Friday 22 March 2013

Journey to HatYai : Last Day

Assalamualaikum and selamat sejahtera to all my readers blog,


Sambungan dari sini   SEBENARnya

Bok pa lah dok habih lagi citer pasal trip ke HatYai ni..bak kata ore kelantan..tapi JM buke ore Kelantan tapi ore 1 Malaysia, serba buleh ahahaha. Eh apa kona ngan JM ni...tak sihat ko..idok lah..cuma pueh nak menghabiskan citer 2H1M di HatYai ni...baru 2 hari 1 malam ambil masa hampir sebulan nak siapkan..kalau travel 2 minggu maybe hampir 1/2 tahun baru nak habis kan...ahahahh...apalah JM ni..malas bonar..bukan itu sebabnya..kalau keja makan gaji macam JM ni mana ada masa nak update hari-hari kan..itu pun taip time rehat jer tau atau after office hour je mehh...

Uik panjang nyer intro..moh ikut JM kemana pulak hari ke-2 nih..

Pada hari kedua ni kami tak keluar merayau jauh ..cukup sekadar sekitar pekan HatYai ni jek. Oleh kerana tiket train kami pada jam 4.00 petang, so haruslah paginya kami keluar awal dari hotel..tak nak buang masa nanti tak sempat nak cari souviner lagik. Seawal jam 8.30 pagi kami dah keluar untuk mencari sesuap nasi..hamboi macam susah bonar nak carinya kan..ahaha...macem-macem....

Kami stop sekejap di lobby hotel dan mintak late check-out kepada jam 3.30 petang dan mereka accept but kena bayar THB200 for one room. Kami memang dah packing semua barang dan masukkan ke dalam 1 blik jer. JM dapat tahu dari rakan blogger Azra, Fatt dan Mie berkenaan restoran HALAL Hamid Restoran dan Salma Restoran ni, so kami bercadang mau breakfast di sana. Kalau nak ke sana dari Grand Plaza hotel boleh follow direction ni yer dan kalau tinggal kat hotel lain pun boleh tapi pastikan cari Prachathipat Road.

Direction to Hamid dan Salma Restoran from Grand Plaza Hotel
1. Keluar je dari lobby entrance, ke kanan dan jalan di hadapan Lee Garden sehingga end of building
2. You all akan jumpa Prachathipat Road. Dari sini akan nampak banyak deretan kedai foot massage
3. Dari jalan ni gerak arah kanan dan dari jauh akan nampak Hamid Restoran
4. Jalan terus ke hadapan akan nampak bangunan Mayflower sebelah kiri dan Salma Restoran sebelah kanan terletak di 4 junction. Memang senang nak cari.

Kami lalu je depan Hamid Restoran tu, lengang tak der orang lagi, adakah masih awal atau harga makanan agak mahal JM pun tak pasti. Berhenti sebentar ambil belek menu kat depan..hhhhmm..agak pricy..Rakan JM kata jom lah kita makan kat Salma Restoran jek...dari jauh dah nampak signboard Salma Restoran, lokasi betul-betul di junction simpang empat.

  
Jom breakfast dulu : sarapan JM pagi itu..sedap jugak..nyum..nyum..nyum..jemput mkn :-)
Selepas selesai makan sambil borak-borak kosong dan kenalpasti destinasi pada hari ini, salah sorang rakan JM teringin sangat nak makan Nasi Beriyani marbeles yang di ceritakan oleh Fatt dalam blog beliau. Rupanya rakan JM ni pun peminat Fatt juga, sentiasa baca blog Fatt jika ada entri baru. Lokasi nya terletak di Night Hawkers. Bagaimana nak ke sana..mudah sahaja, just follow direction nih...

Direction to gerai Nasi Beriyani yang sedap tu :
1. Keluar je dari Salma Restoran, korang akan nampak bangunan Mayflower di four junction kan
2. So dari four junction tu, ke arah no 12, kiranya jalan sebelah bangunan Mayflower tu ke hadapan
3. Jalan terus ke hadapan sehingga jumpa Thanon Suphasarnrangan Road
4. Dari sini belok ke kiri dan jalan terus ke hadapan sehingga jumpa Topchanon Optical sebelah kiri dan sebelah kanan, korang akan jumpa gerai tu. Dari gerai tu, ada orang jual buah-buahan, kiranya korang dah jumpa night hawkers yang JM maksudkan awal tadi.

 
Memang sedap nasi ni..makan saja tanpa lauk pun sodap..hingga menjilat jari lah :-)
Dari sini kami just lalu je kawasan pasar tu..time kami sampai ni dorang dah kemas-kemas dan waktu tu dah jam 11.00 pagi...kiranya pasar pagi. Kami tak membeli pun, sekadar tengok-tengok jer.

Banyak buah-buahan jual kat pasar nih
Secara tidak sengaja, selepas kami berjalan lenggang kangkung dan lenggang mak limah tu, kami termasuk satu lagi pasar..ehh..banyak betul pasar sini...rupanya kami dah sampai di Kimyong Market. Kat sini pun ramai yang jual buah-buahan, perkakasan dapur, barang masakan, kain, baju, cadar kiranya nya semua adalah..dah nama pun pasar kan....sekali kali lagi kami sekadar panjang-pandang dan jeling-jeling je sebab tiada benda yang berkenan di hati. Lokasi terletak bersebelahan je dengan HONDA.

Buah lagi
Oleh kerana tiada barang yang berkenan di hati kami jalan lagi sehingga jumpa semula kedai yang jual nasi beriyani tadi. Kami ambil keputusan nak ke Yongdae dan Santisuk Market pulak sebab JM dan rakan belum dapat fridget magnet lagi (benda yang wajid beli) setiap kali travel dan salah seorang peniaga maklumkan ada jual di sana. Jadi dari kedai nasi beriyani tadi cross je jalan ke arah Niphat Unit 3 Road. Jalan terus sahaja dan jumpa market tu sebelah kanan dan kedua-duanya terletak sebelah menyebelah. Pekan HatYai ni tak besar kiranya tak perlu risau akan sesat.

Santisuk Market
Kami tak lama kat sini kerana hujan mula turun renyai-renyai kiranya di HatYai pada waktu ni memang hujan akan turun pada sebelah petang. Apabila dan puas pusing dan tawaf hanya sekali, dua orang rakan JM beli rain coat pakai buang dan kami terus gerak untuk balik ke hotel. Oleh kerana waktu tu masih awal lebih kurang jam 12.00 tgh, apa kata kita pegi massage kaki, pedicure dan medicure ke sebab kalau di KL mahal harga nya. Apa lagi..jom lah..di laluan nak ke Hamid Restoran tu memang banyak kedai yang menyediakan perkhidmatan ni. Moh kita buat pedicure dan medicure dengan harga THB200 sahaja.

Massage time
Selepas 1 jam kami di belai bak puteri katanya...ahahaha...makan time..mana lagi kalau tak di Salma Restoran. Bagi JM makan kat sini agak memenuhi citarasa JM yang jenis kurang memilih ni kan.

Nampak menarik tak...memang sedap...
Hujan masih turun dengan lebatnya, akan tetapi kami tetap makan dengan tenang..hihih...kemudian terus balik ke hotel untuk solat dan seterusnya chek-out. Kami cuba menghubungi Mr.Sucheep untuk minta hantar ke tren stesen....tapi sayang seribu kali sayang dia ada customer lain untuk di entertain. Memang laris betul Mr Sucheep ni. Oleh kerana tiada pilihan, kami terpaksa ambil tuk-tuk di depan hotel dengan bayaran THB20 seorang dan kami berempat sebuah tuk-tuk THB80. Kalau tidak kerana hujan, mau je jalan kaki tapi apa boleh buat pasrah je lah.

Selamat tinggal HatYai dan banyak kenangan selama 2H1M di sini dan kalau ada peluang mau datang lagi..denga siapa..hehehe...mestilah dengan special person..ahakssss

Kap kung krap...babaiiiiiiiiiii.

56 comments:

  1. buah2nya nampak fresh sgt
    ramai yg kata kalau kesana tak sah kalau tak gi massage ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'a..mcm geram jek nak beli..tapi tak beli pung
      Hari pertama try gak mkn buah dukung dan jambu air...manis sgtt..

      Mmg best Iifa ..dorang massage...badan rasa lebih segar :-)

      Delete
  2. As salam
    salam kenal baru jumpa blog ni menarik sangat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam,

      Salam kenal kembali Az, menarik yer..ahaksss..kembang bontot sekejap ..heeheh..

      Selalu lah singgah yer..jgn malu2 follow JM yer...heeeeeeee

      Delete
  3. JM,

    wah dah berwajah baru rupenye..feminat pun makin ramai...eheh

    ReplyDelete
  4. menariknya rupa buah-buahan tu JM. terliur. gulp!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear,
      Kennn....itulah nampak segar...nyum..nyum..nmyum...hihihi

      Delete
  5. Senang betul nak dapat makanan halal di HatYai ni, kat pelusuk mana pun ada...

    Tak memborong Cashew nut ke kat Kim Yong market tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer betul cuma mahal sikit lah compare di msia kan :-)

      Tak beli, tgk je sbb rasa cam mahal jek. Bila nk update entri baru :-)

      Delete
  6. dapp nyerr nasi beriyani tu...bila la nak smpai hatyai tu...nak makan pulut ayam yg diorg ckps edap tuuu...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear,
      Mmg dap cangat campai ilat jari tau heeee
      Meh la hatyai tak jauh pun :-)
      Naper cari wanderlustdj.blogspot x jumpa coz nk add dlm bloglist ni :-)

      Delete
    2. aik awat takde plak?cuba klik kat nama DJ tu...rasanya leh direct ke blog baru tu...hehehe haish la...tu la byk menda skng ni...tak sure dan ke nakpi hatyai tu..ikut hati, nak beli sekarang je tiket tu!hahaha hadoi la.... menggila!hehehe

      Delete
    3. Hyoee..dapat dah... :-)

      Hahahaha...nanti ada masa pergi lah..heee

      Delete
  7. samalah kita jm, nak siapkan satu entry, makan 3,4 hari jugaklah. harini tulis sikit, esok tulis sikit lagi..tapi siap jugak, hehe...alo~, menarik jugak tengok nasi beriyani tu, dengan lauk pauk dekat atas, slurpp...oklah tu, time nak balik baru hujan lebat, taklah panas sangat dalam train nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hikss..ye ker sama..so kita leh kawan lah eh..kawan jerww...org umah tak marah kan..ahahah

      Betul tu..kalau ujan dari pagi sampai ptg frust tonggeng lah..heeee

      Delete
  8. Salam,

    1st time singgah sini...Sejak 2 menjak ni saya asik baca pasal selatan thai aja... hatyai, krabi, phuket..tp satu pon x penah jejak lagik..hu..hu.. Kalau ke hatyai, mesti makan2 eh...? mesti sedap ni...nmpak gmbr pon dah sangat melaparkan..he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kembali :-)
      Terima kasih sudi drop by kat sini :-)
      Tak pe ada peluang nanti leh gi are dini pulak :-)

      Delete
  9. waaaaaaahhhhhhhh... bestnya massage~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear Zettt,
      Best sangatttt, nanti klau ke sana try tauuuu :-)

      Delete
  10. Salam JM,

    akak plan nak g ngan husben n anak2 jumaat ni, tapi tatau la kesampaian ke tak sebab rabu ni ada oral surgery la pulak, tak pasal2 bentan naik train 13 jam tu nanti heheh... thanks for sharing the info yer, siap dgn nama jalan semua, sgt details n kurangla cuak nak berjalan ke tempat org :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaalaikumussalam Akak,

      Oh..nk pegi HatYai yer..pegi lah..best sgt..alah..tak terasa pun 13 jam tu kalau dpt sleeping bed..kalau dpt seat..mmg kematu jgk lah..eheheh

      Hehehe..JM mmg mcm tu..suka nk permudahkan kepada suma org..sbg rujukan kpd yg nk travel spt JM ni..hee..Call Mr Suchep kalau nk tuk tuk service yer

      Delete
  11. Mmg best g sna...tgh plan nk g sna tuk kali ke2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Zizah, terima kasih coz sudi baca dan komen kat blog JM ni..Selalu-selalu lah singgh yer he..

      Ha'a betul tu, JM setuju sangat dan JM pun bercadang gak nak ke sana lagik heeeee

      Delete
  12. Kak, saya plan nk g hatyai nnt. Bole x akk share no mr sucheep. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm mana miss tito..leh contact mr sucheep tak?

      Delete
  13. Ya ampun. Sory kak. Da dpt no die. Inilah akibatnya baca entry dari hari belakang. Hehr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miss Tito : Macam mana dgn servis Mr Sucheep tu...ok tak?

      Delete
  14. salam perkenalan kak JM

    seronok tgk JM banyak jln kat tempat orang :)
    seronok gak tgk JM ade geng2 nak p bercuti ni

    baca entry ni sy teringin nak ke hatyai tp takde geng (family tak bagi jalan sorang2)

    opsss sy rase JM ni warga putrajaya ek :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal budaksempoi tu,

      Nak pegi Hatyai better pegi berteman...warga Putrajaya?..ramai yang jumpa akan tanya...awak org Putrajaya ke..saya pernah nampak kat sana..pelanduk 2 serupa kot heee

      Delete
  15. a'a keje kat sini kak :) muka akak ni mmg saya penah nampak di putrajaya, hiks

    ReplyDelete
  16. ngekek sorang2 saya pagi2 buta ni baca 1st paragraph tu :D

    ReplyDelete
  17. @Farrah : bila JM baca semula tadi..wakakaakk..senyum soran2 jgkg..mcm mana JM leh tulis camtu..maybe tgh lalok kot hahaha

    ReplyDelete
  18. best je kn w/pun 2h1m semua tmpt dpt gi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah KopiO..perlu atur itie dengan cekap dan padat..alhamklumlah pegi hujung minggu nk save cuti rehat :-)

      Delete
  19. Replies
    1. ZF : lepas massage je kentut pun senang...saluran dah tak tersumbat ahahah

      Delete
  20. 2h1m.. cover banyak tempat.. memang terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fifi : itu lah..perlu guna masa sebaik mgkin..jika tak mmg rugi

      Delete
  21. meredah pasar je lah ni ... membayangkan kesedapn nasi beriayni tu ... huhuhuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qaseh Vee : mmg recommended nasi beriyani ni..terbaik di Hatyai!

      Delete
  22. seronok jugak ke hatyai..
    tp part paling best bace... bila berjumpa dgn Mr Sucheep tu...
    kire jodoh yang baik tuh... hahaha.. jodoh utk travel la kan.. hihi..

    ReplyDelete
  23. ya allah sedapnya nasi.. ish tak sabar nak ke sana tahun depan ! hehehe

    ReplyDelete
  24. Kegigihan ekin intai entri lama hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekin mmg gigih..lately je dah makin x gigih kan ;p

      Delete
  25. Hahahaha Sis JM kecek kelate supo siam memey la sebab ada siam dah kn

    ReplyDelete
  26. Sedapnya mknan bila nak sampai hatyai ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekin..kedah x jauh dari hatyai tu..bebila leh pergi tau

      Delete
  27. HI ADA LG TAK CONTACT NUMBER MR SUCHEEP??THANKS FOR YOUR HELP

    ReplyDelete
    Replies
    1. dudu...ada dalam entri first day..JM dah share..so try contact..x pasti masih aktif or not

      Delete

Komen apa2 je!!!
Kunjungan anda akan di BALAS

NUFFNANG