak tepuk tangan! kah kah kah..

      Delete
    8. ehh...lupa....plepak plepuk plepak plepuk.....hahahhahaha

      Delete
  12. Replies
    1. Mummy Julia..jalan-jalan mmg syok...tapi x syoknya duit byk habis

      Delete
  13. pengalaman kat airport mencemaskan betul ya...syukur alhamdulillah dugaan dilepasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Kak Paridah...risau x dapat balik Msia je

      Delete
    2. SS dah preinform dulu... Powerbank... JANGAN BAWAK! Pepandai laaa nak save power gadget cemana...

      Delete
    3. pastu dah x bring together...x nak berulang lagi

      Delete
    4. No need Jay Emm... Dulu sekali je SS bawak... Bila fikir balik... Buang masa je perjalanan kite kalu asik nak fikir charge gadget... SS pon dah x bawak powerbank masa travel...

      Delete
    5. dh byk belajar dari kesilapan...

      Delete
    6. SSS... acaner nk charge kalo x bwk PB.. cer share bab "pandai-pandai" tu...
      huhuhu...

      Delete
    7. G china pulak... x blh bwk PB lbh 10ribu...
      kalo lbh, dia rampas...
      huhuhu... penat lh mcm ni...
      g semua country rule lain2....

      Adeiii

      Delete
    8. my dear Cik manisah Lesing... guna la extra bateri! huh!
      * nama manja utk huda... he he he

      Delete
    9. Alaaaa... kena beli bater ke...

      bateri henfon mahal lah. hahahaha

      Delete
    10. why I dah jadi cik manisah lesing...

      hahahahah... sapa yang dah kena lesing ngan saya ni... hahahahahadoiiii

      Delete
    11. Ke nak short name... Cik Lesing! kah kah kah...

      Delete
  14. Saya baru je balas emel sis tadi. Tak perasan dah up entri baru.
    Terobat rindu baca entri panjang ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula-mula nak taip pendek je tahu-tahu panjang pulak membebelnya :-)

      Delete
    2. Kan kak farah kan....

      Ni macam barulah "betul2 JM" ... Kan kan kan

      Delete
    3. Huda....tulis ikut mood je tu

      Delete
  15. Statement ...rasa nak PUTUS URAT KENTUT dan nak terburai peranakan,...tu kelakar.
    Totally can relate to that :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ihihihhi....tak sia-sia sis JM tulis..ada yang membaca nye...macih dak Farrah

      Delete
    2. Itu pasal SS benci tangga! Kalu urat putus... Cemana nak kentut? kah kah kah...

      Delete
    3. Huishhh... vahaya lah ini macam...

      Delete
    4. yelaa....tuka jd bersiul kan JM kan...hahahaha

      Delete
    5. Cuma Jay Emm je mampu buat.. ha ha ha...

      Delete
    6. leh masuk book of record tu kan hahahhaha

      Delete
    7. ahahahahah...korang ni...cubit kang

      Delete
  16. yes....cepat2 tulis cerita ke BAngkok macam syok je JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. trip ke Bangkok tu mmg BEST kak Nieda tapi ada hari-hari x best terutama part di tiggalkan tepi highway..gelabah cari kenderaan nak balik

      Delete
    2. kenapa SJM kena tinggal tepi highway?

      Delete
    3. ni yg xsabar nk baca kisah kena tinggal nihhh....adehhh...huhuhuh

      Delete
    4. Cepat update entry solo trip!!!!

      Delete
    5. dear Huda, SS dan Deanna...entri tu masih dalam draft

      Delete
  17. Sahabat sejati bukanlah mereka yang memiliki banyak persamaan... Tetapi... Mereka yang memiliki pengertian terhadap setiap perbezaan...Itulah prinsip yg SS pegang kalu nak jadi Sahabat! Sama macam dalam TRAVEL! Have to COMPLETE each others!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullll... setuju..

      Keserasian bukan maksud ko suka oren aku pun kna suka oren...
      serasi tu as if kalo g mkn kfc... aku suka mkn part peha... ko suka mkn part isi...
      bila dpt yg sebaliknya... ko rilex je bg kt aku...

      Ehhhh blh gitu contoh nya... hihihi...

      Tp mmg betul pun...

      Delete
    2. Kalu SAMA itu BONUS! Allah yg beri! Yang kena belajar adalah KETIDAKSAMAAN! Sebab yang tak sama tu PELENGKAP!

      Delete
    3. KESERASIAN berasal dari awak suka sarsi saya suka sarsi! kah kah kah...
      * just kidding

      Delete
    4. hahahahaha... pun boleh lah SSS

      Delete
    5. yg ptg sherashi bershama kan SS?? hehehe

      Delete
    6. Keh keh Keh.... menyembur nak nyebut sherashi...

      Delete
    7. hahahahha...jenuh lap sbb menyembur

      Delete
    8. setiap perhubungan (kawan, sahabat, kekasih, suami atau isteri) perlu ada 'CHEMISTRY...which is x keserasian roh antara 2 orang.....tiada keserasian roh takkan serasi bersama

      Delete
  18. WIFE FREE...

    Okay ...get it...

    ReplyDelete
  19. Haha... bab kena panggil kt bilik inspection tu... saya pun rasa nervous membacanya... hihihi...

    Alhamdulillah selamat...

    Kira bagus dia panggil suh kita bukak depan dia...

    Our bag pernah KENA TOREH ... suspek utama kastam...

    Cuma x pasti kastam malaysia or kastam ostrolia...
    sbb masa tu nk balik malaysia from ostrolia...

    Gile sengal.... mencikkkkk....

    So learnt...

    Bila g oberC... bli bag yg guna international key kt tepi bag tu... yg para2 kastam ada kunci nya... so dia x toreh lah bag kita...

    Huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu bag kena toreh... ada claim insurans x?

      Delete
    2. beg kena toreh tanpa pengetahuan? itu mmg kijam!

      Delete
  20. assalamualaikum JM, lama nya kaknoor tak singgah sini
    sorryyy ya maktok sibuklah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Maktok!!! masih sibuk di dapur ke sibuk layan cucu nih....

      Delete
  21. SJM nk tau... sy baru tau sbnr nya power bank and all electronic device like lapy etc x blh letak dlm luggage/kargo...
    seriously sy x tau... walhal dah terbang puluhan kali ...

    Sbb kawan sy pnh simpan laptop dlm luggage... lepas je... sy mmg letak power bank dlm luggage pun x pnh kena slongkar...

    TAPIIIII... kelmarin sy p kelantan... ms nk drop bag dia ty ... "ada power bank x dlm luggage" ... and i said no sbb ltk dlm handbag...

    Pastu blh buat muka sposen ty... "eh... x blh ltk ke dlm luggage... sblm ni pnh buat. Siap ltk lapy lg... xde pulak d tanya.."

    Yg jg kaunter tu dh buat muka cemas... "betul? Dan x de sapa ty????"..

    Huhuhu... agak nya itu ke sbb mh370 terbako katanya?
    Sbb bawak bnyk bateri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu ke china... powerbank yg dlm handcarry pon kena campak kalu still ada power! kene betul2 drain habis baru dibenarkan bawa naik! huh!

      Delete
    2. hah yer ke?

      dah tu apa fungsi nya bawak PB kalau dah kena kosong kan?

      Delete
    3. good question! maksudnya... kite ni... kena faham2 sendiri... nak naik kapal terbang... make sure bateri PB kena kering!

      Delete
    4. hanya berfungsi bila penuh jer...dh kosong xberfungsi dah hehehe

      Delete
    5. Lawakkk laaa Kari... Sakit perut....

      Delete
    6. so Huda...be carefull ye next time..same to me

      Delete
  22. perasaan yg sama kaknoor rasa masa gi Uk dulu beg kena suruh buka satu persatu kalau sorang mau ter ******* kat situ

    ReplyDelete
  23. Dan saya pun ty lh apsal x blh ltk dlm luggage...

    Dia ckp... kadang kita x off ... n sometime bila campak2 bag dlm kargo device blh ter ON ... dok dlm kargo lama2... presure etc... blh terbako/meletup...

    Huhuhu... baru lah eden tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semuanya sejak MH370! my family kena lebih teruk dari Jay Emm... Bukan takat announce nama panggil kite... Siap datang depan kite jemput ke opis lagi! lagi cuak!

      Delete
    2. Hoccay... itu betul betul punya cuak tu...

      kalau kat US mesti lagi cemas kan kan kan

      Delete
  24. Tiba2 teringat kitab busuk SSS...

    Betul lah SSS... kena ada list mcm tu...

    SSS..
    File .rar tu x blh bukak lah... huhuhu...

    Acaner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS dah hantar file baru taw... X dapat ke????? SS hantar file tanpa rar...

      Delete
    2. dah dapat... macih SSS...
      Saya saaaaayaaaanggg SSS vanyak vanyak kali

      Delete
    3. Sama2 Cik Manisah Lesing ku sayang... Keh Keh Keh Keh Keh...

      Delete
  25. Saya pun akan pergi korea juga nov ni. Tapi dah beli return ticket ke seoul. So, macam rugi sikit. Kena pergi busan pastu balik seoul balik. Hihiii. N'way strict nya immigration officer dia. Eiiii, takuutttt

    ReplyDelete
  26. Tragis betul kisah kena selongkar beg tu JM...
    Jantung akak pun sama dip dap dip dap Baca satu2 ayat entry tu..
    Alhamdulillah semuanya selamat..
    kira murahlah tu bajet mampu pergi melancong tu JM, nanti akak pun nak ikut JM..

    ReplyDelete
  27. Cari apa sensorang ke Bangkok tu JM... ada jumpa tak???

    ReplyDelete
  28. Jelesnya kita...sebab tak pernah sampai Korea lagi
    Tapi suspen jugak eh..kalau beg kena selongkar

    ReplyDelete
  29. Replies
    1. Awal2 entry "duit yang tinggal nak beli ole-ole pun tak cukup"... He He He...

      Delete
  30. ktorg dulu beg kawan kene selongkar. ingatkan ketip kuku. rupanya set chopstick sudu. sebeban kot ktorg borong. hehehe

    ReplyDelete
  31. benda paling nervous utk saya bila check in bag --> berat beg. hahaha ni dah la balik setahun sekali, sah-sah la banyak benda nak bawak balik Czech. kadang2 30kg tu tak cukup punnnn.

    pernah jugak kaunter suruh timbang hand luggage. ah sudah, tak pernahnya hand luggage saya cukup2 7-8kg macam yang airlines bagi. terpaksa la keluar few T_T

    ReplyDelete
  32. macam biasa JMnye entry ni best dan padat infonya.
    boleh buat kan sy terangan-angan syok.. tq sgt2x!

    ReplyDelete
  33. bila kita nak travel sama2 ni JM???
    hahahahahah

    ReplyDelete
  34. Part yang paling kak zai tak suka bila banyak disoal kat immergration.

    ReplyDelete
  35. seronoknyaa jelajah tempat orang sis JM :D

    ReplyDelete
  36. bdebar2 jantung bace entry kali ni hahahah.. JM. jantung kite pon bsepai atas lantai airport sbb kne tahan n bukak beg.. puncanye pon sbb brooch.. tp oppa ensem la yg korek2 beg tu.. die siap minx maaf sbb tcabutkan zip beg.. ensem pny pasal, kite halal jela.. hahahah

    ReplyDelete
  37. suspen sungguh wpun sekadar baca ... tak pernah lagi kena tahan macam tu :)

    dan mungkin tak akan kena tahan, sebab dah tak naik flight langsung dah ni :p

    ReplyDelete
  38. nice sharing JM ... details dengan kos bagai, boleh dijadikan panduan untuk semua :)

    ReplyDelete
  39. sis JM.. bila nak story trip latest ni??

    ReplyDelete
  40. SA nak sangat ke KOREA...ntah bila akan sampai ke sini

    ReplyDelete
  41. Pada saya OK sangat budget kak JM tu, 10 hari kan.
    Thank u kak JM banyak share pasal Busan, boleh saya buat rujukan kalau nak ke sana nanti :D

    PS: tak sabar nak baca trip solo kak JM!

    ReplyDelete
  42. Salam Perkenalan,

    Best baca pengalaman JM, syukur semuanya selamat :)

    ReplyDelete
  43. mesti cuak kan bila nama dipanggil tuh.. nasib tak ada apa.. takut jugak kan..

    ReplyDelete
  44. ni kalau orang mengandung mau dah bersalin nak tunggu entry nih.. hehehe..

    ReplyDelete
  45. waa...gosok2 mata jap...tgk waaaaaaa....da entry baru kt blgo JM....nk komen dulu...pastu sambung baca hehehehhehee

    ReplyDelete
  46. nape JM xdok woori guesthouse....sam joong lg murah ehh??? ke dah penuh masa JM datang haritu??? sibuk jer nk tya kan...hahahha

    ReplyDelete
  47. huihhh...berdrama di epot JM ehhh....kalau sy pun mesti berdebar jugak tuhh...tetiba nama kena panggil kan....serba x kena....tp jadi pengalaman kan..dan boleh jd panduan pada rakan yg lain...heheheh....

    ReplyDelete
  48. sy pun pernah ada pengalaman nama kena panggil...sebab lambat....hahahhaha....3 kali nama kena panggil....masa tu kat kaunter imigresen lagi...adehhhh....masuk jer dalam kapal terbang...semua org tgk semacam jer...coz delay sbb sy....hahahhaha....maluuuuuuuuu....duduk...dan tido....untuk cover malu....hahaahhaha

    ReplyDelete
  49. kira murah jugak la tu kan JM...sy igtkan paling2 5k duit kita.....termenung setahun jugak tuh kalau sy nk kumpul duit byk tuhhhh....hehehhehe

    ReplyDelete
  50. bestnyer kalau pengangkutan awam kita macam tu jugak kan....tepat ikut jadual perjalanan...rasanya..kalau pengangkutan awam kita efektif ramai kot yg akan guna pengangkutan awm....yg penting tambang berbaloi dengan perkhidmatan.....

    ReplyDelete
  51. JM...mcm mn nk baca jadual perjalanan bas tuhh...semua tulisan korea jerrr....huhuhuhuuh...

    ReplyDelete
  52. complete siap dengan tukaran wang semua.. best JM.. boleh i plan bawak family ke sana nanti.. tq

    ReplyDelete
  53. Selamat hari rayo jm
    Maap zahir batin sbb raya dah nak abes
    ahkak baru terkedek2 nak bw..
    Tudio sampai nak bertabur peranakan
    Penangan luggage 25kg memang berat sangat tu.

    Cuak jugak eyk tersangkut kat power bank tu.
    Memang leceh lah bab ni kan..

    Dah lama teringin nak melancong mcam jm tapi
    Tak kesampaian lagi huhuks

    ReplyDelete
  54. akak pun pernah kena kat imigresen di Incheon..kena selongkar handbag sbb kunci rumah..perghh..lawak antarabangsa...

    kesian kat kita, RM semakin merudum..nk travel ke negara mahal, garu kepala yg tak gatal..hehehe..

    ReplyDelete
  55. turun dr tingkat 3 dengan beg seberat 25KG? xmampu rietta...hehehe....bestnye...

    ReplyDelete
  56. Errr...memang nervous kot kalau tetiba bag kena geledah...nasib baik xde pape dalam tu..heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba bayang kan pegawai lelaki yang geledah?

      Delete
  57. Wah, bas dia mewah betul..kalau la ada kat malaysia..memang hari2 naik bas..hehe :)

    ReplyDelete
  58. Replies
    1. Nadeeya : Ahmad Maslan cakap RINGGIT JATUH tu bagus sbb rakyat Msia akan beli barangan tempatan huhuh

      so kepada KAKI TRAVEL like sis JM ni gigit jari je lah

      Delete
    2. Travel la bersama ahmad maslan

      Delete
    3. ahahahaha...JELIR kat ArZ!!!!

      Delete
  59. Replies
    1. Jue : belum mula menjual mcm mana tahu dah untung ni hihihihih

      Delete
    2. Untung dapat guna "wife" free

      Delete
    3. ciss!!!! aduhhh...mcm mana leh salah ni...ahahaha...nampak je si ArZ...kala udah FREE sape pun nak! keh keh keh

      Delete
  60. Gift yg akk dpt tu dari trip yg ni ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Kak Azie...trip yg dh lama..busyuk!!!! hihihih

      Delete
  61. Habis dah entri Busan...thanks sis atas segala info,akan dijadikan panduan spy tak kesesatan jalan,budget tu sangat ok...in future tk dapat dah kot figure camtu...huhuu sedih betul laaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayda Awie : sedih!!!! nk travel pun perlu fikir 100x...tapi kalau ada SALE tangan gigil je nk rembat! heeee....so travel sheapskate lah lepas ni

      Delete
  62. huhu.mst nervous gilaaa kan kena panggil ngan imigresen.huahua

    ReplyDelete
  63. Wah ada dapur bagi yang rajin memasak
    Cantik luar dan limousine bus
    Cantik fountain tu
    Seronoknya kak JM :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bihah : terima kasih sudi datang sini..kuih raya dah habis hihih..Cantik? habis..sis JM cantik tak? UuuwweeeKKK!! hihih

      Delete
  64. satu yg tak best nak jalan2 bila nilai ringgit jatuh kan....

    ReplyDelete
  65. punggah2 barang keluarkan isi beg tu dah biasa dah, sebb akak bawa barang yang kelihatan mencurigakan...hahaha
    sekali buka mau pengsan diorang ngan baunya.

    ReplyDelete
  66. Xpe kak JM sonok je baca boleh buat rujkan ni..Insyallah nak gi sana bulan 3 thn dpn ..huhu hrp duit kt naik lh balik..

    ReplyDelete
  67. Test power ni..BW guna handphone..
    Untung2 hasilnya tak double :)

    ReplyDelete
  68. hopefully ada rezeki lagi nak jejak busan...nak pi geoje island!

    ReplyDelete
  69. Untunglah sis JM dapat wife Free

    ReplyDelete
  70. Driver bas limo handsome cam kang garry tak

    ReplyDelete
  71. Tak dapat bayang kalau pegawai tu lelaki..... Dushhhh

    Nasib tak baik JM dua kali kan?

    ReplyDelete
  72. Ehh kalau scroll laju laju bahagian komen ni asyik nampak muka SS ja.... Agaknya lepas ni travel dengan SS tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ArZ!!! itu biar SS yang jawab hihihhi

      Delete
    2. Muka SS je yang boleh MENJUAL kat sini ArZ... Limited Edition! Kah Kah Kah...

      Ehemmm... Tuan tanah tak propose SS pon ikut dia... Sedih kannnnssss? ha ha ha...

      Delete
    3. SS... JM travel carca marba..nak ke ikut!

      Delete
    4. kalu Jay Emm carca marba... SS tara kuca... Ok? keh keh keh

      Delete
  73. Bila nak ke sini lagi...ringgit dah RM4....menuju ke RM4.30

    ReplyDelete
  74. oke wak baca ni dgn penob kasih sayang gak., oops ingt xnk komen ape2 ., harhar2

    ReplyDelete
    Replies
    1. "dengan penob kasih sayang ye Wak?"patutlah x sampai2 sayang Wak tu kih kih kih

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG