Friday 2 November 2012

New Zealand : will dream come true???

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Annyohaseyo....uik...uik...uik...eheheh

Asian Map
Ahaaaaa....tetiba jer terbentang map kat atas tu..kenapa yer..hik..hik..kalau dilihat semula pada peta ni..antara negara yang aku dah jejak kan kaki adalah Hong Kong, Macau, South Korea, Beijing dan Tianjin China, Ho Chi Minh Vietnam, Perth Australia, Phuket Thailand, Universal Studio Singapore, Padang - Bukit Tinggi - Bandung Indonesia dan Malaysia sudah semestinya. Mana pulak target aku seterusnya..sudah semestinya New Zealand. WOoowwwww..alangkah seronoknya kalau aku dapat menjejak kan kaki ke sana..

New Zealand
Mount
Jika aku berpeluang aku nak cover semua bandar di New Zealand (bermula dari Auckland, Christchurch, Wellington, Queenstown, Rotorua)...ahahaha...verangan...kalau boleh aku nak spend 8 hari 7 malam solid..berapa ongkosnya..belum buat kajian lagi...eheheh

Cadangan itirenary aku

Day 1 : Arrive at Auckland Airport

Day 2 : Aukland -Waitomo - Rotoria

Day 3 : Rotoria - Wellington

Day 4 : Wellington - Christchurch

Day 5 : Christchurch - Mount Cook - Queenstown

Day 6 : Queenstown

Day 7 : Queenstown - Christchurch

Day 8 : Christchurch - KL

Jangan lupa yer Air Asia tiada ROUTE direct ke New Zealand tau...so ada beberapa cara nak ke sana..antaranya :

1. Naik Jetstar Arilines ke Singapore, dari Singapore ambil tiket ke Christchurch
2. Dari LCCT kena transit/tukar fligth kat Sydney/Melbourne/GoldCoast pastu baru ke Christchurch

Kalau korang malas nak transit-transit ni..remeh katanya boleh menggunakan Malaysia Airline (MAS).

Akhir kalam WILL DREAM COME TRUE..nobody know....selamat berhujung minggu...byeeeee

101 comments:

  1. salam..sory nak tnya lg psl hongkong..
    sebenarnya saya confuse antara syk terrace,peak tower dll.
    saya dah beli tiket bigbus hk..dan dpt free tiket peak tram.so saya kena byr utk bayaran masuk ke sky terrace ke..peak tower kena byr lain kan..
    klu saya nak ke sky terrace shj kena byr tiket sky terrace je kan?saya just nak tgk panorama view hk je..
    tolong explain detail bole..peak tower mmg taknak naik..tqtq ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aci tak nak tanya mama tim...
      kekekkekeke..bagi link bigbus bole tak? kekekke

      Delete
    2. Salam Mama Tim...kalau dah dapat tiket free Peak Tram tu..hanya beli tiket untuk tgk view Hong Kong di Sky Terrace jer ye. Untuk pengetahuan..untuk ke Peak Tower tu tiket yang di jual adalah Peak Tram Sky Pas (Tiket Peak Tram + Sky Terrace). Jadi kesimpulan nyer beli tiket utk masuk Sky Terrace shj. Untuk maklumat detail boleh rujuk kat sini http://www.thepeak.com.hk/en/5_2_1.asp. Harapan sy agar info ni dpt membantu..selamat bercuti..bestnya..kalau ada tiket murah..nak pergi lagi Hong Kong :-)

      Delete
    3. to my dear Syieda...eheheh..mencelah jer eh..cuba refer kat link ni http://www.bigbustours.com/eng/hongkong/custompage.aspx?id=tickets%20and%20prices

      Delete
    4. Entry hk jay emm memang boleh masuk mimpi! Adehhh...

      Delete
  2. Tima kasih utk info..nak tnya lg bole?..hikhik..
    1)nak masuk ke dlm disneyland tu saya dgr tak bole bwk bekalan makanan dr luar..btul ker?..bukan apa..saya travel ngan anak2 tu yg nak bwk bekal dr hotel..
    tq lg skali..
    2)kalau dr grand lisboa nak ke venetian tu kena naik free shutle bus kat mana yer?bas dia tertera apa?
    3)macamana nak pegi senado square klu dari grand lisboa? jauh tak nak jln kaki ke situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama Tim,
      1. Ha'a makanan tidak dibenarkan kerana selepas beli tiket, di kaunter masuk ada guard yang akan check bag...kalau botol air dibenarkan
      2. Yang saya tahu dari Grnad Lisboa terdapt 2 bas shj utk ke Macau Ferry Terminal dan Airport. So kalau nak ke Venetian..naik bas ke Macau Ferry Terminal..kemudian dari situ ambil bas ke Venetian..kat dinding bas tertera The Venetian berwarna gold..dak depan bas pun ader..
      3. Aha..dari Grand Lisboa ke Senado Square tak jauh..pastikan ikut arah yg betul..dari entrance tu follow jer jalan sepanjang jalan besar di sebelah kiri..sehingga jumpa Espirit sebelah kanan ke depan sedikit sebelah kiri akan jumpa senado square. Kalau ikut arah ke The Lynn ehh..

      Delete
  3. kekekekekeke... cik jari yg sgt manis... nak tanya jugak la.. kalau dari grand lisboa tu kan, nak ke senado square tu sepanjang jalan tu menakutkan tak? sbb kite punya hostel dok kat senado square.plus, kita ambik skypier dari hk last ferry. so sampai macau pun dah tgh mlm. nak naik teksi sengsorang serupa mcm takut pulak. the best way, naik shuttle bus ke grand lisboa. dari situ susur ke belakang untuk ke hostel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woowww...berani tul..sensorang plak tuk...cayalah..eheeh...dari sepanjang pengamatan bandar Macau ni tempat yang selamat...tak perlu risau waktu malam lampu berwarna warni dan bekerlipan..memang meriah...so dari grand lisboa tu pastikan jalan ke arah jalan utama yer..seperti direction utk mama tim. Sentiasa amalkan ayat ni Robbi Yassir Wala Tuassri, Robii Taman Bil Khoir..maksudnya : Tuhanku! Mudahkanlah dengan tiada kesukaran, Tuhanku Sempurnakanlah dengan yang baik-baik..pendek dan mudah..insyaAllah semua urusan berjalan lancar..

      Delete
    2. tenkiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu... kitew ada gud news..*tapi utk kitew ler gud news tu. *
      mengunakan kuasa ajaib yg ada dlm diriiiiiiiiiiiiiiiiiiii ini.. makanya dapat la menyerap aura 2 org rakan utk turut serta. kekekkekeke makanya.. tak perlu kitew meneruskan rasa stress ini...
      kekkekkeke

      Delete
    3. ahahaha...dahsyat...bagus-bagus...memang good newwwwwss...baru best..ada org tlg snap pic nanti...ehehe..enjoy ur journey..tak sabar nak baca entry pasal Macau lepas balik nanti :-)

      Delete
    4. Till now i ask myself y i never ask direct to u... Ha ha ha...

      Delete
  4. saya pun plan nak ke NZ...nak amik itirenary awk boleh?? heehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. zila....boleh..boleh...sy pun selalu gak follow blog awak...ehehe..enjoy jer bila baca... :-)selamat berkenalan...

      Delete
    2. selamat berkenalan...saya baru jer jumpa blog awk dr blog list blog lain..saya suka kumpul2 travel blog dlm blog list saya utk reference..byk info sy dpt kat sini..menarik!!

      Delete
    3. samalah kita..saya pun suka kumpul blog travel gak..sbb saya pun suka travel...suka baca blog kidah perjalanan dan destinasi ke seluruh negara..boleh buat rujukan..pastu bila dh ke sana saya tulis sbg rujukan org lain..hihih...eh..saya awak jer kan..ekekek...entah2 sy lebih tua dari zila :-)

      Delete
    4. Nk pinjam itie awak jugak! He he he...

      Delete
  5. salam...sronok bc blog yg suka travel..... sy dan keluarga tlh ke New Zealand pd april 2011 selama 11 hari meliputi cristchurch, queenstown dan dunedin...mmg sronok dan enjoy...view yang sgt menarik...klu ada rezeki kami sekeluarga akan ke disneyland hong kong pd disember nnt...info di blog ini bnyk membantu...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan ayu...wah..dah pernah sampai New Zealand....eee..bestya..nak pergi sana jugak lah..nak kumpul duit dari sekarang..ehehe...ha'a...Disney Hong Kong?...mmg sesuai utk kanak2..Hong Kong adalah salah satu destinasi yang agak mesnarik..dan sy syorkan kepada sesiapa yg cadang nk melancong..inilah salah satu destinasi pilihan. Ok2..harap2 info yg sy letak kan dalam blg ni dapat membantu yer..selamat bercuti.

      Delete
  6. jom plan g NZ pulak kak...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hani...ekekeke...ha'a..memang ada perancangan nak ke sana..jom..jom..Awliya dah besar..dah boleh tggal ngan abah dia kan :-)..moh kita simpan duit dari sekarang :-)

      Delete
  7. btul2...awliya dah besar, xper dah klu nak tinggal..hehe..jom2 kumpul duit dari skrg n kita survey tiket masa AA buat promotion nanti...xcited nak pegi juga ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AA tak ada route/direct fligt ke New Zealand..so samaada transit kat Singapore dengan flight JetStar atau melalui AA transit samada CG, Sydney atau Melbourne..cari harga yg murah..pastu dari sana baru turun ke Christchurch, Auckland atau wllington. Kalau malas nak transit kena beli tiket MAS :-)

      Delete
  8. Bestnya..nak join boleh?? hehe

    ReplyDelete
  9. JM, bestnya klu dpt gi NZ ni kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah...tengah menyimpan impian ni..akan ke sana jugak satu hari nanti

      Delete
  10. Kak JM...if nak p gtaw la..trigin nak p NZ.if tak kisah la..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik nun..In Shaa Allah..kalau ada rezeki nk ke sana..akak roger2...ramai gak yg nk ikut..kalau travel ramai2 baru best jimat sikit sewa kereta..No Hal lah kalau travel ngan org yg biasa travel ni lagi senang..dh tahu suka duka dlm traveling kan hikss

      Delete
    2. Haaa..apa2 roger2 taw..kalu cover 1 NZ tue agi bagus..hehe..

      Delete
    3. In Sha Allah Cik Nun..menabung dari sekarang tau

      Delete
    4. Jay emm menabung utk SS leh? Ha ha ha

      Delete
  11. aaaaaa... New Zealand ada dalam bucket list saya! >.< nampak cantik sangat tempat dia. nampak tenang. paling best ada tempat yang buat cerita Lord of The Rings tu. weeeee...

    ReplyDelete
  12. Bestnya kalau dapat pergi ke NZ.
    Pemandangan kat sana cantik2 juga. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faa : itu yg membuatkan sis JM teruja nk ke sana

      Delete
  13. semoga impian tercapai. jangan lupa bawa saya sekali hehe

    ReplyDelete
  14. Replies
    1. Ekin : En Abe izinkan ke heeee

      Delete
    2. kalu ekin mintak izin abe... Jay emm mintak izin sape? Ha ha ha

      Delete
  15. salam JM, jom jom pi NZ..saya punya tix dlm rm1300 jer..gi bln nov '15 ni insyallah
    airasia rm656 kul-mel
    jetstar rm600+ mel-chc
    alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farra Da Smiley : RM1300 return? murah tu....alhamdulillah rezeki...

      Delete
    2. Murahnye.. Tp planning nk ke NZ nov2016..
      JM dh g NZ ke?

      Delete
    3. belum!!!!..pitih belum cukup

      Delete
  16. Baik JM cuba Motorhomes https://www.newzealand-motorhomes.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas info tu ye admin asuhimi :-)

      Delete
  17. Replies
    1. Haslinda...hihihi..semua tempat nk jejak duit je x cukup

      Delete
  18. JM... NZ pun dalam senarai ... jom g...

    kita transit lah melbourne or sydney... jalan2 situ pastu g lh NZ.
    Naik jetstar tak best arh... kapal terbang dia buruk...

    lgpun errr susah makan... hahaha.....

    ReplyDelete
  19. huihhhh bnyk nye sis negara yg dh di terjah...manyakkkk syokkk ooo ;p

    ReplyDelete
  20. JM ... bila nak pergi ni? nak ikot... jom lah jom

    ReplyDelete
    Replies
    1. dear Nurul...pilih salah satu-satu..NZ nk pegi Seoul pun nak...hihihih...kumpul duit dulu :-)

      Delete
  21. If you 'plan' wanna go... Please count me in... Boleh? Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Count me in too..jenuh kena kumpul ribu riban nih untuk ke sana..

      Delete
    2. SS..JOM!!! of coz i will invite u...Mama Gojes!!! jom..kalau mama ada baru havoc nanti

      Delete
    3. Drive me like crazy please! Ha ha ha

      Delete
  22. muka x malu nak join sekaki boleh x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur Hidayah..boleh je tapi ntah bila nk pergi nye..RM jatuh ni hhuhu

      Delete
    2. huhu lmbt pon xpe janji sampai
      selama ni dok jadi silent reader je teringin jgk ikut trip akak ni

      Delete
    3. x perlu lah silent lagi lepas ni Nur Hidayah...kalau nk ikut my trip let me know..just email me okey

      Delete
    4. Hehe mesti la nak ikut klu blh
      travelmate selama ni cuma adik2 je

      Delete
    5. ahakss...so lepas nk join trip 'kakak'2 lah eh heeee

      Delete
    6. ahakss of coz la
      seriusly akak ni ibarat mentor saya cuz sbb klu x kerana terbaca blog akak xdenye saya sampai kat korea tu
      teringin nak join pakar melancong jln2

      Delete
    7. Nur Hidayah...ala ramai lagi traveller yang otai..sis JM ni traveller amatur je heee

      Delete
  23. ada lihat paparan ini..belum pm akan dikabulkan oleh Nya..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom cikgu! asyik dgr khabar dari kawan2..cantik tempat ni..in shaa Allah one fine day

      Delete

  24. when the dream become reality ...please consider me in your itinerary...

    #SAYANAK #IKOTJMTRAVEL

    ReplyDelete
  25. kena tunggu nilai RM naik lagi lah JM . sekarang ni rasanya ramai treveler pi bercuti sekitar asia tenggara je kan . sambil2 tunggu niali RM naik , blh la simpan RM sikit2 ... tapi kan . btk muka bumi New zealand mmg cantik . saya suka tgk kat astro hd world , travel n living. ada yg terbaru , go asean sambil verangan ... heheheee .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sis Vee..itulah harapan semua traveller skrg ni

      Delete
  26. Replies
    1. xper Marsha..yg penting dah ada whishlist kan...bila nk jadi realiti tu kita tunggu!!!

      Delete
  27. Asalam JM ni impian JM kan..moga tercapai ya amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam cikgu Etuza..in shaa Allah amin

      Delete
    2. Wkomsalam cikgu Etuza..in shaa Allah amin

      Delete
  28. jom JM gi NZ.. i nak bungee jumping...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom Nina..eee..berani ke nak bungee jumping ke berani cakap je heheeheh

      Delete
  29. akak jom aa dah ada direct flight ke auckland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur Hidayah...adh tgk ada flight murah ke sana..tp dek kerana tangguh..bila check balik dah sold out huhuh

      Delete
  30. Huhuhu,, mekja tiap2 tahun pergi new zealand. Tapi, Felda Kg New Zealand lahhh. :))

    ReplyDelete
  31. JM kaki travel..
    JM kaki merayap...

    hehhehe..
    bestnya...

    kalo ada rezeki, nk pergi jugak..

    ReplyDelete
  32. Inshaa Allah..boleh jenguk blog kami sebagai panduan nanti..he he
    http://casanayafana.blogspot.my/search/label/NEW%20ZEALAND

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu Maz!!! dah jln2 d blog u..makin semangat nak simpan duit nih

      Delete
  33. SS cuba nak fahamkan routes jay emm sambil jelir lidah... Ha ha ha

    ReplyDelete
  34. Amboiii terbaca perkataan LCCT di situ.. Lama benor hihihi.. So makna kata ada la flight christchurch ke KL.. Hurmm tgh plan nak buat long trip.. kL - gold coast - Auckland - Nadi (fiji) nad return back same way to KL.. Ok tak?

    ReplyDelete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG