Wednesday 12 December 2012

Langkawi lagik

Assalamualaikum kawan-kawan...

Kenapa aku tulis tajuk entry sebagai Langkawi lagik?..yo lah..ini adalah kali ke 2 aku ke Langkawi bagi tahun 2012..kali pertama pada awal Februari menggunakan jalan laut (feri) dan kali ini melalui jalan udara (flight) dengan kadar tambang RM38 (return) pada bulan November..murah tak?

Aku selaku pemandu pelancong untuk adik-adik aku yang lain, banyak yang perlu aku uruskan termasuk kereta sewa, hotel dan itirenary untuk 3H2M kami di sana. Disebabkan aku pernah ke sana dan tedapat entri berkaitan sebelum ini..jadi untuk enri kali ini aku akan ceritakan seringkas mungkin kerana aku tahu semua pembaca blog aku dah pernah sampai di sana. Jikalau belum, boleh jugak jadikan entri ini sebagai rujukan.

Aku senaraikan kos kereta sewa dan hotel bagi tempoh 3H2M kami di sana.
Kereta Sewa (Kia Sentra) : RM100 sehari (24jam)...Tel No 019-465 8363 (Zarina) - Recommended
Hotel Eagle Bay                : RM115 per night....Tel No 04-447 8585 - Not Recommended
Kos Minyak kereta           : RM35 for 3 days

Seawal jam 8.30 pagi kami tiba di Lapangan Terbang Langkawi (LGK) dan selepas selesai urusan sewaan kereta kami terus gerak untuk mengisi minyak.

Direction to Petronas Station from Airport
1. Keluar dari parking airport akan jumpa first roundabout
2. At firt roundabout..ambil jam 9
3. Terus ke hadapan sehingga jumpa traffic light pertama...belok ke kanan
4. Gerak terus ke hadapan akan jumpa Petronas Station sebelah kanan

Terdapat beberapa destinasi yang berdekatan dengan airport seperti Pantai Cenang, Underwater World, Laman Padi, Morac Int. Go Cart, Langkawi Cable Car, SEven Wells Waterfall dan Island Horses.

Kalau melancong di Langkawi kawan-kawan tidak perlu risau, terdapt papan tanda dan tunjuk arah di sepanjang jalan dan memang mudah serta menyenangkan. Jikalau ragu-ragu boleh dapatkan map setibanya di airport. Untuk ke pekan kuah, selepas keluar dari parking airport, roundabout pertama ambil jam 12 dan selepas jumpa roundabout kedua juga ambil jam 12...easy measy bukan?

First destination kami adalah Underwater World selepas sarapan pagi. Keluar dari parking airport ambil arah ke kiri..kalau ke kanan akan jumpa roundabout..folow je signboard di sepanjang jalan dan harga tiket dewasa RM28 dan kanak-kanak RM15. Beberapa kali aku ke Langkawi tapi ini kali pertama aku masuk Underwater World kerana terdapat kanak-kanak dalam ahli rombongan. Selepas 1 jam di sana..bagi aku amat menghampakan..tiada yang menarik dan tempat ini memang amat sesuai untuk kanak-kanak.


Destinasi kedua pada hari pertama adalah Dataran Lang


Berikut adalah antara tempat-tempat yang kami singgah semasa berada di sana.

Agro Park
Taman Buaya
Oriental Village & Cale Car
Tasik Dayang Bunting
Habis sudah stori aku bercuti ke Langkawi...maybe ini dalah penutup percutian aku ke sana dan jikalau di tanya tempat untuk berbulan madu Langkawi bukan destinasi pilihan..eheheeh...Akan tetapi kepada sesiapa ang belum pernah sampai di sana..aku syorkan korang perlu jejak kaki at leat sekali untuk melihat keindahan alam, tempat-tempat menarik dan juga untuk melihat sendiri Langkawi membangun semula selepas sumpahan 7 keturunan.

Sekiannnnnnnnn.....

19 comments:

  1. Replies
    1. ZF : mmg tak best langsung...rasa cam tak baloi je byr huhuh

      Delete
    2. sebelum p kami servey..ramai yg kata xbest..better p kt KLCC lagi berbaloi

      Delete
    3. baru tahu tak tak best ... tengok TV macam best jer underwater world tu

      Delete
    4. aquaria KLCC memang best la, tak besar sangat ruang dia, tapi berbaloi lah dengan harga ... tapi kami pergi time aquaria baru buka dulu, sekarang tak sure best ke tak hehe :)

      Delete
  2. Langkawi... memang best..Ros dah pernah ke Island Hopping tu. underwater world belum ada kesempatan :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ros_Reeza : under waterworld sis syorkan x perlu masuk..TAK BEST!!!

      Delete
    2. yeke tak best.. ok, next time kalau bercuti kat sna, tak yah gi lah.. Yang KLCC tu, Ros dah pi last year.. sebagai peminat hidupan laut, rasa teruja jugakla. hahhaha

      Delete
  3. dah 3 kali timm g sana..sekarang ni tgh tnggu feedback dr taman buaya..nk keja sana..huhu..

    ReplyDelete
  4. taman buaya ngan argo saya xmasuk lagi

    ReplyDelete
  5. Dulu kan JM masa zumal pergi Langkawi dengan family banyak tempat tak boleh pergi sebab dorang kata mahal tapi bila dah besar ni zumal terjah merata untuk puaskan hati... Tapi sayangnya time tu tak bergambar pun sebab belum ada smartphone. Hehe ^-^

    ReplyDelete
  6. kak JM.. saye saje bace entry langkawi akak.. amek mood minggu depan nak g sane.. sebenarnye.. tahun ni tahun ke 5 saye g langkawi berturut2.. hahaha.. gile tak? tahun depan taknak dah..

    ReplyDelete
  7. bila nak sampai langkawi ni... hhuhu...tak berkesempatan lagi nak pergi... abang sibuk keje huhuhu....

    ReplyDelete
  8. best kan di Langkawi..di Sabah di Lok Kawi Papar Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh baru tahu ka sabah ada nama tempat lok kawi ... lebih kurang bunyinya dengan langkawi :)

      Delete
  9. JM, i'm coming again ... datang travel blogwalking ke langkawi ;)

    ReplyDelete
  10. ermmm ... bilalah nak ke langkawi ni. pernah pergi sekali jer, tu pun time kecik, tak berapa nak ada memori pun :p

    ReplyDelete
  11. entry ni 2012 ... komen yang ada 2014 dan 2015, dulu JM tak aktif berblogging eh ;)

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG