Wednesday 23 May 2012

Hello Perth Day 2 : 02/05/2012

Assalamualaikum !!!


Perth Airport  -  Bayswater Car Rental  -  Caversham Wildlife Park -  Cervantes

Kami sampai di Bayswater Car Rental dalam jam 8.00 pagi, pejabat pun belum buka lagi dan memandangkan kami tiba awal..nak tahu apa aktiviti kami seterusnya...yer pandai.....siapa yang jawab kami berposing dulu dapat full mark..memang betul..yer lah ..

Kalau tak ambil gambar mana nak ada kenangan kan..entah bila tahun pulak nak pergi ke sana..kalau kata nak pergi Honeymoon, Perth bukan destinasi pilihan..ehehe...huhh..high taste konon..ahahah..tak padan dengan rupa bak kata ore kampung hambo..jom layan gambar dulu...

Tak best lah asyik celoteh tapi tak ada gambar kan..harap maaflah yer..guna kamera murah...kamera compact jenis LUMIX dan bukan kamera DSLR yang rega beribu riban tu...mak tak mampu nookkkk..tapi akan cuba juga dapatkan sebuah ..hihih...ini azam tahun depan.

Dalam perjalanan ke Bayswater Car Rental
Bayswater Car Rental

Hoyee..hoyee...selepas semua urusan sign agreement kereta sewa selesai, kami nak ke Caversham Wild Life Park.

Tapi sebelum tu nak bagi tahu kami sewa kereta untuk tempoh 3 hari di mana AUD53 per day, jadi total untuk 3 hari AUD159 (RM529.47).

Bayaran untuk kereta sewa guna kad kredit, mereka tak terima tunai, so rate 1 AUD= RM3.33 agak mahal berbanding tukaran wang di Malaysia.

Sebenarnya banyak company yang sediakan perkhidmatan kereta sewa di sana, tetapi apabila mendapat sedikit info melalui blog kawan-kawan yang pernah ke sana kebanyakan mereka sewa melalui company ni kerana rate sewaan yang agak murah berbanding company lain.

Tak susah nak booking, just pegi kat google..search Bayswater Car Rental, fill in form and then submit. Mudah dan berkesan.

Mesti ada yang bertanya kan..ehhh..macam mana korang drive..left handed ke right handed..tak perlu risau itu semua...kereta kat Australia ni kedudukan pemandu seperti di Malaysia, sebab tu lah driving license kita memang valid kat sana.

Apa yang penting memandu mengikut had laju yer...di sana sepanjang perjalanan di letakkan papan had laju, kalau langgar had laju yang ditetapkan, on the spot dapat surat saman..memang ada hidden camera.

Bagi sesiapa yang biasa memandu laju akan rasa bosan memandu di Aussie ni..yer lah..apa tidaknya..jalan lurus, lengang tanpa kenderaan tapi had laju 80km/j..cuba bayangkan.

Jom kita gerak ke Caversham Wildlife Park dulu. Nak ke sana tak perlu risau, masukkan je alamat ke dalam GPS, follow the direction..insyaAllah jumpa lah tempat tu. Apa yang ada kat sana eh.

Scenary sepanjang perjalanan ke Caversham wildlife Park/Whiteman Park
hore..hore...hip..hip...hore...mari gembira mari nyanyi sama-sama hip..hip...hore..hore...tahu tak kenapa keluar pulak lagu ni..yer lah akhirnya kami dah sampai ke destinasi yang di tuju...taraaaaaaaa...

US with KOALA
Lupa nak stori..nak masuk sini kena bayaran yer..bukan free. ada Admission Fee AUD23 (RM73.14) for Adult and Child (3 - 14 year) AUD10 (RM31.80).

Apabila dah puas jalan-jalan dan melihat semua binatang yang ada di sini..sedar tak sedar dalam 3 jam kami di sini, lebih kurang jam 12.00 tgh kami gerak ke destinasi seterusntya iaitu Cervantes jarak dari Perth City lebih kurang 147km @ 3 jam perjalanan.

Cuba lihat laluan perjalanan kami dari Perth City ke Cervantes.

A - Caversham Wildlife Park to B - Cervantes


Lupa lak nak cakap..mesti korang tertanya-tanya kan..ehh u all tak makan ker..dari tadi asyik berjalan je..tak lapar ker...mana boleh tak lapar..lapar sesangat..apa yang pasti dalam perjalanan makan bekalan yang di bawa.

Di sebabkan jarak perjalanan yang jauh, pergiliran pemandu adalah wajib. Sepanjang perjalanan memang membosankan kerana jalan yang lurus tanpa belok-belok, di kiri kanan jalan terbentang kawasan lapang yang luas seperti kawasan ternakan lembu.

Kami memandu menyusuri Brand Highway... highway tapi tidak ada tol yang perlu di bayar. Jalan memang lengang siap ambil gambar baring di tengah-tengah jalan raya.

Kat Malaysia boleh buat macam tu...ahahah..kalau nak buat boleh tapi ARWAH ler lepas tue. Apa-apa pun moh kita layan gambar sepanjang perjalanan kami.


View seanjang highway
Tiba-tiba kami ternampak sesuatu yang menarik perhatian..apakah itu..benda ni selalunya terdapat di Jeju Island, Korea. Eh..di sini pun ada..itulah dia Emu Downs Wind Farm..jom kita tengok...

Emu Downs Wind Farm
Akhirnya kami sampai jugak ke tempat yang di tuju CERVANTES. Jika tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian, jika masih nak tahu apa aktiviti yang kami buat di Cervantes ni, apa yang menarik sangat sehingga drive sejauh 147km lebih kurang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru, tunggu entry seterusnya.

Cukup sampai di sini sayang....eheheheheh...ini lirik lagu apa ntah tak ingat...

bye..ariosssssss   :-)

70 comments:

  1. hihi..ira pon lulusan komputer sains..
    tapi koje dok rumah jaga anak..hahaa..
    tukang masak, tukang cuci, cikgu,,semua,,hikhik
    kena cari side income simpan duet jalan2 cam akak..
    klu irra la kan..dah posung baring atas jalan tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irra : duduk di rumah pun banya kerja yang perlu di buat so mmg tak bosan kan..pastu skrang ni kan dah jadi blogger..boleh jana pendapatan jugak..keep on update nanti free akak baca semua entri yg ada tu :-)

      Delete
    2. Keje banyak xpenah habis. Hihi ira baru ja beberapa hari ni update banyak entry. Klu x sehari satu je...thank you kak baca blog ira.. :)

      Delete
    3. tak pe Irra ..we support each other eh :-)

      Delete
  2. aik...sempat bergambar atas halan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama amir : jalan lengang boleh tdo baring lagi hikssss

      Delete
  3. korangggg....nak tanya
    korang sewa kete tu amik limited km ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eliz@ : tak lah...unlimited..pegi je ke mana nak pegi :-)

      Delete
  4. amboii posing atas jalan lagi tu.. lengang eh jalan kat sane.. kalau kat mesia cmnie..huhu.. sgt pelik pemandangannya..hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis..nak tidur kat atas jalan tu pun boleh :-)

      Delete
  5. wah sempat lagi tu bergambar tengah-tengah jalan. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rose : kalau di m'sia x sanggup mcm tu...nak bunuh diri katanya hihhi

      Delete
    2. jangan sesekali tiru aksi tu kat sini. hihihi

      Delete
  6. wahhhh kanggaro laaaaaaaaaa nak pengang la....

    ReplyDelete
  7. purgh..boleh baring2 atas jln ambil gmbar. tp kalau saya drive kt sana kompem boring nak mampuns..hiway bawa 80km jer.. ya allah!!!boleh bikin seteresssss.... memg cramp kaki la drive...hehe.. kt mesia ni pun ikut speed limit kt kws ada kamera ja. tp tu la kan.. negara org memg undang2 dia ikut sungguh... ni yg buat semngat berkobar2 nk ke sana ni :-)
    zinziemeewah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sally..pegi jgn tak pergi..rasa aman dan tenang je drive kat sana...x jem

      Delete
  8. Assalamualaikum akak Jari Manis. lama tak melawt blog Jari manis ni. waaahhh, dah sampai ke Perth tu. jauhnya. Dekat sana pun ada kangaroo jugak ea. mula-mula tenguk gambar je. Pahtu eh ni dekat australia ke perth ni. Pahtu bila baca balik dekat Perth. Lenggan giler jalan. tak ada kereta langsung. Sesuai lah betul dengan saya.. Hahaha. memang bawak kereta 80 km/h. tak reti sangat takut. hahahahahaha. Tak sabar nak tahu apa yang akak Jari Manis buat dekat CERVANTES. Saya nantikan entry seterusnya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam Ceria Vita..terima kasih masih sudi singgah sini...terharu!!!...nak tahu apa yg berlaku di CERVANTES...bacalah next entri tu heee

      Delete
  9. 80km/j je...klu kat malaysia ni dah memekak org suruh tambah had laju...kat sini baru letak kamera sikit dah memekak semua org...hehehehe...so kena la jadi mcm JM ni...pegi tempat org...tengok peraturan kat sana plak...x gitu JM...ke perth plak cik JM ni...jalan lengang nye,,,,boleh berkelah atas jalan tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye nOe...kami parking tepi pastu bergambar tengah2 jalan

      Delete
  10. 80 km/j aje JM drive? Peh. Kalau ada auto-drive, kita boleh tido duluuuuu, ekekeke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sha..emailkan sis JM alamat rumah plss..mau pos ole2 :-)

      kah kah kah..kalau camtu semua org nak..auto Drive

      Delete
  11. Wah seronoknya dapat bergambar dengan kangaroo dan koala ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nabihah : di msia x de..so haruslah excited kan

      Delete
  12. Best Nye JM pergi Perth ...
    (sorry saya baru update .. hehe)

    ReplyDelete
  13. sis klu buat perjalanan suka tgk pemandangan sekeliling . klu x jumpa bandar / pekan atau penempatan mmg lah panas je ponggong tu dok dlm keta ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis CM...panas punggung? berasa tak hihhihi

      Delete
  14. berkenaan dgn alamat tu , sama je dgn alamat qaseh vee . sbb blog pemiliknya sama je ... heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaksssss....sabar je lah ingatkan orang yang berbeza...terima kasih CM

      Delete
  15. ada culik beruang kola x sekor? hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mula tu ingat nak culik gak Ahlam tapi dek kerana Koala ni asyik tido je 22 jam sehari terus x jadi hiksss

      Delete
  16. Salam rindu dengan JM..
    Lama akak tak singgah sini..
    Tengok gambar.. baca entri JM gi jejalan..
    Pergghhh memang berani mati gambar tgh jalan raya..
    Hahhaha nasib baik kat Perth ye JM..
    Kawan akak ada tinggal sana..
    Pak mertuanya org perth..
    MIL dia yg kahwin sana.. so citizen sanalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam rindu juga kak Yati...MIL kawan akak tu kahwin orang Perth? bestnyaaaa...JM nak cari orang obersea gak lah

      Delete
  17. Salaam jm..😊

    Seronoknya jm travel.. Camne jm travel ye? Selalu ambil cuti ke? Atau jm kerja sendiri?😊😊

    Kekangan wawa, masa terikat dgn kerja ofis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan Wawa...sis JM pun keje ofis gak...alhamdulillah ada cuti dan duit belanja utk jalan-jalan maybe sbb bujang so x komitmen lain selain utk mak dan ayah

      Delete
  18. as salam JM

    syok baca blog kamu. aneway, mac 2016 sya akan ke perth. your info useful to me.

    tp nak tny, kenapa cerita perth day 3,4,5 takda? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haelenyra De Lunna ...dah update entri day 3,4,5...so boleh refer ye

      Delete
  19. Mak aiii jalan tu tak nmpk penghujungnya... harus lah boring memandu dgn had laju yg ditetapkan pulak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nora..ahakss....drive sambil menyanyi utk hilangkan bosan

      Delete
  20. Ngantuknye, jln lurus&tenang tp xleh lebih 80kmj....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik Na...klaau yg biasa ecut more than that mmg bosan

      Delete
  21. bestnya tgk padg rumput tu.. cantikkkk!

    ReplyDelete
  22. Hi JM. In your opinion, kalau travel solo better amik daytrip by tour agent pergi pinnacles and sandboarding, or buat macam JM sewa keta and stay area sana semalam.

    ReplyDelete
  23. assalam..tumpang tanya..bila sewa kereta kat bayswater tu part yang cover insuran tu ambik yg mana ye.......hehehe..kita org rasa macam nak g lencelin tu tapi disebabkan bawak baby mcm terpaksa melupakan hasrat tu..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkomsalam syahirah..sorry baru baca komen ni adeh! X ingat dh insuran yg mana..dah pegi kan?

      Delete
  24. Salam sis. Saya akan ke Perth 19-23 May ni. Nak tanya pasal car rental. Kebanyakan car rental company ada mention pasal damage excess dengan kadar minimum 500AUD. Ada saya tengok sampai 3000AUD. Maksudnya amount tu kita kena bayar sekali ke? Baca term & condition kat web company macam tak berapa nak faham hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hazira...x perlu byr time tu but dia akan charge bila kitareturn kereta nanti..so hows ur trip..success x

      Delete
  25. Replies
    1. Tak de sbb x reti bwk auto but now kacang jek 😜

      Delete
  26. AUD 53 perday tu... A bit costly.. tapi kalu skrg... tu laa yang paling murah...

    ReplyDelete
  27. First time sampai perth SS kejakonan nengok kincir angin bentuk gitu.. Ha ha ha...

    ReplyDelete
  28. Replies
    1. Abe MKL..kalau dah biasa tgk kangaroo boleh skip jek

      Delete
  29. Dekat sana kan...kalau kite parking kejap kt tepi2 jln yg lengang tu boleh eh...x kena saman eh,.? Hehe...ingt nak buat aksi kuak lentang atas jalan...hehe..tak tak... Mmg xde polis eh...lagi satu..minyak cmne eh...cukup ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. FN...boleh jek sbb x de sign no parking cuma pastikan jaga speed eh

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG