You can click on me :-)

Monday, 2 July 2012

Four Season at Hong Kong

Assalamulalaikum...

Hari ini aku nak kongsi dengan kawan-kawan berkenaan 4 musim yang terdapat di Hong Kong sebagai rujukan. Kepada sesiapa yang berhajat untuk bercuti ke Hong Kong, pastikan pilih musim yang sesuai.

Seperti Korea, Hong Kong juga mempunyai 4 musim seperti juga Perth, Australia. Hanya Malaysia sahaja mempunyai 2 musim (hujan dan panas) kerana kedudukan malaysia berada di Garisan Khatulistiwa.

Musim Bunga/Spring (Mac ke Mei)
Suhu dan kelembapan meningkat. Waktu malam mungkin sejuk.
Suhu purata: 17⁰C - 26⁰C

Spring

Temperatures and humidity rise gradually in spring. Evenings can be cool but lightweight jackets should suffice. The average temperature ranges from 18oC-27oC (64oF-80oF), humidity about 82 per cent.


Musim Panas / Summer (Jun ke Ogos)
Panas, lembap dan terik, dengan hujan sekali-sekala dan ribut petir. Suhu boleh melebihi 31⁰C tetapi tahap kelembapan yang tinggi boleh menjadikannya lebih panas.
Suhu Purata: 26⁰C - 31⁰C

Summer
Hot and humid with temperatures ranging from 26oC-33oC (78oF-91oF) and humidity near 86 per cent. Short sleeves and cotton clothes should be worn with a lightweight sweater for indoors as restaurants tend to set air-conditioning on high. An umbrella or hat is useful to ward off the sun

Musim Luruh / Autumn (September ke November)Terdapat tiupan angin yang menyegarkan, sinaran matahari yang banyak dan suhu yang selesa. Ramai yang menganggap inilah bulan-bulan terbaik untuk melawat Hong Kong.
Suhu purata: 19⁰C - 28⁰C

Autumn
Clear and sunny days are the norm in autumn. Short sleeves and light jackets are most suitable at this time of year. The average temperature ranges from 18oC-28oC (64oF-82oF), humidity about 72 per cent.

Musim Sejuk / Winter (Disember ke Februari)
Sejuk, kering dan berawan, dengan kesejukan sekali-sekali. Suhu boleh turun hingga bawah 10⁰C di kawasan bandar.
Suhu Purata: 12⁰C - 20⁰C

Winter

Winters are mild with low humidity at 72 per cent. Though the temperature ranging from 14oC-20oC (57oF-68oF), the mercury can drop to 10oC (50oF). Occasional chills make woolens and overcoats necessary.  

Source from : discoveryHK..Till Then..byeeee..

18 comments:

  1. thanks beb. khatam jugek aku duk bace n3 hk ko ni berjam2 selang seli tgk tv. harap2 note aku buat ni menjadik. huuhuhuhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaahah..panjang lebor kan....bila nak pergi..

      Delete
  2. bestnya lah ada 4 musim ni . rasanya kat hong kong x de salji kan ...

    ReplyDelete
  3. Nak musim luruh di Hong Kong! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu Ceketed..musim luruh di Seoul lg cantik!

      Delete
  4. eh ...apesal empat aje komen untuk entry ni, konfius sekejap, selalu je cikai-cikai pun 50++ :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaksss..Zie Has..waktu ni JM belum di kenali

      Delete
  5. pilih spring atau autumn ... barulah boleh jalan sakan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Zie Has..tak sempat tiak nak berpeluh

      Delete
  6. kalo hongkong.. musim ape yang best ea sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Luna...musim mengawan hahahah..mestilah musim sejuk!

      Delete
  7. teruja nak ke H kong..indahnya bumi orang ni..apapun hujan Emas di negara sendiri kan JM

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakss...rasa cam nak pindah ke Seoul ni cikgu Etuza

      Delete
  8. musim bunga the most intersting ..banyak keindahan bila musim bunga..hebatnya H kong

    ReplyDelete
  9. Musim luruh kini boleh dirasai di kelantan. hihihi

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Nuffnang